פרשת קרח
שנת תשכ"ז
קרח ועונשו
במדבר פרק טז, פסוקים כ - לה
1) פסוק כ"ב
ד"ה אל אלוקי הרוחות: יודע מחשבות, אין מידתך כמידת בשר ודם שסרחה עליו מקצת מדינה, אינו יודע מי החוטא. לפיכך כשהוא כועס, נפרע מכולם. אבל אתה – לפניך גלויות כל המחשבות ויודע אתה מי החוטא. |
|
2) פסוק כ"ב
ד"ה האיש אחד: הוא החוטא ואתה על כל העדה הקצוף. אמר הקב"ה: יפה אמרתם, אני יודע ומודיע מי חטא ומי לא חטא. |
| ב. |
מה ראה רש"י לפרש "יחטא" – "החוטא" בבינוני, ואילו "תקצוף" השאירו בלשון עתיד – "תקצוף"? |
| ג. |
מה ראה רש"י צורך להביא את דבריו האחרונים (אמר הקב"ה) שהם דברי מדרש תנחומא, והלא לא בא רש"י אלא ליישב את הפסוקים (וע' דברי רש"י בראשית ג' ח' ד"ה וישמעו). | |
3) פסוק כ"ד
ד"ה העלו: כתרגומו: הסתלקו מסביבות משכן קרח. |
| א. |
מה ראה רש"י להביא כאן את תרגום אונקלוס? |
| ב. |
מה ראה רש"י לאמר במקום "מסביב למשכן" – "מסביבות משכן" – מה תיקן בזה? | |
4) פסוק כ"ז
ד"ה יצאו ניצבים: בקומה זקופה לחרף ולגדף, כמו (שמואל א' י"ז) "ויתייצב ארבעים יום" דגלית. |
|
מניין לו לדרוש מילת ניצבים לגנאי, והלא גם על ישראל בעברם בברית נאמר (דברים כ"ט) "אתם ניצבים היום כולכם" ואצל אברהם נאמר (בראשית י"ח) "והנה שלושה אנשים נצבים". | |
5) פסוק כ"ח
ד"ה לעשות את כל המעשים: שעשיתי על פי הדיבור, לתת לאהרון כהונה גדולה ובניו סגני כהונה ואליצפן נשיא הקהתי.
|
|
בעל גור אריה, מקשה:
מה הוצרך להוסיף "ובניו סגני כהונה..." אף על גב שלא הוזכר זה בכתוב?
ישב קושייתו! | |
6) פסוק כ"ט
ד"ה לא ה' שלחני: אלא אני עשיתי הכל מדעתי ובדין הוא חולק עלי. |
|
מה קשה לו? | |
7) פסוק ל'
ד"ה ואם בריאה: חדשה. יברא ה': להמית אותם במיתה שלא מת בה אדם עד הנה. ומה היא הבריאה? |
| א. |
מה קשה לו, מה תיקן בזה? |
| ב. |
מה ראה רש"י להוסיף כאן את המילים "ומה היא הבריאה", וכי איך עלולים היינו להבין את הפסוק ללא שהביא מילים אלה? | |
8) פסוק ל'
ד"ה ופצתה האדמה את פיה: ותבלעם, אז וידעתם כי ניאצו הם להקב"ה ואני מפי הגבורה אמרתי. |
| ב. |
מה ראה רש"י להוסיף את המילים "ואני מפי הגבורה אמרתי"? | |
פסוק כ"ב
"הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף"
תרגום אונקולוס, (בשני דפוסים עתיקים):
הגברא חד יחוב ועל כל כנישתא... יהא רוגזא.
