"קדושים תהיו"
ויקרא פרק יט, פסוקים א - י
הערה: לשאלה ד' מתנות עניים השוה גם גיליון קדושים תש"ג שאלה ג' בטעם מצוות לקט ופאה!
לשאלה ב: קרא: ישעיה שפירא, "ועשית הישר והטוב", מודפס בחוברת המוקדשת לזכרו של הרב י' שפירא, תש"ה, הוצאת הפועל המזרחי.
א. | שאלות מבנה |
1. |
ר' דוד הופמן רואה בפסוקים ג'-ד' חזרה על הדיברות הראשונות. כיצד? |
2. |
התוכל למצוא סיבה לכך ש"לא תשא" לא הובא כאן, והובא רק להלן בפסוק י"ב? |
3. |
התוכל למצוא סיבה לשינוי סדר הדיברות הראשונות בפסוקים ג'-ד', ולמה לא באו כסדרן אשר בו נאמרו בפרשת יתרו? |
4. |
התוכל למצוא הסבר לסמיכות מתנות עניים (פסוקים ט'-י') לדיני פיגול ונותר (ה'-ח')? מה המאחד או המקשר אותם? |
ב. | "קדושים תהיו" |
"קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"
רש"י:
הוו פרושים מן העריות ומן העבירה (ויקרא רבה), שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה. (ויקרא כ"א) "אשה זונה וחללה" וגו' "אני ה' מקדשכם", (שם) "ולא יחלל זרעו בעמיו כי אני ה' מקדשו", (שם) "קדושים יהיו... אשה זונה וחללה" וגו'.
הוו פרושים מן העריות ומן העבירה, שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה, לשון רש"י. אבל בתורת כהנים (פרשה א' ב') ראיתי סתם, פרושים תהיו. וכן שנו שם (שמיני פרק י"ב ג'), "והתקדשתם והייתם קדושים כי קדוש אני", כשם שאני קדוש, כך אתם תהיו קדושים. כשם שאני פרוש, כך אתם תהיו פרושים.
ולפי דעתי אין הפרישות הזו לפרוש מן העריות כדברי הרב, אבל הפרישות היא המוזכרת בכל מקום בתלמוד, שבעליה נקראים פרושים.
והעניין כי התורה הזהירה בעריות ובמאכלים האסורים, והתירה הַבִּיאה איש באשתו ואכילת הבשר והיין, אם כן ימצא בעל התאוה מקום להיות שטוף בזימת אשתו או נשיו הרבות, ולהיות בסובאי יין בזוללי בשר למו, וידבר כרצונו בכל הנבלות, שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך בא הכתוב, אחרי שפירט האיסורים שאסר אותם לגמרי, וציוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות. ימעט במשגל, כעניין שאמרו (ברכות כ"ב ע"א) שלא יהיו תלמידי חכמים מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין, ולא ישמש אלא כפי הצריך בקיום המצווה ממנו. ויקדש עצמו מן היין במיעוטו, כמו שקרא הכתוב (במדבר ו' ה') הנזיר קדוש, ויזכור הרעות הנזכרות ממנו בתורה (בראשית ט' כ"א) בנח ובלוט.
וכן יפריש עצמו מן הטומאה, אף על פי שלא הוזהרנו ממנה בתורה, כמו שהזכירו (חגיגה י"ח ע"ב) בגדי עם הארץ מדרס לפרושים, וכמו שנקרא הנזיר קדוש (במדבר ו' ח') בשמרו מטומאת המת גם כן. וגם ישמור פיו ולשונו מהתגאל בריבוי האכילה הגסה ומן הדביור הנמאס, כעניין שהזכיר הכתוב (ישעיה ט' ט"ז) "וכל פה דובר נבלה", ויקדש עצמו בזה עד שיגיע לפרישות, כמה שאמרו על רבי חייא, שלא שח שיחה בטלה מימיו.
באלו ובכיוצא בהן באה המצוה הזאת הכללית, אחרי שפירט כל העבירות שהן אסורות לגמרי, עד שייכנס בכלל זאת הצוואה הנקיות בידיו וגופו, כמו שאמרו (ברכות נ"ג ע"ב) "והתקדשתם" - אלו מים ראשונים, "והייתם קדושים" - אלו מים אחרונים, "כי קדוש" - זה שמן ערב. כי אף על פי שאלו מצוות מדבריהם, עיקר הכתוב בכיוצא בזה יזהיר, שנהיה נקיים וטהורים ופרושים מהמון בני אדם שהם מלכלכים עצמם במותרות ובכיעורים.
וזה דרך התורה לפרוט ולכלול בכיוצא בזה, כי אחרי אזהרת פרטי הדינין בכל משא ומתן שבין בני אדם, לא תגנוב ולא תגזול ולא תונו ושאר האזהרות, אמר בכלל "ועשית הישר והטוב" (דברים ו' י"ח), שיכניס בעשה היושר וההשויה וכל לפנים משורת הדין לרצון חבריו, כאשר אפרש (שם) בהגיעי למקומו ברצון הקדוש ברוך הוא. וכן בעניין השבת, אסר המלאכות בלאו, והטרחים בעשה כללי שנאמר "תשבות", ועוד אפרש זה (להלן כ"ג כ"ד) בע"ה...
