פרשת בראשית
שנת תש"ט
בריאת האישה
בראשית פרק ב, פסוקים יח - כה
| 1. |
קאסוטו, בספרו מאדם עד נח עמוד 44, מסביר שהתורה מדברת פעמיים על יצירתו של האדם:
"במקום אחד בקיצור בקוים כללים כעל יצירת אחד היצורים שבעולם החומרי, והשני באריכות ובפרטות כעל יצירת היצור המרכזי של העולם המוסרי – ולכן לא היתה לה שום סיבה להימנע מלהכפיל את הענין פעמים". הסבר הבדלים בפרטים שבין פרק ב' לפרק א', המתבארים על ידי ההבדל העקרוני הנ"ל שבין שני הפרקים! |
| 2. |
עיין רש"י, פסוק ח':
ד"ה מקדם: ... ראיתי בברייתא של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי מל"ב מידות שהתורה נדרשת, וזו אחת מהן, כלל שלאחריו מעשה - הוא פרטו של ראשון: "ויברא" וגו' "את האדם" זהו כלל. סתם בריאתו מהיכן, וסתם מעשיו. חזר ופירש "וייצר ה' אלוהים" וגו', ויצמח לו גן עדן "ויניחהו בגן עדן... ויפל עליו תרדמה" השומע סבור שהוא מעשה אחר, ואינו אלא פרטו של ראשון. וכן אצל הבהמה חזר וכתב "ויצר ה'" וגו' "מן האדמה כל חית השדה", כדי לפרש "ויבא אל האדם" לקרות שם, וללמד על העופות שנבראו מן הרקק
מהי הבעיה הכללית שרצה רש"י לפתרה בזה, ומה היא דרכו לפתרונה? |
| 3. |
קאסוטו, בספרו הנ"ל מוצא תופעה דומה לזו שלפנינו בבראשית כ"ח פסוקים ה'-י"א. הסבר מהו הצד השווה שבין שני המקומות, ובמה מסייע המקום ההוא לפתרון הבעייה המופיעה בשאלה 2. |
פסוק י"ח
"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ..."
| 1. |
שד"ל:
המכוון להעיר אותנו על יקרת הזיווג וערכו הרב... ותלמידי מוהר"ר איגל מוסיף, כי מה שכתוב "לא טוב" אינו אלא כאומר שעדיין לא נשלמה כונת הבורא בבריאת האדם, כי אחרי בריאת כל דבר נאמר "וירא אלוקים כי טוב", שנעשה רצונו, וכאן לא נעשה עדיין רצונו, כי מעולם לא היה רצונו שיהיה האדם יחידי.
מה בא לתקן בדבריו? |
| 2. |
אברבנאל, שואל בבריאת האשה:
למה לא נבראת האשה באותו אופן שנבראו נקבות הבעלי חי עם זכריהם יחד?
נסה לענות לשאלתו בייחוד בהיעזרך בדברי שד"ל הנ"ל. |
לדעת ר' דוד הופמן יש להביא מפרקנו ראיה לכך שמגמת התורה והאידיאל שלה היא המונוגמיה (נישואי אישה אחת בלבד).
|
מהיכן בפרקנו יש למצוא רמז לכך? |
| 1. |
השווה:
פסוק י"ט
"וַיִּצֶר ה'... כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה... וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם"
לפסוק כ"ב
"וַיִּבֶן ה' אֱ-לֹהִים אֶת הַצֵּלָע... וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם"
התוכל להסביר את המושא ("ויבא" ולא – ויבא אותם) שבפסוק י"ט, לעומת מציאות הכינוי (ויביאה) בפסוק כ"ב?
(היעזר בכללו של המלבי"ם, ויקרא פ"ה, צו י"ב, וכן אילת השחר כלל קנ"א:
מדרך הלשון שכל פעם המשלים וגומר פעולת הפועל הקודם לו, אם נזכר גוף הפעול אחר הפועל הראשון, אז יבוא הפועל השני סתם בלי כינוי ובלא מלת "את" המורה על הפעול כמו בראשית כ"ח: "ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו"...). |
| 2. |
פסוק י"ט
"וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ"
שד"ל:
פעמים הרבה המקור חוזר למי שאינו נושא המאמר, כגון (תהלים ק"ד): "כולם אליך ישברון לתת אכלם בעתו"; (משלי א' א'): "משלי שלמה בן דוד מלך ישראל לדעת חכמה ומוסר" – כדי שהקורא ידע. ופירוש "ראה" – יגמור בלבבו כמו (שמות ב' כ"ד) "אתה דע וראה".
| א. |
הסבר מה מצריך את שד"ל לפרש את פסוקנו בדרך זו, ומהו הקושי שנחלץ ממנו על ידי כך? |
| ב. |
היכן מצינו תופעה לשונית זו בפרקנו שנית? | |
| 3. |
פסוק י"ט
"מַה יִּקְרָא לוֹ"
| א. |
מה התמיהה הלשונית שמעורר פסוקנו, וכיצד יש לתרצה?
(היעזר בישעיה ה' כ"ו:
"וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם מֵרָחוֹק וְשָׁרַק לוֹ מִקְצֵה הָאָרֶץ"). |
| ב. |
התוכל להביא דוגמאות נוספות מתוך התנ"ך לתופעה זו? | |
| 4. |
פסוק י"ח
"וַיֹּאמֶר ה' אֱ-לֹהִים"
ראב"ע:
ד"ה ויאמר:...ומלת "לכל הבהמה", גם היא מושכת עצמה ואחרת עמה, כי טעמו ולכל עוף השמים. וכן "ויהי מתיו מספר" (דברים לג, ו), וכן "ולא למדתי חכמה" (משלי ל, ג), ורבים כאלה.
| א. |
מהי התופעה הלשונית שעליה הוא עומד, והיכן מצאנוה שנית בפרקנו (פרק ב')? |
| ב. |
מהי ראייתו ממשלי ל' פסוק ג'? | |
1) פסוק ח'
ד"ה מקדם: ... ואם תאמר הרי כבר נאמר "ויברא" וגו' "את האדם" וגו', ראיתי בברייתא של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי מל"ב מידות שהתורה נדרשת, וזו אחת מהן, כלל שלאחריו מעשה - הוא פרטו של ראשון. "ויברא" וגו' "את האדם" - זהו כלל. סתם בריאתו מהיכן, וסתם מעשיו. חזר ופירש "וייצר ה' אלוהים" וגו' ויצמח לו גן עדן "ויניחהו בגן עדן... ויפל עליו תרדמה". השומע סבור שהוא מעשה אחר, ואינו אלא פרטו של ראשון. וכן אצל הבהמה חזר וכתב "ויצר ה'" וגו' "מן האדמה כל חית השדה" כדי לפרש "ויבא אל האדם" לקרות שם, וללמד על העופות שנבראו מן הרקק. |
|
הרא"ם, מקשה, הלוא מקום הקושיא הוא על פסוק "וייצר ה'", ולמה המתין עד כאן? נסה ליישב דברי רש"י. | |
2) פסוק י"ט
ד"ה ויצר וגו' מן האדמה: ... ובדברי אגדה (בראשית רבה) יצירה זו לשון רידוי וכיבוש כמו (דברים כ) "כי תצור אל עיר", שכבשן תחת ידו של אדם. |
| ב. |
התוכל לתרץ בדרך אחרת מבלי להוציא המילה ממשמעותה? | |