תפילת משה
במדבר פרק יד
א. | שאלה כללית לתפילת משה |
השווה את תפילת משה כאן פרק י"ד פסוקים י"ג–י"ט לתפילת משה אחרי מעשה העגל שמות פרק ל"ב פסוקים י"א-י"ג.
1. |
הסבר מה המשותף לשתי תפילות אלה, ומה השונה? |
2. |
נסה להסביר את השוני שבדברי הבקשה מתוך השוני שבאופי החטא של ישראל שם ופה! |
ב. | שאלות סגנון |
השווה:
פסוק ז' "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה פסוק ט' " וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה פסוק י"א "וַיְחַל מֹשֶׁה אֶת פְּנֵי ה'... פסוק י"ב "שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ פסוק י"ד "וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה
(ועיין גיליון כי תשא תש"ז א) |
פסוק י"א "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה פסוק י"ג "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' פסוק י"ד "וְאָמְרוּ אֶל יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת פסוק ט"ו "וְהֵמַתָּה אֶת הָעָם הַזֶּה כְּאִישׁ אֶחָד פסוק ט"ז "מִבִּלְתִּי יְכֹלֶת ה' לְהָבִיא אֶת הָעָם הַזֶּה פסוק י"ט "סְלַח נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ |
1. |
מה הסיבה לשינוי הכינויים של ישראל בתפילה ההיא, ומה הסיבה שלא נשתנה כינויים ונשאר "העם הזה" גם בדברי ה' וגם בדברי משה? |
2. |
השווה לפסוקנו גם- "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה" "וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ..." (שים לב לשינוי הכינוי ליוסף). וכן שמואל ב' י"ג ה: "וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוֹנָדָב שְׁכַב עַל מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְחָל וּבָא אָבִיךָ לִרְאוֹתֶךָ וְאָמַרְתָּ אֵלָיו תָּבֹא נָא תָמָר אֲחוֹתִי וְתַבְרֵנִי לֶחֶם..." "וַתַּגֵּשׁ אֵלָיו לֶאֱכֹל וַיַּחֲזֶק בָּהּ וַיֹּאמֶר לָהּ בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי" "וַיִּקְרָא אֶת נַעֲרוֹ מְשָׁרְתוֹ וַיֹּאמֶר:שִׁלְחוּ נָא אֶת זֹאת מֵעָלַי הַחוּצָה וּנְעֹל הַדֶּלֶת אַחֲרֶיהָ" שים לב לכינויים בהם הוא מכנה את תמר. פסוק י"ד: " הִנְנִי נֹתֵן דְּבָרַי בְּפִיךָ לְאֵשׁ וְהָעָם הַזֶּה עֵצִים וַאֲכָלָתַם" פסוק כ"ג: "וְלָעָם הַזֶּה הָיָה לֵב סוֹרֵר וּמוֹרֶה סָרוּ וַיֵּלֵכוּ" פסוק כ"ו: "כִּי נִמְצְאוּ בְעַמִּי רְשָׁעִים" פסוק ל"א: "הַנְּבִאִים נִבְּאוּ בַשֶּׁקֶר וְהַכֹּהֲנִים יִרְדּוּ עַל יְדֵיהֶם וְעַמִּי אָהֲבוּ כֵן וּמַה תַּעֲשׂוּ לְאַחֲרִיתָהּ" הסבר מתי מכנה הנביא את ישראל בשם "העם הזה" ומתי יכנם בשם "עמי". מה רצונו להבליט על ידי שינוי זה? מהו הכלל הסגנוני שתוכל לקבוע על פי כל הדוגמאות האלה? |
ג. | רעיונה העיקרי של תפילת משה |
לרעיונה העיקרי של תפילת משה מקשה אברבנאל:
איך חשב משה, שהשופט כל הארץ לא יעשה משפט מיראתו מה שיאמרו מצרים בסכלותם? והוא יתברך לא יירא ברבבות עם, כי הוא השלם בעצמו, ומה ייתן לו ומה יוסיף לו כי יכבדוהו מצרים או בהיפך מזה, שבעבורו יימנע לעשות משפט בעולמו ובעצמו?
1. |
ענה לשאלתו בעזרת דברי יחזקאל ל"ו י"ז–ל"ו. (הסבר במה מחללים ישראל את שם קדשו בגויים – בפסוקים כ-כ"ג). |
2. |
השווה לתפילת משה בפסוקינו את דברי ה' בהאזינו (דברים ל"ב כ"ו): "אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם לוּלֵי כַּעַס אוֹיֵב אָגוּר" ודברי הרמב"ן, שם: והטעם בטענה הזאת איננו כרוצה להראות כוחו בין משנאיו... אבל ה' ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו, ושם הרשות בידו להיטיב או להרע. וכאשר חטאו ברצונם וכפרו בו כולם, לא נשאר רק העם הזה לשמו ופרסם בהם האותות והמופתים, כי הוא אלוקי האלוקים ונודע בזה לכל העמים. והנה אם ישוב ויאבד זכרם (של ישראל), ישכחו העמים את אותותיו ואת מעשיו ולא יסופר עוד בהם... והנה תהייה כוונת הבריאה באדם בטלה לגמרי, שלא יישאר בהם יודע את בוראו רק מכעיס לפניו. ועל כן ראוי מדין הרצון שהיה בבריאת עולם, שיהיה רצון מלפניו להקים לו לעם כל הימים, כי הם הקרובים אליו והיודעים אותו מכל העמים.
|
ד. | השוואת מפרשים |
"?גְ?ַל נָא ?ֹחַ ה' ?ַאֲ?ֶר ?ִ?ַרְ?ָ"
משנה כסף, יגדל נא כח...
דרך משל, שיכריח בכוחו לכבוש כעסו ולהאריך לחטאם, לכן יזכור התארים המתחייבים מזה העניין.
שד"ל:
"יגדל נא כוח"... בעיני האומות, שלא יאמרו: "מבלתי יכולת" וזה תעשה אם תסלח – כמו שדיברת.
1. |
|
2. |
מה ההבדל בין שני הפירושים? |
3. |
איזה משניהם נראה לך קרוב יותר לפשוטו של מקרא ומדוע? |
4. |
פרש את המילים המסומנות בקו, והסבר מה הקושי בפסוקים הבאים, שאותו רצה ליישב? |
ה. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ל' ד"ה אל תמרודו: ושוב ואתם אל תיראו |
| ||
2) פסוק י"א ד"ה עד אנה: עד היכן. |
| ||
3) פסוק י"א ד"ה בכל האותות: בשביל כל הניסים שעשיתי להם, היה להם להאמין שהיכולת בידי לקיים הבטחתי. |
| ||
4) פסוק י"ג ד"ה ושמעו מצרים: ושמעו את אשר תהרגם. |
|