1. |
מה קשה לשניהם? |
2. |
מה ההבדל ביניהם בפירוש המושג "קדוש"? |
3. |
מה פירוש המילה "העבירה" שבדברי רש"י? |
4. |
מה הנימוק החיצוני והפנימי לפירוש המובא ברש"י? |
5. |
הסבר את המושג "נבל ברשות התורה" שבדברי הרמב"ן. |
6. |
נגד איזו תפישה מוטעית או מסולפת בהבנת התורה נלחם הרמב"ן כאן, ומה חשיבות דבריו בשבילנו כיום? |
7. |
השווה את דברי הרמב"ן כאן לדבריו בדברים פרק ו' פסוק י"ח: ד"ה לעשות הישר והטוב: על דרך הפשט יאמר תשמרו מצוות השם ועדותיו וחוקותיו ותכוון בעשייתן לעשות הטוב והישר בעיניו בלבד. ו"למען ייטב לך", הבטחה, יאמר כי בעשותך הטוב בעיניו ייטב לך, כי השם מיטיב לטובים ולישרים בלבותם. באר את המגמה הכללית בדבריו בשני המקומות, ואת ההבדל ביניהם. |
ג. | "אל תפנו אל האלילים" וכו' |
"אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִם וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם"
1. |
יסוד מוסד אצלנו שהכתובים ידברו תמיד בדרך לא זו אף זו, שהדבר שיש בו חידוש יותר כתוב בסוף. ואם כן היה, ראוי כאן לומר בהיפך: "אלוהי מסכה לא תעשו", ויותר מזה - אל תפנו אליהם במחשבה. למה שינה הכתוב כאן מן הסדר הרגיל? ועיין יהושע פרק כ"ג פסוק ז': "לְבִלְתִּי בֹא בַּגּוֹיִם הָאֵלֶּה הַנִּשְׁאָרִים הָאֵלֶּה אִתְּכֶם וּבְשֵׁם אֱלֹהֵיהֶם לֹא תַזְכִּירוּ וְלֹא תַשְׁבִּיעוּ וְלֹא תַעַבְדוּם וְלֹא תִשְׁתַּחֲווּ לָהֶם" "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב" ורש"י, שם: ד"ה אשרי האיש: ...אשוריו של איש ותהילותיו של אדם אלו הם אשר לא הלך, כי מתוך שלא הלך לא עמד, ומתוך שלא עמד לא ישב. גם בשני המקומות האלה שינה הכתוב מן הסדר הרגיל של "לא זו אף זו", והסיבה אחת. מצא בפרקנו עוד פסוק שבו שינה הכתוב מן הסדר של "לא זו אף זו"! |
2. |
רש"י: ד"ה אל תפנו: לעבדם. מה קשה לו, ומה תיקן בדבריו? |
ד. | מתנות עניים |
פסוק ט'
"וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה"
1. |
למה לא נאמר "לא תקצור פאת שדך"? |
2. |
טעם שהתחיל לדבר בלשון רבים וגמר בלשון יחיד – נתכוון לשלול דעת הטועים אשר אומרים, כי כשאין דבר מספיק לעניים, אין לו ליתן, על דרך אומרו (מלכים ב', ד' פסוק מ"ג) "מה אתן זה לפני מאה איש". לזה ציוה ה' בלשון יחיד, שאפילו אחד לבד – עליו חובת פאה, הגם כי פאה של אדם אחד מועטת היא לכל עניי ישראל. התוכל למצוא עוד טעם לחילוף רבים ליחיד בפסוקנו? |
3. |
"לֹא תְלַקֵּט" "וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט" רש"י: ד"ה ולקט קצירך: שיבולים הנושרים בשעת קצירה אחת או שתים, אבל שלוש אינן לקט (ת"כ, פאה ח'). השוה: "וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ" שמות פרק ט"ז פסוק י"ז "וַיִּלְקְטוּ הַמַּרְבֶּה וְהַמַּמְעִיט" וכן פסוק כ"ב "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמֹשֶׁה" פסוק כ"ו "שֵׁשֶׁת יָמִים תִּלְקְטֻהוּ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לֹא יִהְיֶה בּוֹ" פסוק כ"ז "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יָצְאוּ מִן הָעָם לִלְקֹט וְלֹא מָצָאוּ" "שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ" "תִּתֵּן לָהֶם יִלְקֹטוּן" הסבר, למה גבי "לקט" בא הפועל תמיד בבניין הכבד (פִּיעֵל), ובשאר המקומות (בייחוד בכל המקומות המוסבים למן) בבניין הקל? |
4. |
פסוק י' "תַּעֲזֹב אֹתָם" השוה: דברים פרק י"ח פסוק ד' לגבי תרומה: "רֵאשִׁית דְּגָנְךָ... תִּתֶּן לוֹ" דברים פרק כ"ו פסוק י"ב לגבי מעשר לוי ומעשר עני: "וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר" הסבר, למה לגבי מתנות עניים אלה כאן השתמש הכתוב בפעל "עזב", ואילו לגבי תרומות ומעשרות נאמר "נתן"? |