נח
בראשית פרקים ו - ז
עצה טובה ליודעי גרמנית: לשאלה א' עיין מאמרו של ר' דוד הופמן: Jeschurun, Band 2, 1915, Die Sindfult
א. | פרק ו ופרק ז |
השוה את הפסוקים המקבילים בפרק ו' ובפרק ז', כגון:
פסוק י"ג "וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר..." |
פסוק א' "וַיֹּאמֶר ה' לְנֹחַ בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ..." |
פסוק כ"ב "וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱ-לֹהִים" |
פסוק ה' "וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה'" |
פסוק י"ט "וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר שְׁנַיִם..." |
פסוק ב' "מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה... שִׁבְעָה שִׁבְעָה" |
פסוק כ' "מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ וּמִן הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ" |
פסוק ג' "גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה" |
פסוק י"ט "...תָּבִיא אֶל הַתֵּבָה" פסוק כ' "... אֵלֶיךָ" |
פסוק ב' "מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה תִּקַּח לְךָ" והשווה: פרק ו' פסוק כ"א "וְאַתָּה קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל " |
פסוק י"ח "וּבָאתָ אֶל הַתֵּבָה אַתָּה וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ" |
פסוק א' "בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ" |
ועוד ועוד ועוד...
והנה דיבור ה' בפרק ז' אינו מעניין דיבור הקודם (בפרק ו'), שדיבור הראשון היה מצד שהוא אלוקים בורא העולם, שהעולם נברא ומתקיים בשם אלוקים, כמו ששמענו בכל פרשת בראשית, לא נזכר רק שם אלוקים, והוא אשר השגיח עתה שבבוא המבול לא יחסר מין אחד מן המציאות. ובדיבור השני (פרק ז') אמר מאמר אחר, מיוחד מצד השגחתו הפרטית על נח, שהיה צדיק לפניו, וה' ישגיח על ענייני האדם הצדיק וקניינו וצורכי ביתו.
1. |
מהם השינויים בתוכן ובסגנון בין שני הפרקים המתבארים מתוך ההבדל העקרוני הזה, וכיצד הם מתבארים על פיו? |
2. |
התוכל להסביר, לפי דברי המלבי"ם הנ"ל, לשם מה באה ההדגשה היתירה של "למינהו" (שלוש פעמים!) בפרק ו' פסוק כ'? |