פסוק ב'
"וַיַּעַשׂ אֶת הָאֵפֹד..."
פסוק ג'
"וַיְרַקְּעוּ אֶת פַּחֵי הַזָּהָב וְקִצֵּץ פְּתִילִם לַעֲשׂוֹת בְּתוֹךְ הַתְּכֵלֶת..."
רמב"ן:
ד"ה וירקעו את פחי הזהב: לא הוסיף בכל מלאכת הקודש לפרש דרך האומנות איך נעשה, זולתי בכאן, והראוי שיאמר: ויעשו את האפוד זהב תכלת וגו' מעשה חושב, כתפות עשו לו וגו', כי כן הדרך בכולם. וייתכן שסיפר בכאן המחשבה שחידשו בחוטי הזהב, כי היה תמה בעיניהם להיות זהב טווי ושזור, כאשר יעשו בצמר ופשתים, כי לא נשמע עד היום ההוא לעשות כן.
ספורנו:
ד"ה וירקעו את פחי הזהב: המתנדבים שהתנדבו הזהב לבגדי הכהונה רקעו פחים להיותם מוכנים שיעשו האומנין מהם פתילים.
ד"ה וקיצץ פתילים: האומן קיצץ פתילים מאותם הפחים המרוקעים שהתנדבו.
| 1. |
מה הקושי העומד בפני כל אחד מהם בפסוקינו? |
| 2. |
כיצד מתרץ הרמב"ן את קושייתו? |
פסוק ל"ב
"וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ"
אלשיך:
ילמדנו, כי הגם שהקדוש ברוך הוא מסייע את עושי המצוה, מעלה הקדוש ברוך הוא על העוסק בה כאילו הוא עשאה כולה. והנה בעבודת המשכן לא היו ישראל בקיאין במלאכה, אך היתה נעשית מאליה על ידי השגחתו יתברך, אף על פי כן מעלה עליהם הכתוב כאילו ישראל עשו הכל...
| 1. |
הסבר מהי הפליאה הסגנונית בפסוקנו המתבארת על ידי דבריו? |
| 2. |
הסבר מהו הרעיון הכללי הכלול בדבריו אלה! |
פסוק ל"ב
"וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ"
אור החיים:
נראה, כי כאן עשה הכתוב מחברת הכללות בקיום התורה. והראה כי בני ישראל יְזַכו זה לזה, והתורה ניתנה להתקיים בכללות ישראל. כל אחד יעשה היכולת שבידו ויְזַכו זה לזה. (ואולי כי לזה רמז באומרו (ויקרא י"ט) "ואהבת לרעך כמוך" – לצד שהוא כמוך, כי בשלומו ייטיב לך, ובאמצעותו אתה משלים שלימותך ואם כן אינו אחר אלא אתה עצמך וכאחד מחלקיך). ובזה מצאנו נחת רוח כי ה' ציוה תרי"ג מצוות, ומן הנמנע שימצא אדם אחד שישנו בקיום כולם. וזה לך האות: כהן ולוי וישראל ונשים – יש מצוות בכהנים שאין מציאות לישראל לעשותם, ויש מצוות לישראל שאינם בכהנים וכן בלויים וכן בנשים. ומה מציאות יש ליחיד לקיימם כדי להשלים תיקון לרמ"ח איברין ושס"ה גידין אשר יכונו להם? ודאי רק כך, שתתקיים התורה במחברת הכללות ויזכו זה לזה ויזכה זה מזה.
| 1. |
הסבר את הרעיון הכללי שבדבריו. |
| 2. |
על סמך איזה דיוק בפסוקנו הגיע לרעיון זה? |
| 3. |
הסבר את המילים המסומנות בקו. |
פסוק ל"ב
"וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ"
העמק דבר:
באשר ידוע שישראל נתאוו מאוד שתהיה השכינה שרויה בתוכם, היה עולה על הדעת שבשביל זה השתדלו לעשות הכל, משום הכא פירש הכתוב שרק "כאשר ציוה ה' את משה כן עשו".
| 1. |
שים לב: בעל העמק דבר אומר דבריו בשבחם של ישראל, לא בגנותם. הסבר את השקפתו! |
| 2. |
מה הקושי בפסוקנו המתבאר בדרך זו?
(עיין גם:
ספורנו:
ד"ה כן עשו: לא פחות ולא יותר.
וכן רמב"ן, פרק כ"ה פסוק ט':
ד"ה וכן תעשו: לדורות אם יאבד אחד מן הכלים או כשתעשו כלי בית עולמים, כגון שולחנות ומנורות וכיורות ומכונות שעשה שלמה כתבנית אלו תעשו אותם. ואם לא יהיה המקרא מחובר למעלה הימנו לא היה לו לכתוב "וכן תעשו", אלא כן תעשו, והיה מדבר על עשיית אוהל מועד וכליו. לשון רש"י. ולא ידעתי שיהיה זה אמת שיתחייב שלמה לעשות כלי בית עולמים כתבנית אלו, ומזבח הנחושת עשה שלמה עשרים אמה אורך ועשרים רוחב (דהי"ב ד א). ור' אברהם אמר: "וכן תעשו" - הכלים, כי בתחילה אמר "ועשו לי מקדש". ועל דרך הפשט, אין צורך לכל זה, אבל בא הכפל לחיזוק וזירוז. אמר "ועשו לי מקדש", בית וכלים כמקדש מלך ובית ממלכה (עמוס ז יג), "ושכנתי בתוכם", בבית ובכיסא הכבוד אשר יעשו לי שם, "ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן" הזה אשר אמרתי שאשכון בו בתוכם ואת תבנית כל כליו. וכפל "וכן תעשו" כולכם בזריזות וחריצות, והוא כהכפל "ויעשו בני ישראל ככל אשר ציוה ה' את משה כן עשו" (להלן לט לב), כי מפני שהיא צוואה אמר "וכן תעשו"). |
פסוק כ"ח
"וְאֵת הַמִּצְנֶפֶת שֵׁשׁ וְאֶת פַּאֲרֵי הַמִּגְבָּעֹת שֵׁשׁ וְאֶת מִכְנְסֵי הַבָּד שֵׁשׁ מָשְׁזָר"
רש"י:
ד"ה ואת פארי המגבעות: תפארת המגבעות, המגבעות המפוארות.
הרא"ם:
כי פארי שם רבים מן "פאר" ואמר "המפוארים", שאם לא היו המגבעות ההם מפוארים, לא היו להם פארים, ולא היה אומר "פארי המגבעות".
גור אריה:
"פארי" הוא שם בלבד כמו "תפארת". ומפני שהוקשה לו, שלא עשו "התפארת", לכך הפך הרב שהוא כמו "מגבעות מפוארות".
| 1. |
מה בין שניהם בהבנת דברי רש"י? |
פסוק מ"ב
"כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הָעֲבֹדָה"
פסוק מ"ג
"וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה"
|
הסבר את סיבת השינוי בבחירת המילים.
(ועיין תרגום אונקלוס:
פסוק מ"ב:
כן עבדו הני ישראל ית כל פלחנא
פסוק מ"ג:
וחזא משה ית כל עבדתא). |