שד"ל, "אוהב גר" על תרגום אונקלוס:
בה"א התימא, וכן נכון לפי העניין ואם לא לפי הניקוד.
| 1. |
במה אין שד"ל מסכים עם פירוש רש"י? |
| 2. |
מה המריצו לפרש כך, אע"פ שהוא נגד הניקוד? |
פסוק כ"ה
"וַיֵּלְכוּ אַחֲרָיו זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל"
העמק דבר:
משה עצמו לא קרא אותם לכבודו, משום שראה עדה גדולה מקילים בכבודו ושמחים בכשלונו, וכסבור היה, אולי הזקנים גם כן רוח אחרת בקרבם, משום הכא מפרש הכתוב, כי הלכו אחריו זקני ישראל, כדרך הנשיא מהלך וזקנים אחריו; וראוי לדעת, כי נשתנה מנהג הכבוד ממה שהיה בימי האבות...
| 1. |
מה הקושי שאותו רצה ליישב? |
| 2. |
במה נשתנה מנהג הכבוד ממה שהיה בימי האבות? |
פסוק כ"ו
"וַיְדַבֵּר אֶל הָעֵדָה לֵאמֹר סוּרוּ נָא מֵעַל אָהֳלֵי הָאֲנָשִׁים"
העמק דבר:
אחר שהוכיחם ולא הטו אוזן, או כאשר ראה שכל כך העיזו שלא יצאו לקבל פני משה והזקנים כפי דרך ארץ, שוב ידע שאין תקוה מהם.
פסוק ל'
"וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה' וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת פִּיהָ"
ראב"ע:
ד"ה ופצתה האדמה את פיה: כמו ופתחה; וכן (איוב ל"ה ט"ז) "ופצה פיהו". וכבר רמזתי בעבור היות נשמת האדם העליונה תיכונה (=אמצעית בין מה שלמטה ממנה, דומם, צומח, חי ובין מה שלמעלה ממנה, מלאכים שאין להם גוף) תדבר על הגבוהים ממנה כדרך ארמונה, שהוא הגוף, וכן על השפלים ממנה, להבין השומעים.
|
מהי הפליאה בכתוב דלעיל שרצה ליישב? |
פסוק ל'
"וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה'"
לפי דעת מדרשי התורה לקדוש אנשלמה אשתרוק (במאה ה-16) נראה מפסוק זה, שמסתמך משה כאן על הבטחה שהבטיחו הקב"ה כבר לפני כן.
| 1. |
לאיזו הבטחה הוא מתכוון? |
| 2. |
מה אילצו לפרש כך? |
פרק ט"ז פסוק ל"ב
"וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרְכוּשׁ"
תרגום אונקלוס:
ופתחת ארעא ית פומה ובלעת יתהון וית אנש בתיהון...
ראב"ע:
ד"ה ואת-בתיהם: שם כולל לנשיהם ובניהם וטפם.
רמב"ן:
ד"ה ואת כל-האדם אשר לקרח: קנה לו עבדים ושפחות ובני בית היו לו מצריים וכושיים וכנעניים קניין כספו ונענשו בכלל הרכוש שלהם שהם לקו בגופם ובממונם. ואולי גם מישראל היו בביתו גרים ותושבים ונמשכו אחר עצתו ונענשו כי איננו רומז לזרעו, דכתיב "ובני קרח לא מתו"...
ספורנו:
ד"ה וכל האדם אשר לקרח: ואת כל האדם אשר לקרח הנמשכים אחריו במחלוקתו. ולכן לא מתו בניו, שלא נגררו אחריו בזה.
נושאו של הפסוק הוא אחד: "הארץ", אך יש בו שני נשואים:
א) ותפתח,
ב) ותבלע.
פסוקים מעין אלה מתחלקים בדרך כלל בין שני הנשואים.
למשל:
בראשית מ"ז י':
"וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה וַיֵּצֵא מִלִּפְנֵי פַרְעֹה"
שמות ח' ג':
"וַיַּעֲשׂוּ כֵן הַחַרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם וַיַּעֲלוּ אֶת הַצְפַרְדְּעִים עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם"
והנה בפסוקנו אינה באה החלוקה בין שני הנשואים, אלא היא מתאחרת.
| 1. |
מדוע אינו מתחלק הפסוק בין שני הנשואים? |
| 2. |
הסבר, מדוע מתחלק הפסוק במקום הזה דווקא? |
| 3. |
מה הניע את תרגום אונקלוס וראב"ע לפרש "את-בתיהם" כפי שפירשו? |
| 4. |
רמב"ן מביא שני פירושים, מהו ההבדל ביניהם? |
| 5. |
מדוע לא הסתפק בפירושו הראשון? (ראה גם ספורנו) |
| 6. |
האם נוכל לומר, שהטעמים נוטים לסייע לאחד מהם? |