שופטים ופרשת המלך
דברים פרק טז - פרק יז, יד-כ
א. | "ושפטו את העם" - שאלות ברש"י |
"וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם"
רש"י:
ד"ה ושפטו את העם: מנה דיינין מומחים וצדיקים לשפוט צדק.
במה נוטה רש"י פה ממשמעות הכתוב, ומה המריצו לפרש כן?
ב. | "לא תטה משפט..." |
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם"
1.
רש"י:
ד"ה לא תטה משפט: כמשמעו.
למה הוצרך רש"י לאמר "כמשמעו"?
2.
ד"ה לא תטה משפט: עם כל אחד מהשופטים ידבר.
מה קשה לו?
3.
רש"י:
ד"ה לא תקח שוחד: (ספרי) אפילו לשפוט צדק.
מה קשה לו?
4.
רש"י:
ד"ה דברי צדיקים: דברים המצודקים, משפטי אמת.
דברי שד"ל:
יגרום לאנשים צדיקים שידברו דברים בלתי ישרים.
ומקלקל פתגמין ותריצין.
תרגום הירושלמי:
ולא תקבלון שוחדא ארום שוחדא מסמי עיני חכימיא ליה דגרים להון טפשותא ומערבב מילין זכאין בפום דייניא בשעת דיניהן.
מה בין רש"י לבין שד"ל בביאור המילים האלה? פירושו של מי משניהם מתאים לתרגום אונקלוס, ושל מי לתרגום הירושלמי?
ג. | "צדק צדק תרדוף" |
"צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף"
רש"י:
(ספרי) הלך אחר בית דין יפה.
עם בעלי הריב ידבר. וטעם שני פעמים - לדבר צדק שירויח בו או יפסיד, או פעם אחר פעם כל ימי היותך, או לחיזוק.
כשתתן לך שופטים, אתה הממנה את השופטים, בחר את היותר שופטי צדק אף על פי שאין בהם כל כך שאר תכסיסים הראויים לדיין, כמו שלמות הקניין ושלמות הגוף כעניין "אל תבט אל מראהו ואל גובה קומתו".
הלך אחר בית דין יפה. למען תחיה וירשת את הארץ, כדאי הוא מינוי הדיינין הכשרים להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתם, לשון רש"י מספרי (שופטים קמד).
וטעם הכפל, לומר הדיינין צריכין שישפטו את העם משפט צדק, וגם אתה צריך לרדוף הצדק תמיד, שתלך ממקומך אל מקום חכמים הגדולים, אחרי רבן יוחנן בן זכאי ליבנה, אחר רבי לבית שערים. ור' אברהם אמר: צדק צדק פעמיים, שירדוף אחרי הצדק שירויח בו או יפסיד, או פעם אחר פעם לחיזוק:
מה ההבדל בין רש"י, ראב"ע (שלושה פירושים), ספורנו ורמב"ן בפירוש מילים אלה?
ד. | פרשת המלך |
ולפי זה יהיה עניין המלך מצות עשה תלויה בדבר הרשות כאמור, כאשר תרצה לעשות כן, עם היותו בלתי ראוי, אל תעשה אותו כי אם בזה האופן. והוא דומה לפרשת "כי תצא למלחמה על אויביך וראית בשביה"... (דברים כ"א י') שאינו מצוה שיחשוק בה ויבעלנה כמו שהיא, אבל הוא דבר הרשות ומפעל היצר הרע... ודומה לזה גם כן פרשה "כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ והשחתם ועשיתם..." (דברים ד' כ"ח). שאין זה מצוה, כי אם עוון פלילי אבל תלויה בו המצוה "ושבת עד ה' אלוקיך" שכאשר יהיו חטאים ישובו אל ה', וכן בעצמו עניין המלך, שאין שאלתו מצוה כי אם רשות ומפעל היצר הרע, עם היות שנתלית בו המצוה שישימו המלך ההוא בבחירת ה' מקרב אחיו ולא באופן אחר.
