פרשת צו
שנת תש"ז
תרומת הדשן
ויקרא פרק ו, פסוקים א - ז
פסוק ד'
"וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים"
בטעם חילוף הבגדים נאמרו דעות שונות:
רש"י, פסוק ד':
ד"ה ופשט את בגדיו: (יומא כ"ג) אין זו חובה אלא דרך ארץ, שלא ילכלך בהוצאת הדשן בגדים שהוא משמש בהן תמיד. בגדים שבישל בהן קדרה לרבו, אל ימזוג בהן כוס לרבו. לכך "ולבש בגדים אחרים" פחותין מהן.
רמב"ן, פסוק ד':
ד"ה ופשט את בגדיו: (אחרי הביאו לשון רש"י) והכוונה לרבותינו בזה, לומר שהוצאת הדשן צריכה בגדי כהונה, ואין "בגדים אחרים" בגדי חול.
אבל לא ידעתי מניין אמר הרב שאינה חובה, כי נראה שמצוה היא על הכהן שהבגדים שיעשה בהם הקרבנות גם הרמת הדשן, יהיו בגדים נקיים, לא ישמש באותן אשר הוציא הדשן. והמצוה מדרך מוסר העבד לרבו, ולכך יהיו לכהנים הבגדים החמודות לעבודות, והפחותים להוצאת הדשן.
וכל זה לפי הסברא הזו שכתבה הרב.
אבל יש מרבותינו שם במסכת יומא (כ"ג ע"ב) אומר שאין הוצאת הדשן צריכה בגדי כהונה, ויאמר "ולבש בגדים אחרים", בגדי חול, ופשוטו של מקרא בכך הוא, שיצוה עליו שלא ילכלך בגדי הבד בגדי הקודש בהוצאת הדשן, אבל ילבש בגדי חול.
חובת הלבבות, שער הכניעה ו':
...שיקטן בעיניו מעשהו ויתרעם על נפשו על קיצורו בענייני תורתו לפני האלוקים ולפני בני אדם ויבקש מהאלוקים עזר ואומץ ויניח הגבהות לכבוד הבורא ויעזוב הגדולה והיקר בעת שהוא עושה לאלוקים יתברך, בין לבדו – בין בתוך מקהלות בני אדם, כמו שאמר הכתוב על אהרן על גדולת מעלתו "והרים את הדשן... ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים והוציא את הדשן" – להשפיל ולהסיר הגבהות מלבו. וכמו זה בדוד (שמואל ב' ו') "ותרא את המלך דוד מפזז ומכרכר".
רש"ר הירש:
...תהי נא מדי יום ביומו חובתנו לקיום המצוות כחדשה בעינינו. מצוה שקיימנוה בעבר – אין אנו פטורים מלחזור ולקיימה בכל יום ויום מתוך אותה שמחה, כאילו יום ראשון לפעולה הוא לנו זה.
"והוציא את הדשן"! שרידי עבודת יום אתמול טעונים פינוי והרחקה, כדי להתחיל עבודת היום החדש במקום מחודש ופנוי. בהסתכלות זו תתגלה לנו חשיבות האזהרה, שההתעסקות במעשה יום שעבר – הוצאת הדשן – מצוותה בבגדים שחוקים ובלויים. אין ללבוש גאות לכבוד הנעשה בעבר – הוא נדחה הצדה מפני המצוה החדשה, שכל יום נולד דורש קיומה.
פסוק ב'
"הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל הַמִּזְבֵּחַ... וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ"
ספרא ו':
"ואש המזבח תוקד בו" – ומניין לאש מזבח הפנימי, שלא תהא אלא ממזבח החיצון? (=שיקחו במחתה אש ממזבח העולה-החיצון בשביל מזבח הקטורת-הפנימי?) תלמוד לומר: "אש המזבח תוקד בו".
