"הבור"
שמות פרק כא, פסוקים לב - לד
א. | שאלת מבנה |
התוכל להסביר למה עוסק הכתוב בנזקי שור (כ"ח-ל"ב), אחר כך בנזקי בור (ל"ג-ל"ד) ושוב בנזקי שור (ל"ה-ל"ו), ולמה לא עסק תחילה בבור ואחר כך בשור? |
ב. | סדר הפסוק "וכי יפתח" וכו' |
"וְכִי יִפְתַּח אִישׁ בּוֹר אוֹ כִּי יִכְרֶה אִישׁ בֹּר"
לסדר המלים מקשה המלבי"ם:
קשה, שהיה לו לומר בהפך: כי יכרה... וכי יפתח, שמבואר אצלנו תמיד שדרך הכתוב לדבר בלשון "לא זו אף זו", שדבר שיש בו חידוש יותר כתוב לבסוף.
אילת השחר, כלל קצ"ט:
דרך הכתוב לדבר תמיד בדרך "לא זו אף זו" דהיינו שהדבר שיש בו חידוש על חברו ייאמר לבסוף, בעניין שיוסיף במאוחר על הקודם ולא להפך. שדרך הדיבור שיעלה במושגיו או מאמריו מן הקל אל החמור.
התוכל להסביר מהי סיבת סדר המילים בפסוקנו, וליישב תמיהת המלבי"ם? |
ג. | "ונפל שמה שור" - ולא אדם |
"וְנָפַל שָׁמָּה שּׁוֹר אוֹ חֲמוֹר"
אברבנאל, שואל:
למה אמר "ונפל שמה שור או חמור" ולא אמר "ונפל שמה אדם", ואמרו חז"ל: "שור" – ולא אדם, ולמה יפטר הפותח את הבור אם נפל שם אדם, בהיותו סיבת הנזק ההוא?
נסה לענות לשאלתו! |
ד. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ל"ג ד"ה או כי יכרה: למה נאמר? אם על הפתיחה חייב, על הכרייה לא כל שכן, אלא להביא כורה אחר כורה שהוא חייב (בבא קמא נ"א). |
| ||
2) פסוק ל"ג ד"ה ולא יכסנו: הא אם כיסהו פטור. |
| ||
3) פסוק ל"ג ד"ה ולא יכסנו: ...ובחופר ברשות הרבים דיבר הכתוב (שם נ"ה). |
| ||
4) פסוק ל"ג ד"ה שור או חמור: הוא הדין לכל בהמה וחיה, שבכל מקום שנאמר שור וחמור אנו למדין אותו שור שור משבת, שנאמר "למען ינוח שורך וחמורך", מה להלן כל בהמה וחיה כשור, שהרי נאמר במקום אחר וכלל "בהמתך", אף כאן כל בהמה וחיה... |
| ||
5) פסוק ל"ד ד"ה בעל הבור: בעל התקלה, אף על פי שאין הבור שלו שעשאו ברשות הרבים - עשאו הכתוב בעליו להתחייב עליו בנזקיו. |
|
ה. | "והמת יהיה לו" - למי? |
"וְהַמֵּת יִהְיֶה לּוֹ"
רש"י:
ד"ה והמת יהיה לו: (מכילתא, בבא קמא ז') לניזק. שָׁמין את הנבלה, ונוטלה בדמים, ומשלם לו המזיק עליה תשלומי נזקו.
ד"ה והמת יהיה לו: לפי הפשט, כיון שהוא משלם כל דמיו, דין הוא שיהא המת למזיק.
1. |
מה ביניהם בפירוש פסוקנו? |
2. |
לאחר שלפי דעת שניהם על המזיק לשלם לניזוק דמי נזק שלם, למאי נפקא מינא אם הנבלה לניזוק, "ומשלם לו המזיק עליה דמי נזקו" (היינו, את ההפרש שבין דמי החי ובין דמי הנבלה!) כדברי רש"י, או אם הנבלה למזיק, ומשלם כל דמי נזקו, כדעת חזקוני? |
3. |
התוכל להוכיח את צדקת דברי חז"ל ש"לו" מוסב על הניזוק ולא על בעל הבור, אף על פי שהוא נושא הפסוק? |