עונשם של ישראל
במדבר פרק יד, פסוקים כ - לו
גיליון זה הוא המשכו של גיליון שלח תשכ"ב. עיין שם וצרפהו לגיליוננו.
א. | שאלה כללית |
לפסוקים כ"ז – ל"ד מקשה אברבנאל:
מה יהיה החידוש שנתחדש למשה בדיבור הזה, כי גזרת מתי מדבר כבר נזכר בפרשה של מעלה (= פסוקים כ' – כ"ה), שנאמר "אם יראה איש באנשים האלה", למה בא אם כן דיבור אחר עליו?
1. |
ישב קושיתו! |
2. |
מדבריו נראה (מה שאפשר לראות גם ממקומות אחרים) שהיה כותב פירושו מבלי היות ספר החמש פתוח לפניו, אלא בהישענו על בקיאותו. מניין שכך הוא? |
ב. | "סלחתי, ואולם" (1) |
"וַיֹּאמֶר ה' סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ"
פסוק כ"א
"וְאוּלָם חַי אָנִי..."
רש"י:
ד"ה כדבריך: בשביל מה שאמרת "מבלתי יכולת ה'..."
ד"ה ואולם: כמו אבל זאת אעשה להם.
...הקב"ה השיב על מה שטען משה "סלח נא לעוון העם הזה כגדל חסדך וכאשר נשאת לעם הזה..." והשיבו יתברך: אמת הוא שסלחתי לעונם פעמים רבות כדבריך, "חי אני" וראוי שארגיש במה שפשעו בי פעם אחר פעם, והוא קשה עלי כמחט בבשר החי, וזהו שאמר "חי אני" וארגיש במה שעושים נגד כבודי...
1. |
מה קשה לרש"י בד"ה כדבריך, ומה קשה לו בד"ה ואולם? |
2. |
האם מיישב אברבנאל אותם הקשיים , קשיים אחרים או קשיים נוספים? |
3. |
מהי חולשתו הגדולה של פירוש אברבנאל לפסוקינו אלה? |
ג. | "סלחתי, ואולם" (2) |
רשב"ם, לפסוק כ':
ד"ה סלחתי: סולח אני כמו (בראשית כ"ג) "נתתי כסף השדה".
ד"ה כדבריך: שלא אכנו בדבר בפעם אחת אלא אאריך להם עד ארבעים שנה.
1. |
האם מסכים הרשב"ם בפירושו לד"ה "סלחתי" עם אחד משני הפירושים שהובאו לעיל? |
2. |
האם מסכים הרשב"ם בפירושו לד"ה "כדבריך" עם אחד משני הפירושים שהובאו לעיל? |
ד. | שאלות בדברי ספורנו |
1. |
ד"ה כן אעשה לכם: בזמנים מתחלפים ובזה נשבע מה שהעיד המשורר (תהילים ק"ו) באמרו "וישא ידו להם להפיל אותם במדבר ולהפיל זרעם בגויים"; וכן יחזקאל (כ' כ"ג) באמרו: "וגם אני נשאתי ידי להם להפיץ אותם בגויים".
|
2. |
פסוק ל"ג ד"ה ונשאו את זנותיכם: שמרדתם בי באמרכם "נתנה ראש". מה הקושי בפסוקנו שרצה ליישב? |
3. |
פסוק ל"ד ד"ה יום לשנה: ט' באב של כל שנה כמבואר בתענית פרק בתרא. תענית כ"ט ע"ז: "שלח לך אנשים" ותניא: בעשרים ותשעה בסיון שלח משה מרגלים וכתיב "וישובו... מקץ ארבעים יום", הני מ' יום נכי חד הוו? (= ארבעים חסד אחד היו?!) רש"י, שם: ב' מסיון מתמוז הוה ל"א, וח' מאב, הוה ל"ט אמר אביי: תמוז דההיא שתא מלויי מליוה הוה (= תמוז של שנה ההיא מלא היה) דכתיב (איכה א' ט"ו) "קרא עלי מועד לשבר בחורי", וכתיב (במדבר י"ד א') "ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא". אמר רבה אמר ר' יונתן: אותו לילה ליל ט' באב היה. אמר להם הקב"ה" אתם בכיתם בכיה של חינם, ואני קובע לכם בכיה לדורות.
