שנת שמיטה
שמות פרק כג, פסוקים י - יט
גיליוננו הוא המשכו של גיליון משפטים תשכ"ט.
עיין שם וצרפהו לגיליוננו.
א. | שאלה כללית בסמיכות הפסוקים |
לפי קאסוטו מקושרות הפרשיות בתורה לעתים לא בקשר ענייני כי אם בקשר אסוציאטיבי של מלים או ביטויים. מהו לפי זה הקשר בין הפסוקים י'-י"א-י"ב לפסוקים הקודמים להם? ועיין עלון ההדרכה. |
ב. | "...תשמטנה ונטשתה..." |
פסוקים י'-י"א
" וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ" רש"י:ד"ה תשמטנה: מעבודה.
ד"ה ונטשתה: מאכילה אחר זמן הביעור.
ד"א תשמטנה: מעבודה גמורה, כגון חרישה וזריעה.
ונטשתה: מלזבל ומלקשקש (=מלעדור תחת הזיתים).
ראב"ע, ד"ה תשמטנה ונטשתה (אחרי הביאו דברי רש"י הנ"ל):
ואיננו נכון, כי לא הוזהרנו מן התורה אלא על חרישה וזריעה, אבל המקשקש והמזבל ואפילו מנכש ועודר וכוסח (=חותך עשבים רעים ואינו מנכש, כי ניכוש הוא עקירה עם השורש) וכל שאר עבודות קרקע אינו אסור מן התורה. וכך העלו בתחילת מסכת מועד קטן (ב ע"ב, ג ע"א) דחרישה וזריעה אסר רחמנא, אבל תולדות לא אסר רחמנא, וכולהו מדרבנן; וקרא – אסמכתא בעלמא הוא...
ור' אברהם אמר: "תשמטנה" – (דברים ט"ו ב') "שמוט כל בעל משה ידו", "ונטשתה" – שלא תזרע את ארצך. ואינו כלום.
אבל הכתוב דיבר בראשון: אמר: שש שנים תזרע ותאסוף התבואה "והשביעית תשמטנה" – שלא תזרע את ארצך, "ונטשתה" – שלא תאסוף את תבואתה, אבל תעזבנה ואכלו אביוני עמך וחיות השדה פרי העץ ותבואת הכרם, וכן (נחמיה י' ל"ב) "ונִטֹּשׁ את השנה השביעית". (עיין שם!).
1. |
מה ראה רש"י שלא להסתפק בפירוש אחד? (לדעת כמה ממפרשי רש"י' אין רש"י מביא שני פירושים אלא אם כן לא מצא פתרון מלא לקושיתו לא בראשון ולא בשני). |
2. |
מדוע דוחה הרמב"ן את פירוש הראב"ע במHלים "ואינו כלום" – מה פסול מצא בפירושו? |
3. |
גם הראב"ע, גם הרמב"ן מביאים כהוכחה לפירושם את נחמיה י' ל"ב. כיצד מפרש כל אחד מהם את הפסוק ההוא? מי ראיתו חזקה יותר? |
4. |
התוכל להסיר את תלונת הרמב"ן מעל רש"י? |
ג. | טעם לשון נוכח |
"וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ"
פסוק י"א
"...כֵּן תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ לְזֵיתֶךָ"
היה ראוי לומר "את הארץ", "כן תעשה לכרמים ולזיתים", והזכיר כל הלשון לנוכח. וכן מצינו בשבת הלשון לנוכח (פסוק י"ב) "תעשה מעשיך", "שורך וחמורך" "בן אמתך". והנה השבת והשמיטה שוים בזה, מה שלא תמצא כן ביובל, שאין הלשון שם לנוכח, כי אם לנסתר, והוא שכתוב (ויקרא כ"ה) "לא תזרעו ולא תקצרו את ספיחיה ולא תבצרו את נזיריה". והנה זה טעם הדבר...
התוכל למצוא טעם לדבר? |
ד. | "ושש שנים תזרע את ארצך" |
" וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ"
מכילתא:
ר' אליעזר אומר: כשישראל עושין רצונו של מקום, הם עושין שמיטה אחת בשבוע אחד, שנאמר "שש שנים תזרע את ארצך ואספת את תבואתה והשביעית תשמטנה"; וכשישראל אין עושין רצונו של מקום, הם עושין ארבע שמיטין בשבוע אחד. הא כיצד? נידה שנה וזורעה שנה, נידה שנה וזורעה שנה – נמצאו שהן עושין ארבעה שמיטין בשבוע אחד.
