איסור ריבית
דברים פרק כג, פסוקים כ - כא
הערה: לשאלת ההפליה בין ישראל לנכרי בהלוואה בריבית עיין גיליון ראה תש"ו שאלה ה'.
א. | בפירוש המילה "תשיך" |
"לֹא תַשִּׁיךְ"
רש"י:
אזהרה ללווה שלא יתן ריבית למלוה, ואחר כך אזהרה למלוה (ויקרא כ"ה) "את כספך לא תתן לו בנשך" (בבא מציעא ע').
לפי הפשט במלוה מדבר.
מה בין רש"י לרשב"ם בפירוש המילה? נמק את דעת שניהם, בעיקר מבחינה לשונית! |
ב. | "לא תשיך לאחיך" |
ד"ה לא תשיך לאחיך: גם זו מצוה מבוארת (ויקרא כ"ה ל"ו-ל"ז), יוסיף בכאן אזהרה גם ללווה, מה שאין כן בכל דיני ממונות, שאם רצה הוא לזוק בנכסיו רשאי, אבל מפני רגילות החטא הזה יזהיר בו גם הלווה.
וביאר בכאן שיהיה ריבית הנכרי מותר, ולא הזכיר כן בגזל ובגנבה כמו שאמרו (ב"ק קי"ג ע"ב): גזל גוי אסור. אבל הריבית שהוא נעשה לדעת שניהם וברצונם, לא נאסר אלא מצד האחוה והחסד, כמו שציוה (ויקרא י"ט י"ח) "ואהבת לרעך כמוך", וכמו שאמר (לעיל ט"ו ט') "הישמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל" וגו', ועל כן אמר "למען יברכך ה' אלהיך", כי חסד ורחמים יעשה עם אחיו כאשר ילוונו בלא ריבית ותיחשב לו לצדקה. וכן השמיטה חסד באחים, לכך אמר (שם פסוק ג') "את הנכרי תגוש", וקבע לו ברכה, כי הכתוב לא יזכיר הברכה רק בצדקה ובחסדים, לא בגזל ובגנבה ובאונאה.
והזכיר נשך כסף נשך אוכל, לבאר שהלווה סאה חטין בסאה וחצי יהיה נשך גמור, אפילו לא יהיה שוה סאה וחצי בעת הפרעון כדמי סאה שהלוהו. וביאר עוד כל דבר אשר ישוך, אפילו באבני הבניין ושאר הנלוים, אולי יעלה על הדעת שאין הנשך רק בכסף, שכל הדברים נקנין בו ובאוכל שהוא חיי האדם, אבל בשאר הדברים נלך אחר שום הכסף לעת ההלואה והפירעון.
ורבותינו (ספרי קכ"ט) עשו "לנכרי תשיך" לאו הבא מכלל עשה באחיך, מפני שהוא מיותר, שכבר אמר "לא תשיך לאחיך".