|
4. |
פסוק ל"ו ד"ה והאנשים אשר שלח משה: שהיו נאמנים אצלו ונהפכו לו לאויבים. מה קשה לו בפסוק? |
ה. | דיברה תורה לשון הבאי |
"וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה וְנָשְׂאוּ אֶת זְנוּתֵיכֶם"
ר' יוסף אבן כספי, "טירת כסף" הוא "ספר הסוד" (והוא ספר המבוא לפירושו "מצרף לכסף" עמודים 161-162):
אמנם מה שאמר "ובניכם יהיו רועים... ארבעים שנה" ועוד דקדוק צמצום יותר גדול שאמר "יום לשנה יום לשנה תשאו את עוונותיכם", ומהיום הזה עד סוף הארבעים לא היה רק פחות מתשע ושלושים שנה, הנה תוכל להקיש מזה על עניינים אחרים רבים, כמו שאמרתי לך בפרשת ויגש על מספר שבעים נפש, וזה כי יסוד העניין "דיברה תורה לשון הבאי", ובכלל "דיברה תורה כלשון בני אדם", ואין ספק שלשון בני אדם יהיו פעמים בדקדוק ובצמצום, ופעמים היפך זה, והכל כפי הבחירה, לכן יפליג לשבח פועל אחד.
וכן לא נטעה גם אנחנו ששבחנו עניינים רבי המספר מסיפורי תורתנו ואמרנו על כל אחד מהם, שאין כמוהו בכל התורה כולה ממה שקדם לו וממה שיבוא אחריו. ואמנם לפעמים נניח זה והדומה לו בדקדוק ובצמצום, וכן העניין בתורה ובשאר ספרי הנביאים, לכן בין תבין את אשר לפניך ולא תמיר דבר בדבר, כי זה עצום הסכנה, והשם ישמור את נפשך.
1. |
מניין לו שהיו "בפחות מתשע ושלושים שנה"? |
2. |
מה הדמיון בין פסוקנו לבין המוזכר בדבריו מפרשת ויגש? |
3. |
במה משווה אבן כספי את סגנונו לסגנון התורה? |
4. |
נגד איזו סכנה בלימוד התורה מכוונים דבריו? |
5. |
במה מוכיח פסוק ל"ד לדעתו את מה שרצה להוכיח יותר מאשר מוכיחו פסוק ל"ג? |
ו. | הטעמת רשימה |
1. |
"לֹא יוֹם אֶחָד תֹּאכְלוּן וְלֹא יוֹמָיִם כאשר מונים עניינים במספר בלתי זוגי, תתחלק הרשימה בדרך כלל בין רוב – ומיעוט, אלא אם כן, סיבה מיוחדת הניעה את בעלי הטעמים לחלק בדרך: מיעוט – רוב. לפי הכלל הזה מתחלקים 3 הפריטים בצלע השניה (5– 10- 20 ימים) אחרי המספר השני (10). אך במסגרת הפסוק השלם אין החלוקה בדרך הזאת, כי בצלע הראשונה באו שני פריטים בלבד (יום אחד – יומיים). נמצא, שהרשימה מתחלקת 2 : 3. מה יכולה להיות הסיבה לחלוקה הזאת? |
2. |
"אוֹ יֹמַיִם אוֹ חֹדֶשׁ אוֹ יָמִים בְּהַאֲרִיךְ הֶעָנָן עַל הַמִּשְׁכָּן לִשְׁכֹּן עָלָיו יַחֲנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא יִסָּעוּ וּבְהֵעָלֹתוֹ יִסָּעוּ" רש"י: או-ימים: שנה, כמו (ויקרא כ"ה) ימים תהיה גאולתו.
|