פרשת בחקותי
שנת תש"ז
התוכחה
ויקרא פרק כו, פסוקים יד - מו
ר' נפתלי הירץ ויזל, (באור):
האמת היא, שכל מיני ברכות וקללות שהן תחת לשמש, שעל ידיהן משלם ה' שכר טוב לצדיקים ונפרע על ידיהן מעוזביו, מתחלקין לארבעה ראשי סדרים המפורשים בנבואת יחזקאל פרק י"ד (עיין פסוקים י"ב-כ"ג)... וארבעת ראשי המשפטים הללו כוללים כל המשפטים הרעים והצרות הרבות המגיעים בתבל ארצה, וכך הם סדורים בפרשה זו. ודע, כי נוסף על ד' סדרי ברכות וקללות אלה הנוהגים בישראל ובאומות כולן, יש סדר חמישי של ברכות שאינו נוהג אלא בישראל, שהוא השראת השכינה בהם ומקדשו בתוכם והנבואה ורוח הקודש – ולעומתם סדר קללה הפוך ממנה, שהוא סילוק שכינה וחורבן המקדש...
| 1. |
השוה את דברי הקללה שבפרקנו (י"ד-מ"ו) ליחזקאל י"ד (י"ב-כ"ג), ומצא את מבנה הקללה בעזרת השוואה זו ובעזרת דברי רנה"ו לעיל! |
| 2. |
השוה את פסוק י"ז "ונתתי פני בכם" לפסוק כ"ב "והלכתי... עמכם בקרי".
מה ההבדל בין שני מיני עונשים אלה, ובמה יש לראות כאן הדרגה? |
| 3. |
השוה פסוק י"ז "וניגפתם לפני אויביכם" לפסוק כ"ה "והבאתי עליכם חרב".
מה ההבדל בין שני עונשים אלה, ובמה יש לראות כאן הדרגה? |
פסוק ט"ז
"אַף אֲנִי אֶעֱשֶׂה זֹּאת לָכֶם"
שם עולם:
"זאת" כינוי הרומז פעמים למעלה (ירמיהו ב' י"ז) ופעמים למטה (ויקרא י"א ב').
|
הסבר את אפשרות שני הפירושים האלה בפסוקנו, והכרע ביניהם! |
פסוקים כ"א, כ"ג, כ"ד, כ"ז
רש"י, פסוק כ"א:
ד"ה ואם תלכו עמי קרי: רבותינו אמרו עראי, במקרה, שאינו אלא לפרקים, כן תלכו עראי במצוות. ומנחם פירש לשון מניעה, וכן (משלי כ"ה) "הוקר רגלך" וכן "יקר רוח" (משלי י"ז) וקרוב לשון זה לתרגומו של אונקלוס לשון קושי, שמקשים לבם להימנע מהתקרב אלי.
ראב"ע:
ד"ה קרי: אמרו רבים שפירושו גבורה וניצוח כאיש שיחזק לבו ולא יפחד למען שלא ינוצח, ואין רֵעַ לו. ויש אומרים שהוא מגזרת "כל הקורות", והטעם שאמר בדברי הפלשתים "כי לא ידו נגעה בנו מקרה הוא". ועל שני הפירושים יחסר בי"ת כמו "כי ששת ימים" או יהי כן: תלכו עמי הליכת קרי, כאשר הראיתיך רבים כאלה...
רשב"ם:
ד"ה ואם תלכו: מנחם פירש לשון מניעה מגזרת "הוקר רגלך". והבל הוא. כי הוקר מגזירת חטופי פ"א הפעל כמו "הושב את אביך", מן "אברם ישב". וקר מן קרה, מגזרת "אקָּרֶה כה". וזהו פירושו: אם תלכו עמי במקרה ולא תדיר, כאדם שאינו הולך תדיר אצל בוראו.
| 1. |
כיצד מפרשים הנ"ל את המילה "קרי"? (שים לב: רש"י =שני פירושים, ראב"ע =שני פירושים). |
| 2. |
מהי ביקורת הרשב"ם לפירושו של מנחם? |
| 5. |
למי מן המפרשים מסכימים דברי רבנו בחיי:
זו דרך תורה, כאשר יבואו עליו צרות ומקרים, שיודה עלי פשעו לה' ויחשוב שאין זה אלא מצד חטאו לה' ולא יתלה אותם במקרה. |
1) פסוק י"ד
ד"ה ואם לא תשמעו: להיות עמלים בתורה ולדעת מדרש חכמים יכול לקיום המצוות כשהוא אומר ולא תעשו וגו' הרי קיום מצוות אמוּר הא מה אני מקיים ואם לא תשמעו לי להיות עמלים בתורה ומה תלמוד לומר לי אין לי אלא זה המכיר את ריבונו ומתכוין למרוד בו, וכן בנמרוד (בראשית י) "גיבור ציד לפני ה'", שמכירו ומתכוון למרוד בו, וכן באנשי סדום (שם י"ג) "רעים וחטאים לה' מאוד" מכירים את ריבונם ומתכוונים למרוד בו. |
|
העתק דברי רש"י (עד "וכן בנמרוד") בסימני פיסוק. | |
2) פסוק י"ז
ד"ה ורדו בכם: כמשמעו ישלטו בכם, אגדת תורת כהנים מפרשה זו. |
| א. |
מניין לו שהמדובר הוא באויב פנימי?
הרא"ם, פירשו:
"מיתורא ד"בכם" קא דרשי ליה, דהוה ליה למימר ורדו שונאיכם – והוא דחק גדול.
מצא טעם אחר לדברי חז"ל! |
| ב. |
מה הרעיון הכלול בדברי חז"ל אלה? | |
3) פסוק י"ז
ד"ה ונסתם: מפני אימה. |
|
4) פסוק י"ז
ד"ה ואין רודף: מבלי כוח. |
השוה שני מפרשי רש"י אלה: גור אריה:
לא ירצו לרדוף אחריהם מפני שאין להם כוח, ואין האויבים צריכים כלל לרדוף אחריהם.
רווה"ה, (היידנהיים):
רצה להשמיענו בזה עוצם הקללה והפלגת המכה, שתנוסו מפני אימת הישראלים הרודים בכם, ואין רודף אתכם מבלי כוח הרודף, כי גם הוא (הרודף) ישראלי, ורבצו בו גם הוא כל האלות והקללות הכתובות בספר התורה הזה, והנה גם הוא מוכה ונגוע וחסר כוח לרדוף, ואף על פי כן תנוסו מפני אימתו, וזה יורה על אימה מופלגת ומורך לב עצום...
| ב. |
מה ההבדל בין שני מפרשי רש"י אלה, ומה יש לומר לזכותו של כל אחד? | |
5) פסוק י"ח
ד"ה ואם עד אלה: ואם בעוד אלה לא תשמעו. |
|
מה קשה לו, ומה תיקן בדבריו?
עיין איוב א' י"ח:
"עַד זֶה מְדַבֵּר וְזֶה בָּא וַיֹּאמַר בָּנֶיךָ וּבְנוֹתֶיךָ אֹכְלִים וְשֹׁתִים יַיִן בְּבֵית אֲחִיהֶם הַבְּכוֹר" | |
6) פסוק י"ח
ד"ה ויספתי: עוד ייסורין אחרים. |
|
מה קשה לו? | |