מדרש (תורה שלמה כרך י"ט פרק כ"ג קל"ג):
אפילו אין לו לאדם אלא חורבה אחת בתוך גנו - חייב לעבדה בכל יום.
טעמו פשוט והוא רשות, לא מצות עשה, דוגמת מאמרו בשבת (כ' ט') "ששת ימים תעבוד". ומקראות אלה רשות והיתר והקדמה לאיסור שלעומתם, שיביא אחריהם, ולא יצטרך בזה להדגיש בציווי, שהרי את העולם אשר נתן האלוהים בלב בני-האדם יעורר אותם על זה וינהג אותם אליו.
1. |
מה הקושי בפסוק? |
2. |
מה ההבדל בין שלושתם ביישוב הקושי? |
3. |
התוכל להוכיח בעזרת פסוקים אחרים שרק דעת בן הרמב"ם מכוונת לפשוטו של מקרא? |
4. |
בן הרמב"ם משתמש בפירושו בשילוב של פסוקי קהלת ג', י'-י"א. כיצד הוא מפרש את הביטוי הלקוח מפסוק י"א שם? |
5. |
הרמב"ן – אשר גם הוא מפרש את פסוקנו (במקום אחר, ועיין עלון ההדרכה) כפי שמפרשו ר' אברהם בן הרמב"ן – מוציא מפסוק זה והדומים לו מסקנה לגבי דברים כ"ג כ"א. כיצד? |
ה. | "רגל"-"פעם" |
"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה"
פסוק י"ז
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ"
אליהו בן אמוזג, אם למקרא:
ד"ה שלוש פעמים: "פעם" ו"רגל" תחילת תשמישן על הרגל עצמה, ואחר כך להורות על העתקת הרגל בהליכתו, וחזרו עוד לרמוז על התחדשות דבר אחר דבר, כמו שתנועת הרגל מתחדשת בלי הפסק, באופן אחד תדירי.
הסבר לפי איזו משלוש ההוראות שנתן בן אמוזג מתפרשות המלים 'פעם' ו'רגל' בפסוקים הנ"ל (י"ד, י"ז) ובכל אחד מן הפסוקים הבאים: "וְלֹא הָלַךְ כְּפַעַם בְּפַעַם לִקְרַאת נְחָשִׁים" "מַחֲלִיק פַּטִּישׁ אֶת הוֹלֶם פָּעַם" "תִּרְמְסֶנָּה רָגֶל רַגְלֵי עָנִי פַּעֲמֵי דַלִּים" "אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ" "מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים" "כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים" "וְנָתַתָּה עַל אַרְבַּע פַּעֲמֹתָיו" |
ו. | שאלות ודיוקים ברש"י |
"שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת"
פסוק י"ז
"שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ"
רש"י:
ד"ה וביום השביעי תשבות: אף בשנה השביעית לא תיעקר שבת בראשית ממקומה, שלא תאמר, הואיל וכל השנה קרויה "שבת", לא תנהוג בה שבת בראשית (על פי המכילתא).
ד"ה שלש פעמים וגו': לפי שהעניין מדבר בשביעית, הוצרך לומר שלא יתעקרו שלוש רגלים ממקומן.
1. |
מה קשה לרש"י בכל אחד משני המקומות הנ"ל? |
2. |
למה נקראת השבת כאן בדברי חז"ל בשם "שבת בראשית"? |
3. |
מקשים מפרשי רש"י: וכי מה היא ההוה אמינא שלא תנהג בשנת שמיטה שבת בראשית? |
4. |
בעל "משכיל לדוד" (ר' דוד פארדו) מקשה על דברי רש"י: למה אמר לגבי הרגלים "שלא יסתרסו" ולמה לא אמר "שלא ייעקרו" כמו שאמר לעיל לגבי שבת? יישב קושיתו. |
5. |
דברי רש"י על הרגלים (לעיל פסוק י"ז) מקורם במכילתא, אלא ששם נאמרו לפסוק י"ד "שלוש רגלים תחוג לי בשנה". הסבר מה ראה רש"י להעבירם ממקומם ולפרשם לפסוק י"ז? |