הפטרה שניה מג' דפורענותא
ירמיהו פרק ב, פסוקים ד - כח
א. | מובנה של המילה "ועתה" |
"וְעַתָּה מַה לָּךְ לְדֶרֶךְ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מֵי שִׁחוֹר
וּמַה לָּךְ לְדֶרֶךְ אַשּׁוּר לִשְׁתּוֹת מֵי נָהָר"
השווה לפסוקנו:
"וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱ-לֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם..."
(ועיין רש"י שם.)
"וְעַתָּה הִנֵּה הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם אֲשֶׁר שְׁאֶלְתֶּם וְהִנֵּה נָתַן ה' עֲלֵיכֶם מֶלֶךְ..."
הסבר (בעזרת הדוגמאות הנ"ל) מה מובנה של המילה "ועתה" בפסוקנו, וכיצד היא מקשרת את פסוקנו לפסוקים שקדמו לו? |
ב. | חסות אצל מעצמות שכנות |
1. |
"וְעַתָּה מַה לָּךְ לְדֶרֶךְ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מֵי שִׁחוֹר השווה לפסוק זה: "מַה תֵּזְלִי מְאֹד לְשַׁנּוֹת אֶת דַּרְכֵּךְ
פסוק ל"ז: "גַּם מֵאֵת זֶה תֵּצְאִי וְיָדַיִךְ עַל רֹאשֵׁךְ"
"הוֹי בָּנִים סוֹרְרִים, נְאֻם ה' פסוק ב': "הַהֹלְכִים לָרֶדֶת מִצְרַיִם וּפִי לֹא שָׁאָלוּ (ושם הלאה עד פסוק י"ד)
"וַיְהִי אֶפְרַיִם כְּיוֹנָה פוֹתָה אֵין לֵב ועיין שם פרק ח' ט'-י"ג. |
2. |
עבור על מלכים ב' פרקים ט"ו, ט"ז, י"ז א'-ו', י"ח ומצא מקרים של התקשרות מלכי ישראל ומלכי יהודה עם מצרים ועם אשור. מה הנימוק שבגללו מתנגד הנביא לברית עם מדינה או עם מדינות שכנות? |
3. |
לאיזו אכזבה מאשור מתכוון הנביא באמרו "גם ממצרים תבושי כאשר בשת מאשור"? |
4. |
מתי התקיימה נבואת ירמיהו לעתיד: "גם ממצרים תבושי"? |
5. |
מצא גם במגילת איכה פסוק הרומז למדיניות זו של התרוצצות בין המעצמות ופניה לעזרה אליהן. |
6. |
היכן מצינו בפרק ב' עוד פסוקים (מלבד י"ח ול"ו-ל"ז) הרומזים להשתדלות זו של ישראל למצוא חסות ומשען אצל המעצמות השכנות? |
ג. | משל שתיית המים |
וְעַתָּה מַה לָּךְ לְדֶרֶךְ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מֵי שִׁחוֹר
וּמַה לָּךְ לְדֶרֶךְ אַשּׁוּר לִשְׁתּוֹת מֵי נָהָר"
עבור על פסוקי פרקנו ומצא את הפסוק אשר בגללו ממשיל ירמיהו את ההשענות על העמים בתמונות שתיית מים ממימיהם. |
ד. | בפירוש הפסוק "לשתות מי שיחור" |
וְעַתָּה מַה לָּךְ לְדֶרֶךְ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מֵי שִׁחוֹר
וּמַה לָּךְ לְדֶרֶךְ אַשּׁוּר לִשְׁתּוֹת מֵי נָהָר"
רש"י:
ד"ה מה לך לדרך מצרים: למה תעזבי אותי ותבטחי על מצרים.
ד"ה לשתות מי שיחור: שטבעו זכוריכם בנילוס, "שיחור" הוא נילוס, כמו שנאמר (יהושע י"ג) "מן השיחור אשר על פני מצרים".
ד"ה ומה לך: למרוד בי למען תגלי לדרך אשור, למעבר לנהר פרת.
ד"ה ועתה מה לך: לרדת מצרים לעזרה לעם שנעשה אכזרי עליכם בהיותכם גרים בינותם, שגזרו עליכן להשליך זכוריכם ביאור, בשיחור.
