הברכה לכלל ישראל
דברים פרק לג, פסוקים כו - כז
א. | שאלה כללית |
וכונתי בפירוש הכתובים הוא שאחרי שאדון הנביאים בירך השבטים בפרט, ראה עוד לכלול ברכותיהם ולהוכיח מי הוא הפועל אותם, וראה שהברכות אשר זכר כולם השתרגו עלו לשלשה מיני ברכות:
האחת גבורת השבטים בניצחון האויבים וכיבוש ארצם...
המין השני הוא מברכת הארץ בפירותיה ותבואותיה, דשנותם ושלמותם...
והמין השלישי הוא בדבקות אלוהי ובעניינים הרוחניים...
ולכן אחרי זכרון הברכות הפרטיות כללן באמרוֹ שכולם הן נשפעות מהשם יתברך.
1.
מי הם השבטים אשר התברכו בכל אחד משלושת הסוגים?
2.
מה הפסוק אשר ממנו מתחילה הפניה אל כל השבטים יחדיו?