גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות לשון וסגנון

ב.

עמדתו החוקית של "גר ותושב"

ג.

בקשת אברהם והצעת בני חת

ד.

שאלות כלליות

ה.

שאלות בפרשנים

ו.

"נתתי" - שאלות ברש"י

ז.

תועלת פרטית בדקדוקי אדיבות

ח.

למה יאריך בסיפור הזה?

ט.

שאלת רשות - אונקלוס

פרשת חיי שרה
שנת תש"ג

קניית מערת המכפלה

בראשית פרק כג

א.  שאלות לשון וסגנון

פסוק א'

"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה"

רמב"ן:

ד"ה ויהיו חיי שרה: לשון רש"י, לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל לומר לך שכל אחד נדרש לעצמו, בת מאה כבת עשרים לחטא, ובת עשרים כבת שבע ליופי. וכן כתב בשני חיי אברהם (להלן כ"ה ז').
ואין מדרשו זה נכון, שהרי בשני חיי ישמעאל (שם פסוק י"ז) נאמר כשני חיי אברהם בשוה, ולא היו שוים בטובה, אבל היה מתחילה רשע ועשה תשובה בסוף. ועוד, כי שנה שנה לחלק משמע, ואיננו נדרש להשוותן: אבל 'שנה שנה ושנים' דרך הלשון הוא...

1.

מה טעמו של הרמב"ן שאין דעתו נוחה מפירוש רש"י המשתמש במדרש המובא שמה?

2.

מאיזה פסוק בפרשה זו אנו למדים שעשה ישמעאל תשובה?

3.

השווה את דברי הרמב"ן כאן לדבריו פרק י"ב פסוק א':

ד"ה ויאמר ה' אל אברהם: להנאתך ולטובתך, ושם אעשך לגוי גדול, וכאן אי אתה זוכה לבנים, לשון רש"י.
ואין צורך, כי משפט הלשון כן, הגשם חלף הלך לו (שיר השירים רבה ב' י"א), אלכה לי אל הגדולים (ירמיה ה' ה'), קומו ועברו לכם את נחל זרד (דברים ב' י"ג), ורובם ככה.

היש למצוא צד שוה בשני הפירושים האלה?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר