ברית בין הבתרים
בראשית פרק טו
א. | שאלה כללית |
מה היא השקפתם של האבות, לפי דברי רש"י, על מלחמת מגן כשמסתיימת בנצחון? ד"ה אחר הדברים האלה: כל מקום שנאמר אחר סמוך אחרי מופלג (ב"ר) אחר הדברים האלה אחר שנעשה לו נס זה, שהרג את המלכים והיה דואג ואומר: שמא קיבלתי שכר על כל צדקותי. לכך אמר לו המקום: "אל תירא אברם אנכי מגן לך" - מן העונש, שלא תיענש על כל אותן נפשות שהרגת, ומה שאתה דואג על קיבול שכרך - "שכרך הרבה מאוד". וגם בפרק ל"ב פסוק ח': ד"ה ויירא ויצר לו: "ויירא" - שמא יהרג (ב"ר ותנחומא) "ויצר לו" - אם יהרוג הוא את אחרים. עיין גם דברי הימים א' פרק כ"ח פסוק ג': "וְהָאֱ-לֹהִים אָמַר לִי לֹא תִבְנֶה בַיִת לִשְׁמִי כִּי אִישׁ מִלְחָמוֹת אַתָּה וְדָמִים שָׁפָכְתָּ". |
ב. | "ויאמר" |
1. |
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֲדֹנָי יֱדוִֹד מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר. וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי" למה נאמר פעמיים 'ויאמר אברם', גם בתחילת פסוק ב' וגם בתחילת פסוק ג', ולא כלל הכתוב את כל דברי אברם בדיבור אחד וכתב 'ויאמר אברם' פעם אחת בתחילתו? (עיין גם במדבר פרק ל"ב פסוק א' עד פסוק ח' "ויאמרו... ויאמרו". סיבה אחת לתופעה זו ולמקומנו). |
2. |
היא השאלה גם בפסוק ה': "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ. למה נאמר פעמיים "ויאמר", אף על פי ששני הדיבורים דיבורי ה', והיה מספיק לכתוב "ויאמר" פעם אחת? (התשובה לשאלה זו רשות ולא חובה). |
ג. | "ויחשבה לו צדקה" |
"וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה"
רש"י:
הקדוש ברוך הוא חשבה לאברם לזכות ולצדקה על האמונה שהאמין בו.
פירש רש"י, הקדוש ברוך הוא חשב לו צדקה וזכות על האמונה שהאמין בו. ואיני מבין מה הזכות הזאת, למה לא יאמין באלוהי אומן, והוא הנביא בעצמו, ולא איש אל ויכזב. ומי שהאמין לשחוט את בנו היחיד האהוב ושאר הנסיונות איך לא יאמין בבשורה טובה.
והנכון בעיני כי יאמר שהאמין בה' וחשב כי בצדקו של הקדוש ברוך הוא יתן לו זרע על כל פנים, לא בצדקת אברם ובשכרו, אף על פי שאמר לו "שכרך הרבה מאוד". ומעתה לא יירא פן יגרום החטא. ואף על פי שבנבואה הראשונה חשב שתהיה על תנאי, כפי שכר מעשיו, עתה כיון שהבטיחו שלא יירא מן החטא ויתן לו זרע, האמין כי נכון הדבר מעם האלהים, אמת לא ישוב ממנה, כי צדקת ה' היא, ואין לה הפסק, כעניין שכתוב (ישעיה מה כג) "בי נשבעתי נאום ה' יצא מפי צדקה דבר ולא ישוב".
או יאמר כי אברהם האמין שיהיה לו זרע יורש על כל פנים, והקדוש ברוך הוא עוד חשב לו ההבטחה הזו שהבטיחו צדקה, כי בצדקת ה' יעשה כן, כמו "אלהים חשבה לטובה" (להלן נ כ), וכן "ותחשב לו לצדקה" (תהלים קו לא) דפנחס, שחשב לו הבטחתו זו שבטח בשם במעשה ההוא לצדקה לדור ודור, כי לעולם ישמור לו האל בעבורה צדקתו וחסדו, כדרך "לעולם אשמור לו חסדי" (שם פט כט) .
האל יתברך חשב זה הביטחון בו לצדקה וזכות לאברהם ובזה הודיע שכשאמר אחר כך "במה אדע כי אירשנה" לא חזר בו מאמונתו כלל, שאם היה כן - לא היתה אמונתו נחשבת לצדקה כלל, כאומרו "ובשוב צדיק מצדקתו ועשה עוול כל צדקתיו אשר עשה לא תיזכרנה".
רד"ק:
האמנה הגמורה שהאמין חשבה לו האל לצדקה וליושר לבב, כי הוא ואשתו היו הולכים ומזקינים וההבטחה מתאחרת ואף על פי כן האמין.
שד"ל:
אברהם חשב להקדוש ברוך הוא צדקה וחסד, כלומר מתוך שהיה מאמין בו, חשב כי זו צדקה שיעשה.
אבל כאשר עיין וחקר באיזו זכות ישדד ה' את המערכה בעבורו, אם הוא על פי מעשיו וזכותו, או מצד החסד לבד, היה קטן בעיניו שיחשוב שזה הוא על פי מעשיו. מצד המשפט נדמה לו כי אין לו זכות וחשב שה' עושה לו זאת מצד הצדקה העליונה וחסד ה'.
