פסוק ב'
"וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל... עֲטָרוֹת וְדִיבֹן... הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה ה'... אֶרֶץ מִקְנֶה הִוא וְלַעֲבָדֶיךָ מִקְנֶה"
פסוק ה'
"וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ"
|
בעל אור החיים, שואל:
למה הוצרך לומר תיבת "ויאמרו" בשניה, שהרי הם עוד מדברים, ולא היה הפסק לדבריהם?
בטרם ענותך לשאלה זו השוה למקומנו את שני המקומות האלה: בראשית פרק ט"ו פסוק ב':
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם... מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר"
פסוק ג':
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי"
בראשית פרק ל' פסוק כ"ז:
"וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָבָן אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ נִחַשְׁתִּי וַיְבָרְכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ"
פסוק כ"ח:
"וַיֹּאמַר נָקְבָה שְׂכָרְךָ עָלַי וְאֶתֵּנָה" |
שים לב: השיחה בין שני השבטים ובין משה מתחלקת לחלקים אלה:
א) ב'-ה'
ב) ו'-ט"ו
ג) ט"ז-י"ט
ד) כ'-כ"ד
ה) כ"ה-כ"ז
ו) כ"ח-ל'
ז) ל"א-ל"ב
כדי שתבהיר לך את התקדמות השיחה, תן כותרות לקטעים הנ"ל, לפי תוכנם.
לכאורה נראה שיש כאן חזרות מיותרות על אותם הדברים. לכן הסבר:
| 1. |
למה חוזר משה בדבריו בקטע ד' על דבריהם שבקטע ג'? מה ההבדל העקרוני בין דבריו לדבריהם? |
| 2. |
למה חוזרים בני גד ובני ראובן בקטע ה' על דבריהם שבקטע ג' - מה חידשו בדבריהם האחרונים? |
| 3. |
למה חוזרים בני גד ובני ראובן בקטע ז' שוב על דבריהם שאמרו כבר בקטע ג' ובקטע ה'? |
פסוקים ג'-ד'
"עֲטָרוֹת וְדִיבֹן וְיַעְזֵר וְנִמְרָה וְחֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה וּשְׂבָם וּנְבוֹ וּבְעֹן הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה ה' לִפְנֵי עֲדַת יִשְׂרָאֵל אֶרֶץ מִקְנֶה הִוא וְלַעֲבָדֶיךָ מִקְנֶה"
בעל אור החיים, שואל:
למה הוצרכו – אחר שפירטו שמות המקומות – לכללם "הארץ אשר הכה ה' לפני עדת ישראל", וכי היו לפניהם ארצות אחרות ששמם כשמם עד שהוצרכו לסמן את אלה ולומר "אשר הכה ה' לפני...", ומי לא ידע שהוא הכם?
בעל עקדת יצחק, מתרץ ייתור זה בעזרת הגמרא בבא מציעא ב' ע"ב:
הוה אמינא מציאה היא דרמו רבנן שבועה עליה, משום דמורי ואמר: חבראי לאו מידי חסר בה – איזל ואיתפיס ואתפליג. (רש"י: אינו מפסיד כלום, בחינם באה לו, בלא טורח.)
|
ענה לשאלה הנ"ל בעזרת דברי הגמרא! |