נאום משה: העגל והלוחות
דברים פרק ט
למבנה פרשתנו בכללה ולקשר בין פרקים ט'-י'-י"א; א'-כ"ה בפרט, עיין גיליון עקב תש"ו.
א. | שאלות כלליות |
1. |
מה הקשר שבין חטא העגל המסופר בפרקנו בפירוט, ובין רעיונו העיקרי של פרקנו? |
2. |
בעל עקדת יצחק, מקשה: למה הכניס תוך סיפור זה "ובתבערה ובמסה ובקברות התאוה..." ועוד הזכיר "ובשלוח ה' אתכם מקדש ברנע... ותמרו את פי ה'", והלא בתחילת הספר הוכיח על דבר המרגלים – ויותר מדי? נסה לענות לשאלתו. |
ב. | שאלות סגנון |
"לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאֲכֶם עַד הַמָּקוֹם הַזֶּה
מַמְרִים הֱיִיתֶם עִם ה'"
פסוק כ"ד
"מַמְרִים הֱיִיתֶם עִם ה' מִיּוֹם דַּעְתִּי אֶתְכֶם"
1. |
מקשים: והלא בכל התנ"ך לא מצינו אלא מרה את ומרה ב'. "עַל אֲשֶׁר מְרִיתֶם אֶת פִּי" "כִּי הִמְרוּ אֶת רוּחוֹ" "צַדִּיק הוּא ה' כִּי פִיהוּ מָרִיתִי" "אַל תַּמֵּר בּוֹ" "וַיַּמְרוּ בִי בֵית יִשְׂרָאֵל" "הַדִּיחֵמוֹ כִּי מָרוּ בָךְ" ולמה נאמר רק כאן ממרים הייתם עם ה'? |
פסוק י"ב
"וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי קוּם רֵד מַהֵר מִזֶּה כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ"
פסוק י"ג
"וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי לֵאמֹר רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף "
2. |
הסבר, למה נאמר בפסוק י"ג שנית "ויאמר ה' אלי" והלא הדיבור בשני הפסוקים (י"ב, י"ג) של אותו המדבר, ומה צורך להפסיק ביניהם ב"ויאמר ה'"? והשוה לשאלה זו גיליון מטות-מסעי תש"י שאלה א'. והשוה לשאלה זו גיליון וישב תשי"ב שאלה ב'. והשוה לשאלה זו גיליון שמות תשי"ב שאלה ג'. |
3. |
התוכל להסביר למה נאמר בפסוק י"ג "ויאמר ה' אלי לאמור", ולא נאמר כן בפסוק י"ב? ועיין רש"י, שמות ל"ב י': ד"ה הניחה לי: עדיין לא שמענו שהתפלל משה עליהם והוא אומר הניחה לי, אלא כאן פתח לו פתח והודיעו שהדבר תלוי בו, שאם יתפלל עליהם לא יכלם (שמ"ר). (ענה לשאלה זו בהעזרך בגיליון פינחס תשי"א שאלה ב'). |
ג. | בהסבר תכונת "קשה העורף" |
"כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה"
פסוק י"ג
"וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא"
למושג "קשה עורף" השוה:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא"
"... כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנֵנוּ וּלְחַטָּאתֵנוּ וּנְחַלְתָּנוּ"
שמות רבה מ"ב ט':
מהו "והנה עם קשה עורף הוא"? אמר רבי יהודה בן פולויה בשם ר' מאיר: ראויים הם להערף. אמר ר' יקים: שלושה חצופים הם (נוסח אחר: שלושה עזים הם) חצוף בחיה - (נוסח אחר: עז שבחיות) כלב, בעוף - תרנגול, ובאומות - ישראל. אמר ר' יצחק בר רדיפא בשם ר' אמי: אתה סבור שהוא לגנאי ואינו אלא לשבחן: "או יהודי או צלוב!" (כך אומר היהודי כשבאים להעבירו על דתו והוא מוסר עצמו למיתה על קידוש השם.)
1. |
הסבר את תכונת "קשה העורף" על פי דברי שמות רבה אלה. |
2. |
מדרש זה מובא ברלב"ג וכן במלבי"ם לשמות ל"ד ט'. הסבר, למה מביאים המפרשים אותו דוקא לפסוק ההוא ואין מביאים אותן לשמות ל"ב ט' או לפסוקנו כאן? |
ד. | "כי עם קשה עורף אתה" |
ד"ה כי עם קשה עורף אתה: שאי אפשר שיהיה צדק ויושר לבב עם קשי העורף. כי אמנם קשה העורף הוא ההולך אחרי שרירות לבו ומחשבתו אע"פ שיודיעהו איזה מורה צדק בראיה ברורה שמחשבתו היא בלתי טובה ומביאה אל ההפסד, וזה כי לא יפנה אל המורה כאלו ערפו קשה כגיד ברזל באופן שלא יוכל לפנות אנה ואנה, אבל ילך אחרי שרירות לבו כמאז.
