דברי ה' למשה
שמות פרק ו
הערה: בפסוק ג' של פרקנו ובקשיים הרבים הכרוכים בו עוסק במיוחד גיליון וארא תש"ו. עיין שם!
א. | שאלות מבנה |
1. |
מהם הקשיים והתמיהות השונות שבמבנה פרקנו? |
2. |
מהו מבנה דברי ה' ב'-ח'? למה לא נאמר "וידעתם כי אני ה' אלוקיכם" בסוף דבריו אחרי הבטחת ירושת הארץ? |
ב. | השינוי בעמדת העם |
השווה את פסוק ט' בפרקנו
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה"
"וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ"
מהי הסיבה לשינוי בעמדת העם? |
ג. | היסוסי משה |
השווה את היסוסי משה לפני הסנה להיסוסיו בפרקנו:
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים..." "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי" "וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנָי" |
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה'..." "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה'" |
התוכל לנמק את השינוי הזה בלשון הכתוב? |
ד. | השוואת פסוקים |
השווה:
"בֹּא דַבֵּר אֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וִישַׁלַּח אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ" פסוק י"ב "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר" פסוק י"ב "הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם" |
פסוק כ"ט "אֲנִי ה' דַּבֵּר אֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲנִי דֹּבֵר אֵלֶיךָ" פסוק ל' "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לִפְנֵי ה'" פסוק ל' "הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם |
רש"י, פסוק י"ג:
ד"ה ואל פרעה: ופשוטו, ציום על דבר ישראל ועל שליחותו אל פרעה, ודבר הציווי מהו מפורש בפרשה שנייה לאחר סדר היחס, אלא מתוך שהזכיר משה ואהרן, הפסיק העניין ב"אלה ראשי בית אבותם", ללמדנו היאך נולדו משה ואהרן ובמי נתייחסו.
פסוק כ"ט:
ד"ה וידבר ה': הוא הדיבור עצמו האמור למעלה "בוא דבר אל פרעה מלך מצרים", אלא מתוך שהפסיק העניין כדי ליחסם חזר הענין עליו להתחיל בו.
פסוק ל':
ד"ה ויאמר משה לפני ה': היא האמירה שאמר למעלה "הן בני ישראל לא שמעו אלי". ושינה הכתוב כאן, כיון שהפסיק העניין, וכך היא השיטה, כאדם האומר: נחזור על הראשונות.
רמב"ן, פסוק י"ג:
ד"ה ויצום אל בני ישראל: (אחרי הביאו דברי רש"י דלעיל) וכן דעת רבי אברהם (בפסוק כ"ט).
ואין כן דעתי. אבל כאשר ציוה השם את משה לדבר אל בני ישראל "לכן אמור לבני ישראל" (פסוק ו'), ועשה כן, ולא שמעו אליו, וחזר וציוה אותו שיבוא אל פרעה ויצוה אותו לשלחם, ואז ענהו "הן בני ישראל לא שמעו אלי", והקדוש ברוך הוא ציוה את שניהם לדבר אל העם ואל פרעה, וחשב משה כי שניהם יתנבאו בכל האותות, ושניהם יבואו אל בני ישראל ואל פרעה, ודי שידבר האחד, כי כן דרך כל שנים שלוחים - שהאחד ידבר, והשני יחריש, ונתפייס בזה. וחזר השם ואמר אליו "אני ה'" (פסוק כ"ט), הנגלה לך לבדך לדבר בשמי הגדול, "דבר אל פרעה מלך מצרים את כל אשר אני דובר אליך", כי לך יהיו הדברות כולם, לא לאהרן עמך, ואותך עשיתי שליח אל פרעה. אז ענה משה פעם אחרת "הן אני ערל שפתים, והשם אמר אליו ראה נתתיך אלהים לפרעה" (להלן ז' א'), כי אתה תבוא לפניו עם אהרן, ושם תצוה את אהרן ולא ישמע פרעה דבריך, ואהרן בשליחותך ישמיענו דבריך, כאשר האלוהים מצוה לנביא, והנביא משמיע דבריו ומוכיח בהם.
והנה זו מעלה גדולה למשה, זכה בה בענותנותו שהיה בוש לדבר בערלת שפתיו, וכן אמר (להלן י"א ג') "גם האיש משה גדול מאד בארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ובעיני העם", מידה כנגד מידה, שהיה ירא שלא יהיה נבזה בעיניהם. ורש"י כתב (להלן ז' ב') אתה תדבר פעם אחת כל שליחות ושליחות, כפי ששמעתו מפי, ואהרן אחיך ימליצנו ויטעימנו באוזני פרעה. ואין זה נכון כלל.
1. |
מהו ההבדל בין רש"י ובין רמב"ן בפירוש הפסוקים הנ"ל? |
2. |
התוכל להביא סעד לדברי רש"י "וכך היא השיטה", ממקומות אחרים בתורה? |
3. |
לפסוק י"ב וגם לפסוק ל' מקשה אברבנאל: הנה זה עצמו כבר אמרוֹ משה בעת שנצטוה בשליחות שנאמר (ד' י') "לא איש דברים אנכי... כי כבד פה וכבד לשון אנכי" ולמה אם כן זכרוֹ כאן שוב, ומה החידוש אשר חידשוֹ? ענה לשאלתו! |
ה. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ט' ד"ה מקוצר רוח: ...ורבותינו דרשוהו (שמות רבה, סנהדרין קיא) לעניין של מעלה (שמות ה') שאמר משה "למה הרעותה?" אמר לו הקדוש ברוך הוא: חבל על דאבדין ולא משתכחין. יש לי להתאונן על מיתת האבות. הרבה פעמים נגליתי עליהם באל שדי, ולא אמרו לי: "מה שמך?" ואתה אמרת: "מה שמו? מה אומר אליהם?" ד"ה וגם הקימותי: וכשביקש אברהם לקבור את שרה לא מצא קרקע, עד שקנה בדמים מרובים, וכן ביצחק, ערערו עליו על הבארות אשר חפר, וכן ביעקב (בראשית ל"ג) "ויקן את חלקת השדה לנטות אוהלו, ולא הרהרו אחר מידותי, ואתה אמרת: "למה הרעותה". ואין המדרש מתיישב אחר המקרא, מפני כמה דברים: אחת, שלא נאמר ושמי ה' לא שאלו לי. ואם תאמר, לא הודיעם שכך שמו, הרי תחילה כשנגלה לאברהם בין הבתרים, נאמר "אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים". ועוד, היאך הסמיכה נמשכת בדברים שהוא סומך לכאן "וגם אני שמעתי" וגו' "לכן אמור לבני ישראל". לכך אני אומר יתיישב המקרא על פשוטו, דבר דבור על אופניו, והדרשה תידרש שנאמר (ירמיהו כ"ג) "הלוא כה דברי כאש נאום ה' וכפטיש יפוצץ סלע" - מתחלק לכמה ניצוצות. |
| |||||||||
2) פסוק י"ב ד"ה ואיך ישמעני פרעה - זה אחד מעשרה קל וחומר שבתורה (בראשית רבה פ' ל"ב) |
| |||||||||
|