מלבי"ם, ויקרא ט':
יסוד גדול בדרכי הלשון, שאין לחזור על השם (=שם עצם) בכל פעם, רק יזכירהו על ידי כינוי. למשל (שמות ב') "ותהר האשה ותלד בן ותרא אותו כי טוב הוא ותצפנהו", לא היה מִתִפְאֶרֶת הלשון לומר: "ותרא את הבן כי טוב הבן ותצפון את הבן", ולכן המציא בעל הלשון כינויים ומילות הגוף תחת השם, שלא יצטרך לכפלו. וכל מקום שכפל הכתוב את השם, דרשוהו חז"ל תמיד.
|
התוכל להסביר את מדרש חז"ל הנ"ל, על פי הכלל הלשוני הנ"ל? |
פסוק ג'
"וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן... וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ"
ספרא:
"ושמו" – בנחת, "ושמו" – כולו, "ושמו" – שלא יתפזר.
מלבי"ם:
מדרך הלשון, שכל פועל המשלים וגומר פעולת הפועל הקודם לו, יבוא בלא כינוי. והיה לו לומר: "ושם אצל המזבח". כי פעל "שם" משלים פעולת פעל "והרים" הקודם לו. כמו (בראשית כ"ב)" ויקח את האש... וישם על יצחק", (בראשית כ"ח) "וישם מראשותיו", (שמות כ"ד) "ויקח משה חצי הדם וישם באגנות"...
| 1. |
הסבר, במה מבאר כלל זה את מדרש חז"ל הנאמר לעיל? |
| 2. |
הבא מפרשתנו דוגמאות לכלל זה! |
| 3. |
הבא עוד ראיה לשונית מפסוקנו למדרש חז"ל הנ"ל, "שלא יתפזר"!
ועיין רש"י,
בראשית פרק כ"ח פסוק י"א:
ד"ה וישם מראשותיו: עשאן כמין מרזב סביב לראשו, שירא מפני חיות רעות. התחילו מריבות זו עם זו. זאת אומרת: עלי יניח צדיק את ראשו, וזאת אומרת: עלי יניח. מיד עשאן הקדוש ברוך הוא אבן אחת. וזהו שנאמר "ויקח את האבן אשר שם מראשותיו".
שמות פרק כ"א פסוק א':
ד"ה אשר תשים: אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: לא תעלה על דעתך לומר: אשנה להם הפרק וההלכה ב' או ג' פעמים, עד שתהא סדורה בפיהם כמשנתה, ואיני מטריח עצמי להבינם טעמי הדבר ופירושו. לכך נאמר "אשר תשים לפניהם" כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם. |
פסוק ג'
"וְהֵרִים אֶת הַדֶּשֶׁן... וְשָׂמוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ"
רש"י:
ד"ה והרים את הדשן: היה חותה מלוא המחתה מן המאוכלות הפנימיות, ונותנן במזרחו של כבש (תמיד כ"ד).
פירש הרא"ם:
ממה שכתב במוראי העוף (ויקרא א' ט"ז) "והשליך... אל מקום הדשן" למדנו שמקום הדשן הוא קדמה.
רש"י, פרק א' פסוק ט"ז:
ד"ה אצל המזבח קדמה: (תורת כהנים) במזרחו של כבש.
| 1. |
מה ראה הכתוב לתלות מקום השלכת "מוראתו בנוצתה" של קרבן העוף במקום הדשן, שלא נזכר עדיין בתורה, ולא תלה את מקום הדשן במקום השלכת מוראי העוף?
ר' דוד הופמן, מישב פליאה זו על ידי השוואת שני הפסוקים ויקרא א' א' עם ויקרא ז' ל"ז-ל"ח. כיצד? |
| 2. |
יש לישב פליאה זו גם בדרך אחרת. כיצד? |
------------------------------------------------------------------------------------
הערה: בטעם מקום הדשן "קדמה" אומר אברבנאל:
כדי לגנות הצד ההוא, שהיו בני אדם טועים בחשבם, שהיה השמש אלוה ומשתחוים קדמה. (ועיין יחזקאל ח' ט"ז!!)
וכן כתב הרלב"ג, שמקום הדשן היה אצל מזרח המזבח, ששם זריחת השמש, וכדי שלא יחשוב החושב שהיו עובדים לשמש, היו הדברים הנכבדים במקדש למערב, והפחותים והנבזים למזרח. ושם היה מקום מוראת העוף.