גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

הדברים אודות האשה הכושית

ב.

הסבר פסיכולוגי לחטא מרים

ג.

למיקומו של פסוק "והאיש משה ענו"

ד.

"וישמע ה'"

ה.

בביאור הפסוק "אם יהיה נביאכם" וכו'

ו.

נבואת משה ונבואת שאר הנביאים

פרשת בהעלותך
שנת תש"ג

דברי מרים ואהרן במשה

במדבר פרק יב

א.  הדברים אודות האשה הכושית

פסוק א'

"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה..."

נחלקו המפרשים בביאור פרשה זו, מה היו הדברים על אודות האשה הכושית. עיין במפרשים הבאים וסדרם לקבוצות!

תרגום אונקלוס:

ומללת מרים ואהרן במשה על עסק אתתא שפרתא די נסיב ארי אתתא שפרתא דנסיב רחיק.

תרגום יונתן:

ואישתעו מרים ואהרן במשה על עיסק איתא כושייתא דנסיב, והא לא איתא כושייתא הות צפורא אתת משה, אלא היך מה דהוין כושייא משני בשריה מכל ברייתא, כן הות צפורא אתת משה יאה בריוה ושפירא בחזוה ומשניא בעובדיא טבא מכל נשיא דדריא ההוא.

רש"י, פסוק א':

ד"ה ותדבר: (ספרי) אין דיבור בכל מקום אלא לשון קשה, וכן הוא אומר (בראשית מ"ב) דבר האיש אדוני הארץ אתנו קשות. ואין אמירה בכל מקום אלא לשון תחנונים, וכן הוא אומר (בראשית י"ט) ויאמר אל נא אחי תרעו (במדבר י"ב) ויאמר שמעו נא דברי. כל נא לשון בקשה.

ד"ה ותדבר מרים ואהרן: (ספרי) היא פתחה בדיבור תחילה, לפיכך הקדימה הכתוב תחילה.
ומנין היתה יודעת מרים שפירש משה מן האשה? רבי נתן אומר: מרים היתה בצד צפורה בשעה שנאמר למשה אלדד ומידד מתנבאים במחנה, כיון ששמעה צפורה אמרה: אוי לנשותיהן של אלו אם הם נזקקים לנבואה שיהיו פורשין מנשותיהן כדרך שפירש בעלי ממני, ומשם ידעה מרים והגידה לאהרן. ומה מרים שלא נתכוונה לגנותו כך נענשה, קל וחומר למספר בגנותו של חבירו.

ד"ה האשה הכשית: (שם) מגיד שהכל מודים ביפיה כשם שהכל מודים בשחרותו של כושי.

ד"ה כושית: בגימטריא יפת מראה.

ד"ה על אדות האשה: על אודות גירושיה.

ד"ה כי אשה כשית לקח: מה תלמוד לומר, אלא יש לך אשה נאה ביפיה ואינה נאה במעשיה במעשיה ולא ביפיה - אבל זאת נאה בכל.

ד"ה האשה הכשית: על שם נויה נקראת כושית, כאדם הקורא את בנו נאה כושי כדי שלא תשלוט בו עין רעה.

ד"ה כי אשה כשית לקח: ועתה גרשה.

פסוק ב':

ד"ה הרק אך: עמו לבדו דבר ה'.

ועיין ראב"ע, שמות פרק ב' פסוק כ"ב:

ד"ה ותלד: כי אמר משה וזאת צפורה היא האשה הכשית אשר אמר ואשר כתוב בדברי הימים דמשה אל תאמן. וכלל אומר לך: כל אשר סיפר שלא כתבוהו נביאים או חכמים מפי הקבלה - אין לסמוך עליו. ואף כי יש בו דברים שמכחישים הדעת הנכונה. וככה סיפר זרובבל, וגם סיפר אלדד הדני והדומה להם.

ראב"ע:

ד"ה ותדבר מרים: היא דיברה גם אהרן הסכים או החריש, על כן נענש.

פסוק ב':

ד"ה הרק אך: והאחד יספיק, רק הוא דרך צחות, כמו: המבלי אין קברים.

רשב"ם:

ד"ה כשית: שהיא ממשפחתיהם.

ד"ה כי אשה כשית לקח: כדכתיב בדברי הימים דמשה רבנו מלך היה מארץ כוש ארבעים שנה ולקח מלכה אחת ולא שכב עמה כמו שכתוב שם. והם לא ידעו כשדיברו בו שלא נזקק לה. זהו עיקר פשוטו. שאם בשביל צפורה דברו מה צורך לפרש כי אשה כשית לקח, וכי עתה לא ידענו כי צפורה סודנית היא. ועוד תשובה, כי לא היתה כושית כי כוש מבני חם הוא ומדין מבני קטורה אשר ילדה לאברהם.

פסוק ב':

ד"ה ויאמר הרק אך: כלומר, עוד זאת אמרו על משה: כמה יכול להתפאר עלינו, הלא גם בנו דיבר לישראל.

הבאור:

משה מלך ארבעים שנה בארץ כוש ולקח מלכה אחת ולא שכב עמה והם לא ידעו כשדיברו בו שלא נזקק לה והיתה תרעמתם על שנשא כושית, כי אבותיהם היו נזהרים בזה מאז להתחתן בעמי הארצות כאשר הקפידו על זה אברהם יצחק ויעקב.

1.

במה האשימה מרים את משה?

2.

מהו ספר דברי הימים דמשה המוזכר בדברי רשב"ם וראב"ע?

3.

מהו הקושי בין פסוק א' לפסוק ב' לפי הנ"ל?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר