המשל השלישי
במדבר פרק כד, פסוקים ג - ט
עיין ההכנות לנאום השלישי בגיליון בלק תש"ז!
א. | שאלה כללית |
החוקר מ"מ קליש, בספרו Prophecies of Balaam כותב כהקדמה לנאומו השלישי של בלעם (Bible Studies I):
אפשר לראות בנאום השלישי של בלעם את איחוד שני המשלים הקודמים וסיכומם.
הסבר במה מאחד נאומו זה בתוכו את רעיונותיהם של שני קודמיו? |
ב. | שאלות מבנה וסגנון |
1. |
הסבר את מבנה הנאום. |
2. |
בנאום זה רבו הדימויים (בפסוק ו' בלבד ארבע פעמים כ' הדמיון). מהו המחבר את הדימויים השונים שבחלק הראשון של הנאום ומאחדם ויוצר את הרקע המשותף לכולם? |
3. |
יש הבדל רב בין הדימויים שבהם מדמה בלעם את ישראל בחלק הראשון של נאומו, לדימויים שבהם השתמש בחלק השני. מה ההבדל, וכיצד הוא המעבר מחלק לחלק? |
4. |
השווה את דימוי האריה כאן (ט') לדימוי האריה במשלו השני (פרק כ"ג פסוק כ"ד). מה ההבדל שביניהם, ומה כוונת השינוי? |
ג. | "נאום בלעם בנו בער..." |
"נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר..."
לדעת כמה מן המפרשים, אפשר ללמוד מפסוק זה על ההבדל הגדול שבין בלעם לבין נביאי ישראל בהתייחסותם לנבואתם. כיצד? |
ד. | "אהליך" "משכנותיך" |
"מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל"
ד"ה מה טובו אוהליך: בתי מדרשות. כעניין "יושב אוהלים" (בראשית כה,ד) וכעניין "וישכון באוהלי שם" (שם ט, כז), וכן "והיה כל מבקש ה' יצא אל אוהל מועד" (שמות לג,ז).
ד"ה משכנותיך: בתי כנסיות ומקדשי אל המיוחדים לשכן שמו שם ולקבל תפילת המתפללים.
התוכל לבאר את "אוהליך" ו"משכנותיך" שלא כפי ספורנו, על דרך הפשט, ואף על פי כן לא יהא זה כפל עניין במילים שונות בלבד? |
ה. | "אל מוציאו ממצרים..." |
"אֵל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ"
רש"י:
ד"ה אל מוציאו ממצרים: מי גורם להם הגדולה הזאת? - אל המוציאם ממצרים בתוקף ורום שלו, יאכל את הגוים שהם צריו.
ד"ה אל מוציאו ממצרים: הטעם, כי האל המוציאו ממצרים שם כוח לו כתועפות ראם. ואל יטעון טוען בעבור מ"ם "אל מוציאם" (במדבר כג, כב), ויחשוב כי מלת לו סימן לשם, כי כן משפט הלשון, כמו "תכו לרגליך ישא מדברותיך" (דברים לג, ג), "עד אנה ינאצוני העם הזה" (במדבר יד, יא), ורבים כן.
ד"ה אל מוציאו ממצרים: עם היות שתועפות ראם יש לו למצרים, כי בהיות תרועת המלך ה' לישראל – יצאו ממצרים ביד חזקה.
ד"ה כתועפות ראם לו: לעם ישראל שאינו טורף ואוכל כארי, אבל דוחה בקרני כמו הראם, כי היתה הכונה לגרש האומות ולהכניס את ישראל לארץ בלתי הריגת האומות כאומרו "תגרש גויים ותטעהָ" (תהלים פ, ט) כי לא חפץ במות המת. וכן אמרו ז"ל: ג' אגרות שלח יהושע: הרוצה לפנות יפנה. הרוצה להשלים ישלים. הרוצה לעשות מלחמה יעשה. אבל הם הקשו ערפם להילחם והוצרכו להחרימם, ובכן לא השתמשו בהם כלל כמו שמשתמש האריה בטרפו, אבל עשו בהם כמו שעושה הראם במה שהוא דוחה או כובש, שלא יאכלנו כלל.
"אל" הוא קודש, הוא התקיף ובעל היכולת והכוחות כולם ויפה דימהו המשורר לראם שהוא התקיף והאמיץ בחיות, והוא לסבר את האוזן.
(ליודעי לועזית):
תרגום רמבמ"ן:
די מאכט די אויס מצרים איהן געפיהרט האט איינעס ראמ'ס האכשטרעבענדע געוואלט.
הירש:
D. Gott der es aus M. gefuehrt, der ist ihm wie Reems aufsteigende macht
בובר:
Gott, der aus A. es fuehrte, wie des Wisents gehoern ist er ihm
1. |
למי מוסב ה"לו" שבפסוקנו, לדעת המפרשים והמתרגמים? |
2. |
איזו דעה נראית לך כפשט? נמק את דעתך! |
3. |
במה שונה ספורנו בפרשו את משל "תועפות הראם" מכל שאר המפרשים? |
ו. | מדברי המדרש |
"מְבָרְכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר"
השווה בראשית פרק כ"ז פסוק כ"ט:
"אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ"
ואלה דברי מדרש בראשית רבה ס"ז:
בלעם, על ידי ששונא היה - פתח בברכה וסיים בקללה, ויצחק שהיה אוהב – פתח בקללה וסיים בברכה.
שהקללות יהיה להם קץ וסוף, והברכות יעמדו עד עולמי עד. ובלעם כונתו להיפך).
ומקשין לדברי המדרש: והלא אף הקדוש ברוך הוא כך אמר (בראשית י"ב) "ואברכה מברכיך ומקללך אאור"? נסה ליישב הקושיה! |
ז. | שאלות בדברי ראב"ע |
1) פסוק ז' ד"ה יזל מים: הנה מים לשון יחיד, כמו "מי נדה לא זורק עליו" (במדבר יט, יג). מדליו. כמו "מדליותיו" (ירמיהו יא, טז). |
| ||||||
2) פסוק ח' ד"ה אל מוציאו: הטעם, כי האל המוציאו ממצרים שם כוח לו כתועפות ראם. ואל יטעון טוען בעבור מ"ם "אל מוציאם" (במדבר כג, כב), ויחשוב כי מלת לו סימן לשם, כי כן משפט הלשון, כמו "תכו לרגליך ישא מדברותיך" (דברים לג, ג), "עד אנה ינאצוני העם הזה" (במדבר יד, יא), ורבים כן. |
| ||||||
3) פסוק ט' ד"ה יקימנו: פירשתיו. |
|