1. |
חלק את דבריו לפסקאות, וסמן מילה אחרונה של כל פסקה ופסקה. |
2. |
מהן השאלות שעליהן עונה הרמב"ן בכל פסקה ופסקה? |
3. |
במה דומה ענייננו כאן למצוות שמיטת כספים (דברים ט"ו א'-ד') לפי דעתו? |
4. |
פרש את תחילת דבריו "גם זו מצוה מבוארת", והשוה לתחילת דבריו לעיל כ"ב א': ד"ה לא תראה: זו מצוה מבוארת, שאמר בתורה (שמות כ"ג ד') "כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה השב תשיבנו לו", והוסיף בכאן לאמר "נידחים", כי "תועה" שתעה מדרכו ויכול להטותו הדרך בלא עמל גדול, ועתה הזכיר "נידחים" שברחו ממנו והרחיקו. והזכיר "שה" שהוא כאובד, ולכך ביאר בכאן "ואם לא קרוב אחיך אליך ולא ידעתו ואספתו אל תוך ביתך". ואמר "וכן תעשה לחמורו," שהוא בהמה טמאה, "וכן תעשה לשמלתו", אף על פי שאין השמלה חביבה על בעליה כבעלי החיים, ואין ההפסד בה מצוי כבהם, שאפשר שימותו, "וכן תעשה לכל אבדת אחיך", מכל כלי ביתו, אף על פי שאינן חביבין כשמלתו אשר יכסה בה. וכן לדבריו בפרק כ"ב פסוק ו': ד"ה כי ייקרא: גם זו מצוה מבוארת מן "אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד" (ויקרא כ"ב כ"ח). כי הטעם בשניהם לבלתי היות לנו לב אכזרי ולא נרחם, או שלא יתיר הכתוב לעשות השחתה לעקור המין, אף על פי שהתיר השחיטה במין ההוא, והנה ההורג האם והבנים ביום אחד או לוקח אותם בהיות להם דרור לעוף, כאילו יכרית המין ההוא. |
ג. | הנכלל ב"נשך כל דבר" |
"נֶשֶׁךְ כֶּסֶף נֶשֶׁךְ אֹכֶל נֶשֶׁךְ כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ"
רמב"ם, הלכות מלוה ולווה ה' הלכה י"ב:
מי שלווה מחברו, ולא היה רגיל מקודם להקדים לו שלום, אסור להקדים לו שלום, ואין צריך לומר שיקלסו בדברים או ישכים לפתחו שנאמר "נשך כל דבר" – אפילו דברים אסורים. וכן אסור לו ללמד את המלוה מקרא או גמרא כל זמן שמעותיו בידו, אם לא היה רגיל בזה מקודם, שנאמר "נשך כל דבר".
היכן מצינו ברש"י שיפרש "דבר" בהוראה כזו? |
ד. | "לנכרי תשיך" - מצוות עשה? (1) |
"לַנָּכְרִי תַשִּׁיךְ וּלְאָחִיךָ לֹא תַשִּׁיךְ"
ספרי קכ"ט:
לנכרי תשיך – מצוות עשה; ולאחיך לא תשיך – מצוות לא תעשה.
רמב"ם, הלכות מלוה ולווה פרק ה' הלכה א': |
השגות הראב"ד: |
העובד כוכבים ומזלות וגר תושב לווים מהן ומלוין אותן בריבית, שנאמר "לא תשיך לאחיך" – לאחיך אסור ולשאר העולם מותר. ומצוות עשה להשיך לעובדי כוכבים ומזלות, שנאמר "לנכרי תשיך". מפי השמועה למדו שזו מצוות עשה, וזהו דין תורה. |
אני לא מצאתי שמועה זו, ואולי טעה (=הרמב"ם במה שמצא בספרי "לנכרי תשיך – זו מצוות עשה") ופירושו משום "דהוי לו לאו הבא מכלל עשה, שלא ישיך לישראל. |
רמב"ן, להבנת דברי הספרי הנ"ל, דברים פרק ט"ו פסוק ג':
ד"ה את הנכרי תגוש: זו מצות עשה, לשון רש"י מספרי (ראה ק"ל). ופירושו מצות עשה באחיך, הנכרי תגוש ולא אחיך, ולאו שבא מכלל עשה עשה. ולפי ששנינו שם (ספרי קכ"ט) "לא יגוש" - ליתן עליו לא תעשה, חזרו ושנו "את הנכרי תגוש" - זו מצות עשה, לומר שעובר עליו בעשה ולא תעשה. וכך אמרו שם (ספרי תצא קכ"ט) "לנכרי תשיך" (להלן כ"ג כ"א) - מצות עשה, "ולאחיך לא תשיך" - זו מצות לא תעשה, והוא כמו שפירשנו מצות עשה באחיך, וכך פירש שם רש"י, לא שיהיה מצוה להלוות לנכרי בריבית כלל, וכן מוכח בגמרא בפרק איזהו נשך (בבא מציעא ע' ע"ב).
