פרשת ראה
שנת תש"כ
מעשר שני
דברים פרק יד, פסוקים כב - כז
הרמב"ן, פותח דבריו על פסוקינו ד"ה עשר תעשר, במילים:
גם זו מצוה שיבאר, כי אמר (ויקרא כ"ז ל') "וכל מעשר הארץ מזרע הארץ מפרי העץ לה' הוא קדש לה'". ואמר (שם ל"א) "ואם גאל יגאל איש ממעשרו חמשיתו יוסף עליו".
| 1. |
הסבר, מהן ההוכחות שגם פסוקנו מדבר באותו מעשר שבו מדבר הפסוק ההוא? |
| 2. |
מעשר שני שבו מדברים פסוקינו מוזכר בעוד מקום בפרשת ראה. מצא את המקום והוכח שהכוונה למעשר שני דווקא! |
| 3. |
כמה חוקרים תמהו על כך, שלא מוזכר מעשר ראשון (=מעשר לוי) בספר דברים.
לדעת ר' דוד הופמן (בפירוש לספר דברים) יש בפרשיות עקב-ראה רמז גם למעשר ראשון. היכן? |
מקשה אברבנאל:
מה תועלת בהפרש המעשר הזה משאר תבואות, אחרי שזו וזו יאכלו הבעלים?
וזו תשובתו:
דע לך שיש בזה תועלת עצומה והיא: בהפרישך אותו המעשר והוליכך אותו לירושלים לאכלו שם לשם מצוה לפני ה', תלמד ליראה את ה' ותקנה התכונה הטובה הזאת, והיתה למידת היראה בעשותך הדברים ההם לשם מצוה ולהתלמד בקיום הצווים האלוהיים, שבזה ההרגל יקנה בנפשו את ההכנעה לה' יתברך.
|
השווה טעם זה לטעמי מצוות מעשר שני שהובאו ממפרשים שונים בגיליון ראה תשי"ט, והסבר מה ההבדל העקרוני בין הטעמים ההם לבין הטעם הזה! |
פסוק כ"ב
"עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ"
ראב"ע:
ד"ה עשר תעשר: ונסמכה זאת הפרשה כי אסור לאכול כל עוף טמא ובהמה טמאה ונבלה והנה בבשר ובדגן אסור לאכול ההקדש כי אם במקום הנבחר.
| 1. |
הסבר את המילים המסומנות בקו. |
| 2. |
השווה פירושו זה לדברי רש"י עשר תעשר (ד1).
מה ההבדל העקרוני ביניהם? |
1) פסוק כ"ב
ד"ה עשר תעשר: מה ענין זה אצל זה (=אצל הפסוק הקודם לו)? אמר להם הקב"ה לישראל: לא תגרמו לי לבשל גדיים של תבואה עד שהן במעי-אמותיהן. שאם אין אתם מעשרים מעשרות כראוי כשהוא סמוך להתבשל, אני מוציא רוח קדים והיא משדפתן, שנאמר (מלכים ב' י"ט כ"ו) "ושדפה לפני קמה" – וכן לענין ביכורים. |
|
הסבר, למה אין רש"י מביא מדרש זה במקומו הראשון, בשמות כ"ג י"ט – שהוא מזכירו בסוף דבריו – ולא במקומו השני – שמות ל"ד-כ"ו, ולא הביאו אלא במקומנו? | |
2) פסוק כ"ד
ד"ה כי יברכך: שתהא התבואה מרובה לשאת. |
| ב. |
הרא"ם, מקשה:
ולמה לא יפרשו שיהיה דבק עם "כי ירחק ממך המקום" הסמוך לו, ויהיה פירושו: כי יברכך לכבוש כל כך ארצות לשבת בם עד שירחק ממך המקום. ענה לשאלתו! | |
3) פסוק כ"ו
ד"ה בכל אשר תאוה נפשך: כלל.
ד"ה בבקר בצאן וביין ובשכר: פרט.
ד"ה ובכל אשר תאוה נפשך: חזר וכלל: מה הפרט מפורש ולד ולדות הארץ וראוי למאכל אדם וכו'. |
דברי רש"י אלה לקוחים מברייתא די"ג מידות דר' ישמעאל מידה ו':
"כלל ופרט וכלל, וסוף דבריו: אי אתה דן אלא כעין הפרט. מה הפרט מפורש ולד ולדות הארץ, אף כל ולד ולדות הארץ".
| א. |
הסבר, האם באו המילים האחרונות "ובכל אשר תאוה נפשך" להרחיב את היקף הדברים שבהם מותר להוציא את הכסף, או לצמצמו? |
| ב. |
כיצד זה קוראים חז"ל לבקר ולצאן בשם "ולדות הארץ" (במקור אמר: "גידולי קרקע")? |
|
4) פסוק כ"ז
ד"ה והלוי לא תעזבנו: מליתן לו מעשר ראשון. |
בעל ספר הזכרון, על רש"י:
לפי שהיה נראה "ושמחת אתה וביתך והלוי" לא תעזבנו מהשמחה ההיא, כלומר מלאכול עמך במעשר שני.
|
הסבר למה אינו מפרש באמת כן, ולמה מכניס הנה עניין מעשר ראשון? | |
פסוק כ"ד
"וְכִי יִרְבֶּה מִמְּךָ הַדֶּרֶךְ כִּי לֹא תוּכַל שְׂאֵתוֹ כִּי יִרְחַק מִמְּךָ הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לָשׂוּם שְׁמוֹ שָׁם כִּי יְבָרֶכְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ"
אלשיך:
...כי כמקרה בני האדם בכל דורותינו תספר תורתנו: שהיה לקרוא לקצת עשירי עם בימים ההם: כי אם יאמרו לאיש בעל עשרת אלפי דינר זהב ונושא ונותן בם: "למה לא תקבע עתים לתורה כראובן שכל נכסיו לא יגיעו עד מאה דינרים ולומד ושונה בכל יום?" אז יתרץ העשיר: "לא בדעת דיבר, כי הלא ראובן בשעה אחת מספיק לו לטפל בעסקו, אך אנכי כי רב חילי וכי כביר מצאה ידי הלואי כל היום וכל הלילה יספיק לי לשאת ולתת בממוני, כי לפעמים לאכול אין לי פנאי, ומה גם לעסוק בתורה?!... נמצא כי לפי רוב הטיבו יתברך את האדם ימעט מהחזיק לו טובה, ואין זה כי אם שהונו אשר נתן לו ה' הוא הסיבה שיוסר מלבו חשק בית ה' וקדושת המקום, אשר בחר ה' לשכן שמו בו והולך ונשמט מיראתו וכו'...
| 1. |
מהם הקשיים בסגנון פסוקנו שהביאו לדרוש מה שדרש? |
| 2. |
במה מתנגד פירושו (דרושו) לפירוש רש"י ד"ה כי יברכך (ד,2)? |
|
השווה:
פסוק כ"ד
"כִּי יִרְחַק מִמְּךָ הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לָשׂוּם שְׁמוֹ שָׁם"
פסוק כ"ה
"... וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ בּוֹ"
נסה למצוא סיבת השינוי בין שני הפסוקים! |