מקרא ביכורים
דברים פרק כו, פסוקים א - יא
עצה טובה: לסדר הבאת הביכורים למד משנה ביכורים ג', משניות א'-ד'.
א. | מתנת הביכורים |
באיזה שם מכנה ספר דברים את מתנת הביכורים במקום אחר? |
ב. | "והיה כי תבוא" |
ד"ה והיה כי תבוא: בעבור שכתב "בהניח ה'" (דברים כה, יט), אמר ה', כי יש מצוות הן קודם בהניח ה', רק כאשר תבוא, והם הביכורים והמעשר וכתיבת התורה על האבנים ובנות מזבח והברכה והקללה על שני ההרים.
1. |
על איזו שאלה רצה לענות? |
2. |
היכן מצינו את ראב"ע עוד עוסק בשאלה זו? |
ג. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ב' ד"ה זית שמן: זית אגורי ששמנו אגור בתוכו. ד"ה ודבש: הוא דבש תמרים. |
| ||
2) פסוק ב' ד"ה מראשית: אדם יורד לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, כורך עליה גמי לסימן, ואומר: הרי זה ביכורים. |
| ||
3) פסוק ג' ד"ה אשר יהיה בימים ההם: אין לך אלא כהן שבימיך כמו שהוא. |
| ||
4) פסוק ג' ד"ה ואמרת אליו: שאינך כפוי טובה. |
|
ד. | שאלות לשון וסגנון |
"הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַה' אֱ-לֹהֶיךָ כִּי בָאתִי..."
1. |
למה אומר "הגדתי", והלוא עדיין לא הגיד? עיין שמואל א', פרק כ"ד פסוק י"ח: "ואת (וְאַתָּה) הִגַּדְתָּ הַיּוֹם אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתָה אִתִּי טוֹבָה" עיין שמואל ב', פרק י"ט פסוק ז': "כִּי הִגַּדְתָּ הַיּוֹם כִּי אֵין לְךָ שָׂרִים וַעֲבָדִים" |
2. |
כיצד יש להסביר למה נאמר "לה' אלוקיך" ולא נאמר "לה' אלוקי"? עיין שמואל א', פרק ט"ו פסוק ל': "וְשׁוּב עִמִּי וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי לַה' אֱ-לֹהֶיךָ" עיין מלכים ב', פרק י"ט פסוק ד': "אוּלַי יִשְׁמַע ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֵת כָּל דִּבְרֵי רַבְשָׁקֵה" |
ה. | שאלות כלליות |
"אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה... וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב"
לבן ארמאה בעא לאובדא ית אבא.
רש"י:
מזכיר חסדי המקום "ארמי אובד אבי" לבן ביקש לעקור את הכל, כשרדף אחר יעקב .ובשביל שחשב לעשות, חשב לו המקום כאילו עשה, שבעובדי כוכבים חושב להם הקדוש ברוך הוא מחשבה כמעשה.
ראב"ע:
ד"ה אובד אבי: מלת אובד מהפעלים שאינם יוצאים, ואילו היה ארמי על לבן, היה הכתוב אומר מאביד או מאבד. ועוד, מה טעם לאמר לבן בקש להאביד אבי, וירד מצרימה? ולבן לא סיבב לרדת אל מצרים. והקרוב, שארמי הוא יעקב. כאילו אמר הכתוב: כאשר היה אבי בארם, היה אובד, והטעם: עני בלא ממון. וכן "תנו שֵׁכר לאובד" (משלי לא, ו). והעד: "ישתה וישכח רישו" (שם, ז). והנה הוא ארמי אובד היה אבי, והטעם, כי לא ירשתי הארץ מאבי, כי עני היה כאשר בא אל ארם. גם גר היה במצרים, והוא היה במתי מעט, ואחר כן שב לגוי גדול, ואתה ה' הוצאתנו מעבדות ותתן לנו ארץ טובה. ואל יטעון טוען, איך ייקרא ארמי? והנה כמוהו "יתרא הישמעאלי" (דה"א ב, יז), והוא ישראלי, כי כן כתוב.
אברהם ארמי היה אובד וגולה מארץ ארם. כדכתיב "לך לך מארצך". וכדכתיב "ויהי כאשר התעו אותי אלוהים מבית אבי" - לשון אובד ותועה אחד הם כאדם הגולה, כדכתיב "תעיתי כשה אובד בקש עבדך". "צאן אובדות היו עמי רועיהם התעום". כלומר מארץ נכריה באו אבותינו לארץ הזאת ונתנהּ הקדוש ברוך הוא לנו.
הנה אבי שהיה יעקב היה זמן מה ארמי אובד, שלא היה לו בית מושב, ובכן לא היה מוכן להעמיד גוי ראוי לרשת ארץ.
1. |
מה פירוש שלוש המילים הראשונות, לפי המפרשים הנ"ל? סדר את המפרשים לקבוצות, והסבר מעלותיה וחסרונותיה של כל דעה! |
2. |
...ולכל הדעות יקשה הקשר, מה עניין אדם לעניין מצרים? נסה להסביר את הקשר הזה. |
3. |
ספרי: וירד מצרימה: אנוס על פי הדבור. היכן נאמר דיבור זה? (שאלה זו סובלת שתי תשובות. מצא את שתיהן והכרע ביניהן). |
4. |
נוסחת הגדת ליל הפסח שברמב"ם, (סוף הלכות חמץ ומצה): גדול ועצום - כמו שנאמר (שמות א' ז') "ובני ישראל פרו וישרצו וירבו ויעצמו"... ורב - כמו שנאמר (יחזקאל ט"ז ז') "רבבה כצמח השדה נתתיך ותרבי ותגדלי...". למה לא הסתפק בשמות א' ז', המוכיח את צדקת שלושת התארים גדול, עצום ורב, ומה צורך להביא לתואר רב ראיה מיחזקאל ט"ז ז'? |
ו. | "וירעו אותנו" |
"וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים"
נוסחת הגדת ליל פסח שברמב"ם:
"וירעו אותנו" - כמו שנאמר (שמות א' י') "הבה נתחכמה לו פן ירבה והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאינו ונלחם בנו".
(השווה מדרש תנאים:
"וירעו אותנו" - כמו שנאמר (שמות ה' כ"ג) "ומאז באתי אל פרעה... הרע לעם הזה...").
1. |
כיצד מפרשת ההגדה את הביטוי "וירעו אותנו"? |
2. |
במה היא נוטה מן הפשט? |
3. |
מה מאלצה לנטות מן הפשט? |