והרב רבי משה (הלכות מלוה ולווה פ"א ה"ב ושם פ"ה ה"א) עשאן שתיהן מצוות ממש, לנגוש את הנכרי ולהלוותו בריבית, טעה בלשון הזה השנוי בספרי. ושם הוא מורגל במקומות רבים, כל עוף טהור תאכלו, מצות עשה, כל שרץ העוף, מצות לא תעשה, וכן הזכירו בספרא (שמיני פרשה ג' א'). ובספרי (ראה צ"ו) זאת הבהמה אשר תאכלו, מצות עשה. ודבר ברור הוא.
שים לב: בעל ספר החינוך, ההולך תמיד לפי סדר מניין המצוות להרמב"ם מביא מצוה זו, ואולם מוסיף בסוף דבריו:
והרמב"ן ז"ל לא ימנה בחשבון המצוות עשה זה, ואמר שהכתוב לא בא אלא ליתן עשה ולא תעשה במלוה לישראל בריבית, וזוהי כוונת המדרש בספרי באומרו "זו מצוות עשה". וכן נראה כדבריו בגמרא בסוף פרק איזהו נשך. ועם כל זה דרך המלך נלך, לא נטה ימין ושמאל מחשבונו. וגדול הוא מי ששגגותיו ספורות.
ר' דוד הופמן, ז"ל (תרגום מפירושו לדברים שבגרמנית):
הלאו שאנו שומעים כאן בעקיפין מכלל ההן של ההיתר – לאו הבא מכלל עשה – נקרא "מצוות עשה". וכך אנו למדים גם כאן מהיתרא ד"לנכרי תשיך" את האיסור "ולא לאחיך". הלאו הזה נקרא מצוות עשה, משום שבא בצורת ציווי של "עשה". לפיכך המלוה לישראל בריבית עובר לפי הפסוק הזה על עשה ועל לא תעשה, מלבד שעובר על עוד כמה לאווין אחרים הכתובים בתורה.
1. |
מהי המחלוקת בין הרמב"ם ובין הראב"ד? |
2. |
מהי הטעות שטעה בה הרמב"ם לדעת הראב"ד והרמב"ן? |
3. |
הסבר את דברי הראב"ד בעזרת דברי הרמב"ן ור' דוד הופמן. |
4. |
במה עוזרים הפסוקים הבאים לדעת הרמב"ן - "זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים" ופרק י"ד פסוק כ'"כָּל עוֹף טָהוֹר תֹּאכֵלוּ" רש"י:ד"ה כל עוף: ולא את הטמא. בא ליתן עשה על לא תעשה, וכן בבהמה אותה תאכלו, ולא בהמה טמאה. לאו הבא מכלל עשה - עשה, לעבור עליהם בעשה ולא תעשה. |
ה. | "לנכרי תשיך" - מצוות עשה? (2) |
"לַנָּכְרִי תַשִּׁיךְ"
ד"ה לנכרי תשיך: תתן לו הריבית אם התנית עמו, ולא תבגוד.
ד"ה ולאחיך לא תשיך: אף על פי שהתנית עמו ושאתה מתרצה לפורעו, אסור לך לתת לו ריבית.
ד"ה למען יברכך: כשלא תבגוד בנכרי ולא תחלל את השם.
1. |
מה החידוש שמחדש ספורנו בפירושו? |
2. |
בעל הגהות מימוניות משיג על דברי הרמב"ם שהובאו בשאלה ד' מדברי הגמרא סנהדרין כ"ה: מלוי בריבית אימתי חזרתן? (שמתקבלת תשובתן וחוזר להיות כשר לעדות) משיקרעו את שטריהם, ויחזרו בהם חזרה גמורה, ואפילו לנכרי לא מוזפי (שלא ילוו בריבית). וכן מקשה עליו ממה שנאמר בגמרא מכות כ"ד: כספו לא נתן בנשך" (תהלים ט"ו) – אפילו בריבית עכו"ם. בעל הכתב והקבלה מסיר את השגותיו מעל הרמב"ם בעזרת דברי ספורנו הנ"ל. הסבר מהי הקושיה, ומהו התירוץ. |