תלונת משה
במדבר פרק יא, פסוקים י - טו
א. | למה נעשה משה קטיגור? |
לדברי משה כאן מקשה בעל עקדת יצחק:
למה מנע משה, רועה נאמן, עצמו מלבקש על שאלתם זו כמנהגו תמיד (ועיין שמות ט"ו מ"ד; שמות י"ז ד') ונעשה להם קטיגור?
ענה לשאלתו! |
ב. | תלונת משה לה' |
"מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה..."
פסוק ט"ו
"וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג"
מדרש שוחר טוב (לתהלים) פרק כ"ג:
אמר משה לפני הקב”ה: ריבונו של עולם! אם לא אתן להם - הורגין אותי. ואם אדבר כנגדן - הורגין אותי. מכאן ומכאן הרוג אני. בבקשה ממך, הרוג נא את ההרוג, שנאמר: "הרגני נא הרוג."
מיד חרה לו לקב”ה, שנאמר (תהלים ק"ו): "ויקציפו על מי מריבה – וירע למשה בעבורם". אמר לו הקב”ה: תן בשר לבני!
אמר לו: מאין לי בשר?
אמר לו: "פרדעים היו לך במצרים?! כינים היה לך במצרים?! וכל כך היית שם עשיר ועכשיו נעשית עני?!
אמר לפניו: ולא משלך היה לי?
אמר לו: במצרים היה לי וכאן אין לי? "היד ה' תקצר"?
השוה מדרש זה למדרשים הבאים המובאים ברש"י:
ד"ה מקצר רוח: ...ורבותינו דרשוהו (ש"ר סנהדרין קי"א) לענין של מעלה (שמות ה') שאמר משה למה הרעותה, אמר לו הקב"ה חבל על דאבדין ולא משתכחין, יש לי להתאונן על מיתת האבות הרבה, פעמים נגליתי עליהם באל שדי ולא אמרו לי מה שמך ואתה אמרת מה שמו, מה אומר אליהם.
ד"ה וגם הקימותי וגו': וכשביקש אברהם לקבור את שרה לא מצא קרקע עד שקנה בדמים מרובים, וכן ביצחק ערערו עליו על הבארות אשר חפר, וכן ביעקב (בראשית ל"ג) ויקן את חלקת השדה לנטות אהלו ולא הרהרו אחר מדותי, ואתה אמרת למה הרעותה.
ד"ה עבר לפני העם: וראה אם יסקלוך, למה הוצאת לעז על בני.
ד"ה ויאמר אלעזר הכהן: לפי שבא משה לכלל כעס בא לכלל טעות שנתעלמו ממנו הלכות גיעולי נכרים. וכן אתה מוצא בשמיני למלואים שנאמר (ויקרא י') ויקצוף (משה) על אלעזר ועל איתמר בא לכלל כעס בא לכלל טעות. וכן (במדבר כ') בשמעו נא המורים ויך את הסלע, ע"י הכעס טעה.
ד"ה תקרבון אלי: (ספרי) על דבר זה נסתלק ממנו משפט בנות צלפחד. וכן שמואל אמר לשאול (שמואל א' ט') אנכי הרואה. אמר לו הקב"ה חייך שאני מודיעך שאין אתה רואה. ואימתי הודיעו, כשבא למשוח את דוד (שם ט"ז) וירא את אליאב ויאמר אך נגד ה' משיחו, אמר לו הקב"ה ולא אמרת אנכי הרואה? (שם ט"ז) אל תבט אל מראהו.
ועיין גיליון וארא תש"ו שאלה ג'.
ועיין גיליון וארא תשי"א שאלה ב'.
ועיין גיליון שמיני תשי"א שאלה ב'.
ועיין גיליון דברים תש"ד שאלה ה2.
מהו הקו המשותף שבדברי חז"ל אלה, ומהי מגמת כל המדרשים האלה? |
ג. | תשש כוחו של משה כנקבה - שאלות ברש"י |
"וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי - הָרְגֵנִי נָא הָרֹג"
רש"י:
ד"ה ואם ככה את עושה לי: תשש כוחו של משה כנקבה כשהראוהו הקב"ה הפורענות שהוא עתיד להביא עליהם. על זאת אמר לפניו אם כן הרגני תחילה.
ד"ה ואם ככה את עושה לי: תשש כוחו של משה כנקבה, שהראהו הקב"ה פורענות שהוא עתיד להביא עליהם על זאת, אמר לפניו אם כן הרגני נא הרוג, לשון רש"י. ולא הבינותי זה, שכינוי “את” כלפי מעלה הוא. ועל דרך הפשט, מנהג הלשון הוא גם בזכר, את כרוב ממשח הסוכך (יחזקאל כ"ח י"ד).
1. |
שני קשיים בפסוקנו מתרץ רש"י בדבריו. אילו הם? |
2. |
מהי טענת הרמב"ן נגד פירושו של רש"י, ומהי ראייתו מיחזקאל כ"ח י"ד? |
3. |
מדוע אין הרמב"ן טוען טענתו נגד רש"י גם בדברים ה' כ"ד ד"ה ואת תדבר אלינו? |
4. |
השוה דברי שניים ממפרשי רש"י הרוצים להסיר תלונת הרמב"ן מעל רש"י: ריב"א, (רבנו יהודה בר' אליעזר, חיבר פירושו לרש"י בשנת ע"ז לאלף הששי): כלומר, משה היה שרוי בכעס ולא היה יכול לגמור דבריו לומר "אתה" ולא אמר אלא "את" כאדם המתאנח, שבתחילת אנחותיו אינו יכול לגמור נשימתו... הרא"ם, (ב' אליהו מזרחי, חי בקושטא, נפטר רפ"ה לאלף הששי 1527): ואם ככה פורענות תעשה לישראל, אתה עושה אותי כנקבה זו שאומרים לה "את" (במקום "אתה" לזכר). ואין טענה מיחזקאל (כ"ח, ד'): "את כרוב ממשח הסוכך", כי יתכן שהוא לשון ארמי, כמו (בראשית כ"א) "מי מלל לאברהם"; (שמות א' ט') "כי הלחם אזל מכלינו". ומילת "לי" במקום "אותי", כי יבוא זה במקום זה. (ולדבריו אלה העיר גור אריה [מהר"ל מפראג]: "פירושו זה יותר תשש כוחו מן נקבה"). איזה משני הפירושים נראה לך יותר? באילו סימני פיסוק עלינו לפסק את פסוקנו לפי דעת הרא"ם? |
5. |
לדברי רש"י מקשים עוד: מדוע לא דרש תשישות כוחו מפני התלונות שהיו מתרעמים עליו כל יום, הנזכרות בפירוש בכתוב, באמרו: "לא אוכל אנכי לבדי לשאת..." ודרשו על הרעה של הפורענות שעתיד להביא עליהם, שאין כתובה כלל בכתוב? ענה לקושיה זו! |