מעשה המרגלים
דברים פרק א, פסוקים כב - מו
גיליון זה הוא המשך גיליון דברים תש"ו, שעסק אף הוא בפרשת המרגלים. עיין שם!
א. | למיקומה של פרשתנו |
על קטע זה הקשה המלבי"ם:
למה דילג משה רבנו על כל החטאים שחטאו במדבר ובחר מכולם בחטא המרגלים?
נסה לענות לשאלתו ולהסביר את מקום פרשת המרגלים ואת תפקידה במסגרת פרשת דברים. |
ב. | השוואת פרשתנו למקור בבמדבר |
השוה את פרשתנו (כ"ב-מ"ו) לבמדבר י"ג!
1. |
ר' דוד הופמן, בפירושו לספר דברים קובע, שיש להסביר את הסתירות המדומות ואת ההבדלים החשובים בין שני המקומות האלה מתוך העובדה, "שמשה רבנו מדבר שם (בבמדבר) כהיסטוריון, וכאן כמוכיח". הסבר את ההבדלים החשובים בין שני המקומות מתוך הבדל עקרוני זה! |
2. |
עיין: רמב"ן, במדבר י"ג ב': ד"ה שלח: ... והנראה אלי לפי פשט הכתוב, כי לא הזכיר השם למשה שאלתם ששאלו לשלוח מרגלים, ולא הסכמת משה עמהם, שאילו היה כן, היה הכתוב מספר בכאן "ויקרבו בני ישראל אל משה ויאמרו נשלחה אנשים לפנינו" וגו' "וייטב הדבר בעיני משה", ואחר כך היה כותב "וידבר ה' אל משה לאמר שלח לך אנשים כאשר דיברו אליך איש אחד" וגו'. וכן: רמב"ן, במקומנו פסוק מ"ה: ד"ה ותשובו ותבכו לפני ה': לא הזכיר שם הכתוב הבכי הזה, שאין צורך להזכירו. אבל משה הזכיר זה עתה, לשבח כי ניחמו על חטאתם. ולהגיד להם שהיה העוון ההוא גדול מנשוא, כי באה עליו השבועה הגדולה, וגזר דין שיש עמו שבועה אינו נקרע (ראש השנה י"ח ע"א).
|
3. |
עיין רמב"ן, בראשית פרק ל"א פסוק ז': ד"ה ואביכן התל בי: זה היה אמת, ואם לא סיפרוֹ הכתוב מתחילה, וכן אמר לו "ותחלף את משכורתי עשרת מונים" (להלן פסוק מ"א), וכזה במקומות רבים בתורה. ובפרשה הזאת למעלה לא סיפר שנתנה לאה את הדודאים לרחל. מ"ב כ"א: ד"ה אשר ראינו: ...והכתוב לא סיפר זה שם, או מפני שהדבר ידוע בטבע, כי יתחנן אדם לאחיו בבואו לידם להרע לו, וישביעם בחיי אביהם, ויעשה כל אשר יוכל להציל נפשו ממות, או שירצה הכתוב לקצר בסורחנם, או מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר. במה דומים שני המקומות ההם למקומנו, ומהי שיטת הרמב"ן ביישוב קושיות כאלה בכלל? |
4. |
הסבר את סיבת ההבדל בין: "אִם אַתֶּם תָּבֹאוּ... כִּי אִם כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן" "...זוּלָתִי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה הוּא יִרְאֶנָּה..." "וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וְהֵבֵיאתִי אֹתָם..." "וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה וּבְנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ הַיּוֹם טוֹב וָרָע הֵמָּה יָבֹאוּ שָׁמָּה וְלָהֶם אֶתְּנֶנָּה וְהֵם יִירָשׁוּהָ" |
ג. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק כ"ב ד"ה את הדרך אשר נעלה בה: אין דרך שאין בה עקמימות. |
| ||||||
2) פסוק כ"ב ד"ה ואת הערים: תחילה לכבוש. |
| ||||||
3) פסוק כ"ה ד"ה ויורידו אלינו: מגיד שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות.
|
| ||||||
4) פסוק כ"ה ד"ה ויאמרו טובה הארץ: (שם) מי הם שאמרו טובתה? יהושע וכלב.
|
| ||||||
5) פסוק ל"א ד"ה ובמדבר אשר ראית: מוסב על מקרא שלמעלה הימנו, ככל אשר עשה אתכם במצרים ועשה אף במדבר אשר ראית כי נשאך וגו'. |
| ||||||
6) פסוק מ"ב ד"ה לא תעלו: לא עלייה תהא לכם אלא ירידה. |
| ||||||
7) פסוק מ"ד ד"ה כאשר תעשינה הדבורים: מה הדבורה הזאת, כשהיא מכה את האדם - מיד מתה, אף הם, כשהיו נוגעים בכם - מיד מתים. |
| ||||||
8) פסוק מ"ה ד"ה שמע ה' בקולכם: כביכול עשיתם מידת רחמיו כאילו אכזרי. |
|