פסוק ז':
ד"ה זכור אל תשכח: ויעיד על היותך עם קשה עורף, כי הנה חזרתם להקציף פעם אחר פעם ככלב שב על קיאו אף על פי שבכל פעם ראיתם את מוסר ה' אלהיכם ואת גדלו.
פסוק ח':
ד"ה ובחורב הקצפתם: ויעיד על רוע מידת קושי העורף, כי אמנם כשהקצפתם את ה' בחורב לא היה אומר להשמידכם אלא בשביל שאתם עם קשה עורף, כאמרו יתברך: ראיתי את העם הזה והנה עם קשה עורף הוא הרף ממני ואשמידם. וזה כי אמנם קושי העורף מסיר את תקות התשובה.
1. |
באיזה מארבע לשונות של "כי" ישמש "כי" של "כי עם קשה עורף הוא" בפסוק ו'? ועיין רש"י בראשית י"ח ט"ו: ד"ה כי יראה וגו' כי צחקת: הראשון משמש לשון דהא, הוא שנותן טעם לדבר: ותכחש שרה לפי שיראה. והשני משמש בלשון אלא, ויאמר לא כדבריך הוא אלא צחקת. שאמרו רבותינו כי משמש בארבע לשונות: אי, דילמא, אלא, דהא. ועיין גיליון נצבים וילך תש"ט שאלה ג'. |
2. |
מה הקושי שבפסוק ו' שאותו רוצה ספורנו לישב? |
3. |
האם מסכים פירוש הספורנו למושג "קשה עורף" עם דברי ר' יקים שבשמות רבה (בשאלה ג'), או מתנגד הוא להם? |
ה. | כפל בפסוקי נתינת הלוחות |
השוה:
"בַּעֲלֹתִי הָהָרָה לָקַחַת לוּחֹת הָאֲבָנִים לוּחֹת הַבְּרִית"
פסוק י'
"וַיִּתֵּן ה' אֵלַי אֶת שְׁנֵי לוּחֹת הָאֲבָנִים..."
פסוק י"א
"וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה נָתַן ה' אֵלַי אֶת שְׁנֵי לֻחֹת הָאֲבָנִים לֻחוֹת הַבְּרִית"
פסוק ט"ו
"וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית עַל שְׁתֵּי יָדָי"
פסוק י"ז
"וָאֶתְפֹּשׂ בִּשְׁנֵי הַלֻּחֹת וָאַשְׁלִכֵם"
1. |
המלבי"ם, מקשה: למה כפל הנתינה: י' "ויתן ה' אלי" – י"א: "נתן ה' אלי"? הכתב והקבלה, מישב: ונראה לי, שאין שתי הנתינות הללו שוות בהוראתן: השניה היא גשמית – דבר הניתן מיד ליד, וזה היה מקץ ארבעים יום, נתן למשה הלוחות; ונתינה ראשונה היא רוחנית, שלא היה ביכולתו לעמוד עליו מדעתו, הנה המלמד הוא נותן ומשפיע, ולזה נקראת התורה בשם "לֶקַח" (דברים ל"ב) "יערף כמטר לקחי"; (משלי ד' ב') "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו". הנה אחר שאמר "ואשב בהר ארבעים יום וארבעים לילה", בא כאן להודיע, מה היה תכלית המכוון בישיבתו בהר זמן זה, ואמר: "ויתן ה' אלי את שני לוחות...", כלומר בהמשך זמן זה היה הקב"ה מלמדני המכוון האמיתי במכתב שעל הלוחות, כי בעשרת הדברים האלה כלולים כל תרי"ג מצוות, וזה היה משה לומד מפי הגבורה כל ארבעים יום ... וזה שאמרו (שמות רבה מ"ו) "לחם לא אכל" – אבל מִלַחְמָהּ של תורה אכל, "ומים לא שתה" – אבל מימה של תורה שתה... התוכל לענות לשאלות הכפל גם תשובה אחרת? |
2. |
נסה להסביר, למה לא נקראו הלוחות בשם "לוחות הברית" בפסוק י' ובפסוק י"ז? |
ו. | חטא העגל - בעוד שהמלך במסבו |
"וָאֵפֶן וָאֵרֵד מִן הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית עַל שְׁתֵּי יָדָי"
ד"ה וההר בוער באש: ובכן חטאתם בעוד שהמלך במסבו.
1. |
מה קשה לו? |
2. |
מה הרעיון הכלול בדבריו?
העזר בשיר השירים א', י"ב: "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ" ובדברי רש"י, שם: ד"ה עד שהמלך במסבו: משיבה כנסת ישראל ואומרת: כל זה אמת טובה גמלתני ואני גמלתיך רעה כי בעוד המלך על השולחן מסיבת חופתו. ד"ה נרדי נתן ריחו: חילוף להבאיש, בעוד שהשכינה בסיני קלקלתי בעגל, ולשון חיבה כתב הכתוב נתן ריחו ולא כתב הבאיש או הסריח, לפי שדיבר הכתוב בלשון נקיה. |