גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

השמיעה והעשייה

ב.

היראה

ג.

"ה' אלוקינו ה' אחד"

ד.

"הן יקטלני - לו איחל"

ה.

"המכחישים" ו"המעתיקים"

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת ואתחנן
שנת תש"ג

שמע ישראל

דברים פרק ו

א.  השמיעה והעשייה

פרק ה' פסוק כ"ג

"וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ... וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִׂינוּ"

פרק ו' פסוק ג'

"וְשָׁמַעְתָּ יִשְׂרָאֵל וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת"

ובסדר הפוך מצאנו:

שמות פרק כ"ד פסוק ז'

"וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע"

וכבר לגלג ההוא צדוקי על סדר זה:

שבת פ"ח א':

אמר לו (הצדוקי לרבא): עמא פזיזא (רש"י: נמהר)דקדמיתו פומייכו לאודנייכו (שהקדמתם פיכם לאזניכם), אכתי בפחזותייכו קיימיתו! ברישא איבעיא לכו לשמע, אי מציתו - קבליתו ואי לא - לא קבלתו. (רש"י: ד"ה דקדמיתו פומייכו לאודנייכו: קודם ששמעתם אותה היאך היא קשה ואם תוכלו לעמד בה - קיבלתם עליכם לקיימה).

עיין ספורנו, בפרקנו פסוק ג':

ד"ה ושמעת ישראל: ובהיות זה התכלית המכוון מאת האל יתברך ברוב חסדו עליך ראוי שתשמע ותבין את כוונת האל יתברך בכל אלה.

ד"ה ושמרת לעשות: ותשתדל לעשות אז מאהבה לרצון לפניו מה שייטב לך להקנותך אושר נצחי, וכמו כן תשמור לעשות אתה שתרבון מאד וזה בשמירת צדקה ומשפט לכבודו.

פסוק ד':

ד"ה שמע: התבונן והבן זה.

השווה:

בראשית-

פרק כ"א פסוק י"ז:

"וַיִּשְׁמַע אֱ-לֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱ-לֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱל-ֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם"

פרק ל"ה פסוק כ"ב:

"וַיְהִי בִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ הַהִוא וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל"

פרק מ"ב פסוק כ"ג:

"וְהֵם לֹא יָדְעוּ כִּי שֹׁמֵעַ יוֹסֵף  כִּי הַמֵּלִיץ בֵּינֹתָם"

דברים-

פרק כ"ט פסוק י"ח:

"וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה"

פרק ל"ג פסוק ז':

"וְזֹאת לִיהוּדָה וַיֹּאמַר שְׁמַע ה' קוֹל יְהוּדָה וְאֶל עַמּוֹ תְּבִיאֶנּוּ יָדָיו רָב לוֹ וְעֵזֶר מִצָּרָיו תִּהְיֶה"

שמואל א'-

פרק ט"ו פסוק כ"ב:

"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה' הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים"

פרק ט"ז פסוק ב':

"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי וַיֹּאמֶר ה' עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ וְאָמַרְתָּ לִזְבֹּחַ לַה' בָּאתִי"

1.

הגדר באילו לשונות משמש הפועל "שמע" לפי הדוגמאות הנ"ל, ובאר את הביטוי "נעשה ונשמע" לפי פשוטו שלא יהיה מקום לבקרתו הנ"ל של הצדוקי.

2.

נסה לנמק את שינוי הסדר בין "נעשה ונשמע" ובין "ושמענו ועשינו" כאן!

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר