מחלוקת קרח
במדבר פרק טז
הערה: גיליון זה הוא המשכו של גיליון קרח תשי"ג שעסק במחלוקתו של קרח בכללה, וכן בפסוקים הראשונים של פרקנו.
א. | שאלת סגנון |
השווה:
דברי משה
פסוק ד' "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" פסוק ה' "וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ" פסוק ז' "...רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" פסוק ט' "הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו..." פסוק י' "וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה"? |
דברי קרח דתן ואבירם "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים"
פסוק י"ג "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר"? |
יצחק עראמה, עקדת יצחק, פרשת קרח:
בסגנון דבריהם ובנרצה מהם (=בכוונת דבריהם) הורו תכלית חציפותם ועזותם, וזה, כי לפי שמשה התחיל דיבורו עמהם במילת "המעט מכם", וסיים דבריו באומרו "רב לכם, בני לוי", שהם הדברים שהתחילו הם עמו, באומרם "רב לכם, כי כל העדה כולם קדושים", כיוונו גם הם עכשיו להתחיל דיבורם "המעט כי העליתנו", כלומר: אתה תפשת בסוף מליצתך ראשית דיבורנו, גם אנו נתפוש בראשית דיבורנו ראשית מליצתך, כי גם לנו פה להשיב כמוך. והם ודאי דברי קנטור וחילוק על רבם.
1. |
הסבר מהו אפוא האמצעי הסגנוני הנותן ביטוי ל"תכלית חציפותם ועזותם". |
2. |
הראה בדבריהם (פסוקים י"ב–י"ד) עוד ביטויים המעידים על חוצפה ועזות זו? |
3. |
הבא דוגמא לסגנון וכוח זה (דיבור המחקה דיבור) גם בפרשה הקודמת (שלח)! |