פינחס + הפטרה
במדבר פרק כה, פסוקים י - יג
הפטרה ראשונה בין שבתות בין המצרים - ירמיהו א-ב. (עיין גם גליון פרשת שמות תשי"ט)
זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ
לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה.
קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַה' רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה
כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָׁמוּ רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם...
א. | שאלות בדברי נצי"ב |
"לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם"
ד"ה את בריתי שלום: בשכר שהניח כעסו וחמתו של הקדוש ברוך הוא, בירכו במידת השלום, שלא יקפיד ולא ירגיז. ובשביל שטבע המעשה שעשה פנחס, להרוג נפש בידו, היה נותן להשאיר בלב הרגש עז גם גם אחר כן. אבל באשר היה לשם שמים, משום הכי באה הברכה, שיהא תמיד בנחת ובמידת השלום, ולא יהא זה העניין לפוקת הלב.
ועיין כיוצא בזה בספר דברים ביוצאי עיר הנדחת.
העמק דבר, דברים פרק י"ג פסוק י"ח:
ד"ה ונתן לך רחמים וריחמך: דמעשה עיר הנדחת גורם כמה רעות בישראל: האחת שההורג נפש נעשה אכזר מטבעו... ואם נהרוג עיר שלמה בעל כורחנו עלינו להוביל אנשים רבים להורג ולהיות אכזרים... ועל זה הבטיח הכתוב שאם תעסוק בזה בלי שום הנאה מביזה, ישוב ה' מחרון אפו "ונתן לך רחמים" – מידת הרחמים!
1.
מהו הקושי בעניננו שרצה לישב?
2.
מהו המושג "שלום" כאן, לפי פירושו?
3.
מהו הדמיון בין עניננו לבין עיר הנדחת, לפי דעתו?
4.
מהו הסמך הלשוני לפירושו בפסוק עיר הנדחת?