התחפשות יעקב לעשו
בראשית פרק כז
לפרק זה עיין גם גיליון תולדות תש"ד.
א. | שאלות כלליות |
1. |
לדעת כמה מן המפרשים, "לא היה כל העניין לפי רוחו של יעקב", ועשה מה שעשה רק כדי לשמור מצות אמו, והיה רצוי לו בעומק לבו שייוודע הדבר ליצחק בעוד זמן, ויברך אביו את מי שיש בדעתו לברך. התוכל למצוא ראיה לדעה זו מלשון הפסוקים י"א-י"ז ובפרט בפסוק י"ב? |
2. |
רד"ק: ידע יצחק כי צריך עשו לברכתו, כי לא היה איש הגון וטוב, אבל יעקב לא היה צריך לברכה, כי ידע יצחק, כי ברכת אברהם לו תהיה, וברית קיום הזרע המיוחד לבניו לו יהיו, ובניו ירשו הארץ.
|
ב. | השוואת פסוקים |
השווה את הפסוקים הבאים:
"בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת"
פסוק ז'
"וַאֲבָרֶכְכָה לִפְנֵי ה' לִפְנֵי מוֹתִי"
1.
מה טעם לא מסרה רבקה את דברי יצחק כלשונם, ומה ראתה להוסיף על דבריו מה שלא אמר?
עיין ראב"ע, שמות פרק כ' פסוק א':
...אמר אברהם המחבר. משפט אנשי לשון הקודש פעם יבארו דיבורם באר היטב, ופעם יאמרו הצורך במלות קצרות, שיוכל השומע להבין טעמם. ודע, כי המלות הם כגופות, והטעמים הם כנשמות, והגוף לנשמה, הוא כמו כלי, על כן משפט כל החכמים בכל לשון שישמרו הטעמים, ואינם חוששים משינוי המלות, אחר שהם שוות בטעמן, והנה אתן לך דמיונות: אמר ה' לקין: "ארור אתה מן האדמה, כי תעבוד את האדמה לא תוסף תת כוחה לך, נע ונד תהיה בארץ" (בראשית ד, יא). וקין אמר: "הן גירשת אותי היום מעל פני האדמה" (שם, יד). ומי הוא שאין לו לב שיחשוב כי הטעם אינו שוה בעבור שינוי המלות. והנה אמר אליעזר: "הגמאיני נא" (כד, יז). והוא אמר: "ואומר אליה השקיני נא" (שם, מה). אמר משה "בכור השבי אשר בבית הבור" (שמות יב, כט), וכתוב: "בכור השפחה אשר אחר הריחיים" (שמות יא, ה). ומשה הזכיר התפילה במשנה תורה שהתפלל על ישראל בעבור העגל, ואינו דומה לתפילה הנזכרת בפרשת כי תשא למי שאין לו לב להבין. והכלל, כל דבר שינוי, כמו חלום פרעה ונבוכדנצר ואחריהם רבים תמצא מלות שונות, רק הטעם שוה. וכאשר אמרתי לך שפעם יאחזו דרך קצרה, ופעם ארוכה, כך יעשו פעמים להוסיף אות משרת, או לגרוע אותו, והדבר שוה. אמר ה': "ותכלת וארגמן" (שמות כה, ד), ומשה אמר: "תכלת וארגמן" (שמות כח, ו). אמר השם: "אבני שוהם" (שמות כה, ז), ומשה אמר: "ואבני שוהם" (שמות לה, ט). וכאלה רבים, ושניהם נכונים, כי הכתוב בלא וי"ו אחז דרך קצרה, ולא יזיק, גם הכתוב בוי"ו לא יזיק, בעבור שהוסיף לבאר. והנה הוי"ו שהיא נראית במבטא הפה, אין אדם מבקש לו טעם למה נגרע, ולמה נכתב, ולמה נוסף, כי זה וזה נכון, והנה על הנראה שיבוטא בו לא יבקש עליו בכתב טעם, אם כן למה נבקש טעם בנח הנעלם, שלא יבוטא בו, כמו מלת "לעולם", למה נכתב מלא, או למה חסר. והנה בני הדור יבקשו טעם למלא גם לחסר, ואילו היו מבקשים טעם לאחד מהם, או שמנהג היה לכתוב הכל על דרך אחד, הייתי מחריש. והנה אתן לך משל, אמר לי אחד כתוב לרעי, וזה כתוב: "אני פלוני אוהבך לעולם". וכתבתי "פלני", בלא וי"ו, "אהבך" גם כן בלא וי"ו, לעולם חסר. ובא ראובן ושאלני: למה כתבת חסרים? ואני אין לי צורך לכתוב רק מה שאמר לי. ואין לי חפץ להיותם מלאים או חסרים. אולי יבוא לוי ויודיעני, איך אכתוב. ולא ארצה להאריך, רק המשכיל יבין...