מצא את ההבדל שבין המפרשים האלה, וסדר את פירושיהם לפי זה לקבוצות. |
ד. | שאלות כלליות |
1. |
מה קשה לרש"י בפסוקים הבאים:
|
2. |
מה קשה לספורנו, בפסוק ח': ד"ה במה אדע: כי אולי יחטאו הבנים ולא יזכו לירש? |
ה. | "גלות אדום" |
"וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו"
ד"ה והנה אימה חשכה גדולה נופלת: דרשו בו רמז לשעבוד ארבע גליות, כי מצא הנביא בנפשו אימה, ואחר כך בא בחשכה, ואחר כך גדלה החשכה, ואחר כך הרגיש כאילו היא נופלת עליו, כמשא כבד תכבד ממנו. אמרו: (ב"ר מד יז) "אימה" - זו בבל, "חשכה" - זו מדי, שהחשיכה עיניהם של ישראל בצום ובתענית, "גדולה" - זו מלכות אנטיוכס, "נופלת עליו" - זו אדום.
מה משמעותה של "גלות אדום"? |
ו. | ענין הבתרים - שאלות ברש"י |
"וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר"
רש"י:
ד"ה ויבתר אותם: חילק כל אחד לשני חלקים. ואין המקרא יוצא מידי פשוטו, לפי שהיה כורת ברית עמו לשמור הבטחתו להוריש לבניו את הארץ, כדכתיב "ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמר" וגו' ודרך כורתי ברית לחלק בהמה ולעבור בין בתריה, כמה שנאמר להלן (ירמיה לד) "העוברים בין בתרי העגל". אף כאן תנור עשן ולפיד אש אשר עבר בין הגזרים הוא שלוחו של שכינה שהוא אש.
ד"ה ואת הצפור לא בתר: לפי שהאומות עובדי כוכבים ומזלות נמשלו לפרים ואילים ושעירים שנאמר (תהילים כב) "סבבוני פרים רבים" וגו' ואומר (דנייאל ח) "והאיל אשר ראית בעל הקרנים מלכי מדי ופרס", ואומר "והצפיר השעיר מלך יון", וישראל נמשלו לבני יונה, שנאמר (שה"ש ב) "יונתי בחגוי הסלע", לפיכך בתר הבהמות, רמז על העובדי כוכבים ומזלות, שיהיו כלין והולכין.
ד"ה ואת הציפור לא בתר: רמז שיהיו ישראל קיימין לעולם.
מהו עניין הבתרים, לפי פשוטו ולפי מדרשו? |
ז. | "וישב" |
"וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם"
רש"י:
ד"ה וישב: לשון נשיבה והפרחה, כמו (תהילים קמז) "ישב רוחו". רמז שיבוא דוד בן ישי לכלותם, ואין מניחין אותו מן השמים עד שיבוא מלך המשיח.
ד"ה וישב אותם: נרמז לו כי יבואו העמים לבטל הקרבנות, וזרע אברהם יבריחום.
מה ההבדל בין רש"י לרמב"ן בפירוש העיט היורד על הפגרים, ומשום מה יש לצדד בדעתו של הרמב"ן? |
ח. | "כי גר יהיה זרעך" |
פסוקים י"ג-י"ד
"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה.
וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל."
ד"ה וגם את הגוי אשר יעבודו:... ועל דרך הפשט יאמר, כאשר דנתי את בניך בגלות ועינוי על עוון, גם את הגוי אשר יעבודו אדין על החמס אשר יעשו להם. והנכון בעיני, כי טעם "וגם", אף על פי שאני גזרתי על זרעך להיות גרים בארץ לא להם ועבדום וענו אותם, אף על פי כן אשפוט את הגוי אשר יעבודו, על אשר יעשו להם, ולא ייפטרו בעבור שעשו גזרתי. והטעם כמו שאמר הכתוב (זכריה א יד) "וקינאתי לירושלם ולציון קנאה גדולה וקצף גדול אני קוצף על הגוים השאננים, אשר אני קצפתי מעט והמה עזרו לרעה", ואומר (ישעיה מז ו) "קצפתי על עמי חיללתי נחלתי" וגו', וכן היה במצרים שהוסיפו להרע כי השליכו בניהם ליאור, וימררו את חייהם וחשבו למחות את שמם, וזה טעם "דן אנכי", שאביא אותם במשפט, אם עשו כנגזר עליהם או הוסיפו להרע להם. וזהו מה שאמר יתרו "כי בדבר אשר זדו עליהם" (שמות יח יא), כי הזדון הוא שהביא עליהם העונש הגדול שאיבדם מן העולם, וכן "כי ידעת כי הזידו עליהם" (נחמיה ט י).
באיזו פרובלמה כללית נוגע כאן הרמב"ן, ואיך הוא פותרה? עיין גם: ישעיה פרק י' פסוקים ה'-י"ב; ירמיה פרק כ"ה פסוקים ט'-י"ד; ירמיהו פרק כ"ז פסוקים ה'-ז'; זכריה פרק א' פסוקים י"ד-ט"ו. |