פסוק י"ד
"כִּי בַּפַּעַם הַזֹּאת אֲנִי שֹׁלֵחַ אֶת כָּל מַגֵּפֹתַי אֶל לִבְּךָ"
רש"י:
ד"ה את כל מגפותי: למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות.
ופירשוהו מפרשי רש"י:
ר' יהודה בר' אליעזר, (חיבר פירושו של רש"י בשנת ה' אלפים ע"ז 1316):
גרסינן "בכורות" בשורוק בוי"ו והיא מכת הברד ונקרית כן לפי שלא היתה מכה אלא בדבר האביב כמו שנאמר "והפשתה והשעורה נוכתה כי השעורה אביב"... כן פירש רבינו תם מאורליאנס.
ספר הזכרון, (ר' אברהם בר' שלמה בקראט ממגורשי ספרד, חבר ספרו בטוניס רס"ז):
הואיל וקרא מכת הברד "כל מגפותי" למדנו שמכת הבצורת שקולה נגד כל המכות, וידוע הוא שהברד הוא סיבת הבצורת, כדכתיב "ואת כל עשב השדה הכה הברד". והנוסחאות שכתוב בהן "למדנו מכאן שמכת בכורות"... טעות סופרים היא, דמכת בכורות מאן דכר שמה.
ולא יקשה עלייך מה שמקשים כדי לקיים נוסחת בכורות איך כתב הרב שמות ד' כ"ג ד"ה הנה אנוכי הורג: "היא מכה אחרונה ובה התרהו תחילה מפני שהיא קשה" ובכאן אומר שמכת הבצורת שקולה כנגד כל המכות, דהא לא קשיא, שבכאן הוא מדבר כפי האמת, הואיל וקראה הכתוב "כל מגפותי" נראה בודאי שמכה קשה היא ושקולה כנגד כולם, ושם דיבר כפי דעת הבריות, שאין דבר אצל כל באי עולם מר ממות ולכן התרהו בו תחילה כדי ליראו...
ועוד שאין לדקדק אחר מדרשות כאלה ולא להקשות מזה לזה.
ר' עובדיה מברטנורא:
ולי נראה "מכת בכורות" ממש. והכי קאמר: כי בפעם הזאת, אילו הייתי רוצה, הייתי שולח אל לבך את כל מגפותי, ר"ל מכת בכורות, שהיתה נוגעת ללבו של פרעה שהיה בכור (כמו שפירש רש"י בפרשת בא)...
| 1. |
מהו הקושי בדברי רש"י אלה עד שהצריך את כל מפרשיו להפך ולהפך בהם? |
| 2. |
מה יש לטעון נגד תיקון הגירסא של רבנו תם מאורליאנס? |
| 3. |
התוכל לקיים את הגירסא הכתובה בספרינו (בכורות ממש) ולענות לקושיא מרש"י לשמות ד' כ"ג על דברי רש"י כאן? |
פסוק כ'
"הַיָּרֵא אֶת דְּבַר ה' מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה הֵנִיס אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ"
משך חכמה, (ר' מאיר שמחה כהן מדווינסק):
יתכן להיות לפי שאמר משה בדבר ה' יתברך (י"ט) "ועתה שלח העז את מקנך ואת כל אשר לך בשדה ולא יאסף הביתה וירד עליהם הברד ומתו" ועבדי פרעה היו מזהירים שלא יניחו לאדם אשר בשדה ולמקנה לכנוס אל הבתים, כדי שלא להאמין למשה, לכן אמר: המצרי הירא את דבר ה', שהיה מאמין בדבר ה' יתברך והיה ירא מדברו יותר ממה שהיה ירא מעבדי פרעה, הניס את מקנהו וכו'.
| 1. |
איך מפרש בעל משך חכמה את מ"ם של "מעבדי פרעה" ובמה הוא סוטה מן הפירוש הרגיל? |
| 2. |
מה הביאו לפרש כפי שפירש? (עיין בפסוקים הבאים עד סוף פרקנו!) |