...ועתה אדבר על "זכור" ו"שמור". דע, כי הטעמים הם שמורים לא המלות. והנה יצחק אבינו אמר לעשו, "בעבור תברכך נפשי בטרם אמות" (בראשית כז, ד), ורבקה אמרה ליעקב, ששמעה שאמר "ואברכך לפני ה' לפני מותי" (שם, ז), כמו "בטרם אמות". אם כן מה טעם להוסיף "לפני ה'"? התשובה, היא ידעה כי יצחק נביא לה'. והברכה שיברך בדרך נבואה היא, על כן אמרה ליעקב: "לפני ה'", והנה היא כמו מפרשת טעם הברכה. וככה עשה משה, כי עשרת הדברים הכתובים בפרשה הזאת דברי ה' בלי תוספת ומגרעת, והם לבדם הכתובים על לוחות הברית. לא כאשר אמר הגאון, כי זכור הוא בלוח האחד, ושמור בלוח השני, ועשרת הדברים הכתובים בפרשת ואתחנן הם דברי משה. והראיה הגמורה ששם כתוב פעמים "כאשר ציוך ה' אלוהיך"...
2.
לשם מה מביא ראב"ע את פסוקינו שם, ומה רצה להוכיח בעזרתם?
3.
כיצד עונה ראב"ע לשאלתנו ג-1 בדבריו שם?
ג. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ג'
ד"ה וצודה לי: מן ההפקר ולא מן הגזל.
מה קשה לו?
היכן מצינו עוד ברש"י שהאבות הקפידו על גזל ועל אבק גזל?
גור אריה, מקשה:
למה הוצרך יצחק להזהירו לעשו על הגזל, והלוא היה בחזקת כשרות אצלו?
נסה לתרץ קושייתו.
2) פסוק כ"א
ד"ה גשה נא ואמושך: אמר יצחק בלבו: אין דרך עשו להיות שם שמים שגור בפיו, וזה אמר: "כי הקרה ה' אלוהיך".
פסוק כ"ב
ד"ה קול יעקב: שמדבר בלשון תחנונים: "קום נא", אבל עשו בלשון קנטוריא דיבר: "יקום אבי".
גור אריה, מקשה:
ולמה לא פירש שהיה יצחק מסופק מחמת הקול, שהיה קולו של יעקב, ומה ראה לפרש שהתעורר בו הספק מחמת סגנון דבריו ותכנם?
ענה לשאלתו!
ד. | "...צעקה גדולה..." |
"כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו אֶת דִּבְרֵי אָבִיו וַיִּצְעַק צְעָקָה גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד"
בראשית רבה ט"ז:
זעקה אחת הזעיק יעקב לעשו, כדכתיב "כשמוע עשו את דברי אביו ויזעק זעקה". והיכן נפרע לו? בשושן הבירה, שנאמר (אסתר ד') "ויזעק זעקה גדולה ומרה".
1.
כיצד דן המדרש הזה על מעשה יעקב בפרקנו?
2.
השווה למדרש זה את המדרש המובא ברש"י, בראשית פרק ל"ג פסוק ט"ז:
ד"ה וישב ביום ההוא עשו לדרכו: (בראשית רבה): עשו לבדו, וד' מאות איש שהלכו עמו נשמטו מאצלו אחד אחד. והיכן פרע להם הקדוש ברוך הוא? בימי דוד שנאמר (שמואל א' ל) "כי אם ארבע מאות איש נער אשר רכבו על הגמלים".
(וכן גם את המדרש המובא ברש"י, לתהלים פרק פ' פסוק ו':
ד"ה האכלתם לחם דמעה: במצרים.
ד"ה ותשקמו בדמעות שליש: ...ורבותינו פירשוהו על ג' דמעות שהוריד עשו שנאמר בו (בראשית כ"ז) "ויצעק צעקה" הרי אחת, "גדולה" הרי שתים, "ומרה" הרי שלוש, ועליהם זכה לחיות על חרבו, "והיה כאשר תריד" וגו'.עיין גיליון תולדות תש"ה, שאלה ד).
מהו הרעיון המשותף למדרשים האלה?
ה. | שאלות לשון וסגנון |
1.
השווה את הפסוקים:
"וְעַתָּה שָׂא נָא כֵלֶיךָ... וְצֵא הַשָּׂדֶה"
פסוק ה'
"וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו הַשָּׂדֶה"
מה טעם השינוי הזה בין "יצא" ו"הלך" במקום זה?
2.
פסוק ו'
"וְרִבְקָה אָמְרָה אֶל יַעֲקֹב"
ולמה לא נאמר "ותאמר רבקה" כרגיל בסיפור התנ"כי?
(עיין רש"י, פרק ד' פסוק א':
ד"ה והאדם ידע: כבר קודם העניין של מעלה, קודם שחטא ונטרד מגן עדן, וכן ההריון והלידה, שאם כתוב וידע אדם, נשמע שלאחר שנטרד היו לו בנים.
עיין רש"י, פרק כ"א פסוק א':
ד"ה וה' פקד את שרה: סמך פרשה זו ללמדך שכל המבקש רחמים על חבירו, והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה, שנאמר "ויתפלל" וגו' וסמיך ליה "וה' פקד את שרה", שפקדה כבר קודם שריפא את אבימלך (בבא קמא צב).
עיין רש"י, פרק ל"ט פסוק א':
ד"ה ויוסף הורד: חוזר לעניין ראשון, אלא שהפסיק בו כדי לסמוך ירידתו של יהודה למכירתו של יוסף, לומר לך שבשבילו הורידוהו מגדולתו.
וכן עיין בפרשתנו, פרק כ"ה פסוק ל"ד:
"וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים...").