ד"ה ומה לך לדרך אשור: שתשלחו אליו שיבוא ויושיעכם...
וסופו שיגלה אתכם מעבר לנהר פרת, וזהו "לשתות מי נהר".
1. |
הסבר במה סוטים שני הפרשנים מפשוטו של מקרא? |
2. |
מהו שהביאם לפרש כן, נגד הפשט? |
ה. | "שברתי, ניתקתי" - כגוף שני נקבה |
"כִּי מֵעוֹלָם שָׁבַרְתִּי עֻלֵּךְ נִתַּקְתִּי מוֹסְרוֹתַיִךְ
וַתֹּאמְרִי לֹא אעבוד (כתיב)
אֶעֱבוֹר (קרי)"
רד"ק:
מזמן קדמון שברתי עול מצרים מעליכם וכן בכל דור ודור נתקתי מוסרות הגויים מעליך וכשהייתי מציל אותך, היית אומרת: "לא אעבור עוד על מצוותיך" – ולפי הכתיב: "לא אעבוד עוד עכו"ם" ולא עשית כן אלא בנוח לך עברת על כל מצוותי ושבת לעבוד עכו"ם.
חכמי הגויים כולם מפרשים "נתקתי" ו"שברתי" כצורה עתיקה לנוכחת (גוף שני נקבה) כמו שמצינו דוגמתה בירמיהו:
"כִּי קוֹל שׁוֹפָר שמעתי (שָׁמַעַתְּ) נַפְשִׁי"
"הֲלוֹא מֵעַתָּה קראתי (קָרָאת) לִי אָבִי אַלּוּף נְעֻרַי אָתָּה"
"שִׁתִי לִבֵּךְ לַמְסִלָּה דֶּרֶךְ הלכתי (הָלָכְתְּ)"
ולפי זה יפרשו גם בפסוקנו על פי הכתיב: לא אעבוד לך (לה').
1. |
התוכל למצוא בפרקנו שנית פועל בצורת גוף ראשון עבר שהוראתו – בלי ספק - גוף שני נקבה? |
2. |
מהו החטא שבו נאשם ישראל לפי כל אחד משני הפירושים הנ"ל? |
3. |
כיצד עלינו לפרש את המילה "כי" במחציתו השניה של הפסוק ("כי על כל גבעה גבהה") לפי כל אחד משני הפירושים הנ"ל? |
4. |
שד"ל מכריע בין שני הפירושים הנ"ל בהתחשב עם סגנון הפסוק ועם תוכן הפרק בכללו ובייחוד בהשענו על הפסוקים הבאים: "אַךְ הֵמָּה יַחְדָּו שָׁבְרוּ עֹל נִתְּקוּ מוֹסֵרוֹת" "אֶשְׁבֹּר עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ וּמוֹסְרוֹתֶיךָ אֲנַתֵּק" "נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ" "יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק" מהי ההכרעה וכיצד ניתן להכריע על פי פסוקים אלה? |
ו. | "נכתם עונך לפני" |
"כִּי אִם תְּכַבְּסִי בַּנֶּתֶר וְתַרְבִּי לָךְ בֹּרִית נִכְתָּם עֲוֹנֵךְ לְפָנַי"
1. |
שד"ל: ד"ה נכתם עונך לפני: עונך עומד לפני ככתם קשה ובלתי עובר בכביסה.והנה המקרא קצר. לדעת שד"ל חסרה אפוא חוליה בשרשרת הרעיונות שבפסוק. השלם את החוליה החסרה! |
2. |
אברבנאל, מקשה לפסוקנו: יקשה עלינו מאד שליחות הנביאים ותוכחותיהם השכם ושלוח ויהיו כל דבריהם שווא ודבר בטל, כי אם כבר נגזרה הגזרה תהיה חריצות הנביאים שקר. ומלבד זה הנה נחליש מאד בזה את מעלת התשובה, שקיבלנו שאין דבר עומד לפניה; ובאמרו 'נכתם עונך' – זה מורה מניעת התשובה?! עבור בעיון על פרק ד' כולו ומצא על סמך דבר הנאמר בו את הישוב לקושייתו! |