1. |
מי מן המפרשים נוטה אף הוא לדעה זו, שאין זו מצוות עשה אלא רשות? |
2. |
מה הקושיה המתורצת על ידי פירוש כזה? |
3. |
הבא הוכחות מפרשתנו לדברי האברבנאל! |
4. |
הסבר את מאמרו של ר' נחמיה לפרשתנו: "לא נאמרה פרשה זו אלא כנגד תרעומתן של ישראל". |
ה. | "לא תוכל" |
"שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ הוּא"
ד"ה לא תוכל: מדרך האמת לא אחיך שאיננו ממשפחת ישראל ולא אדומי אף על פי שכתוב בו "אחיך", ובעבור כי הסוסים בימים ההם היו מוציאים ממצרים, והעד דברי שלמה "ותצא מרכבה ממצרים". והנה יצטרך למען הרבות סוסיו שיחטיא העם לשוב אל מצרים, וזה דבר ברור כי השם גאלם משם, ובשובם יחללו השם. ואוריה הנביא בסכנת הנפש ברח לשם. גם ירמיהו בעל כורחו הלך לשם.
1.
מה קשה לו?
2.
מה פירוש הביטוי "דרך האמת" בדברי ראב"ע?
3.
מי הוא אוריה הנביא המוזכר בדבריו, ולשם מה מזכירו?
ו. | שאלות כלליות |
1. |
ד"ה לא תוסיפון: מצוה היתה ולא נכתבה. ויש אומרים מטעם "לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם", וזאת דרך אחרת. מה קשה לראב"ע, ומה בין שתי תשובותיו? עיין גם רמב"ן: וטעם וה' אמר לכם: כי השם אומר לכם שלא תוסיפון לשוב בדרך מצרים, וכן כאשר ציוך ה' אלוהיך (לעיל ה טז), שהוא מצוה אותך כן. או "אמר לכם", שאמר לי כן לצוות אתכם, כדרך "ויאמר משה כה אמר ה' כחצות הלילה" וגו' (שמות יא ד). |
2. |
ראב"ע, פסוק י"ז: ד"ה וכסף וזהב לא ירבה לו: שלא יעניש את ישראל. והנה שלמה שנתן הכסף כאבנים בירושלם מרוב אהבתו לממון, התרעמו עליו ישראל ואמרו: אביך הכביד את עולנו. ויש אומרים בעבור הבניינים התרעמו, ואין זה אמת, כי הגרים בנו הבית, כי כן כתוב, והנה אדונירם שהיה על המס, רגמוהו במותו. מה קשה לראב"ע? |
3. |
רש"י, פסוק י"ז: ד"ה וכסף וזהב לא ירבה לו מאוד - אלא כדי ליתן לאכסניא (ס"א לאפסניא). מה קשה לרש"י? |
4. |
רש"י, פסוק י"ח: ד"ה והיה כשבתו: אם עשה כן, כדאי הוא שתתקיים מלכותו. מה קשה לרש"י, ומה בינו לבין ראב"ע? |
5. |
רמב"ן, פסוק י"ט: ד"ה והיתה עמו: התורה הנזכרת, וקרא בו, בספר הנזכר. ועל דרך האמת, והיתה עמו, התורה עצמה תהיה עמו, כדרך "וה' נתן חכמה לשלמה" (מ"א ה כו), ואומר "וישב שלמה על כסא ה' למלך" (דהי"א כט כג). מה קשה לרמב"ן? |
7. |
רש"י, פסוק י"ט: ד"ה דברי התורה: כמשמעו. מה קשה לרש"י? |
8. |
ראב"ע, פסוק כ': ד"ה לבלתי רום: אם היה חופשי מהמצות. מה קשה לראב"ע, ומה בינו לבין הרמב"ן? רמב"ן: ד"ה לבלתי רום לבבו מאחיו: נרמז בכאן בתורה איסור הגאות, כי הכתוב ימנע את המלך מגאות ורוממות הלב, וכל שכן האחרים שאינן ראויים לכך, כי בראוי להתרומם ולהתגדל, יזהירנו להיות לבבו שפל ככל אחיו הקטנים ממנו. כי הגאוה מידה מגונה ונמאסת אצל האלוהים אפילו במלך, כי לה' לבדו הגדולה והרוממות, ולו לבדו התהילה, ובו יתהלל האדם. כעניין המבואר על יד המלך שלמה (משלי טז ה) "תועבת השם כל גבה לב", וכתיב (ירמיה ט כג) "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי" וגו.: |