המפקד הראשון
במדבר פרק א
א. | שאלות כלליות |
1. |
מהו השם שבו יכונה חומש במדבר בפי חז"ל ובפי פרשנינו על פי תוכנה של פרשה ראשונה? |
2. |
לדעת רוב המפרשים, הרי המפקד אשר עליו נצטווה משה בפרשתנו המפקד השני מאז צאת בני ישראל ממצרים. עיין רש"י, שמות ל' ט"ז: ד"ה ונתת אותו על עבודת אהל מועד: למדת שנצטווה למנותם בתחילת נדבת המשכן אחר מעשה העגל מפני שנכנס בהם מגפה כמ"ש (שמות ל"ב) ויגוף ה' את העם. משל לצאן החביבה על בעליה שנפל בה דבר ומשפסק אמר לו לרועה בבקשה ממך מנה את צאני ודע כמה נותרו בהם להודיע שהיא חביבה עליו. כיצד מוכיח רש"י את צדקת הדעה הנ"ל? |
ב. | בין מניין במדבר למניין שמות |
השווה את המניין הזה (שבפרשת במדבר) למניין ראשון (שמות ל' י"א-ט"ז).
1. |
מה ההבדל בין שני המפקדים באופיים ובדרך ביצועם? העזר בתשובתך בדברי הרמב"ן, שמות ל' י"ב: ד"ה כי תשא: ציוה הקב"ה את משה כאשר תשא ראש בני ישראל במנין יתנו כפר נפש מחצית השקל, ואמר לו (בפסוק ט"ז) ולקחת את כסף הכפורים הנזכר, ונתת אותו על עבודת אהל מועד, ומזה ילמוד משה שימנה אותם עתה, וכן עשה, כמו שאמר (להלן ל"ח כ"ה), וכסף פקודי העדה מאת ככר. ולא הוצרך להאריך ולומר, ועתה תשא ראשם ונתת הכסף על עבודת אוהל מועד, כי הדבר מובן מעצמו שימנם עתה, ולפיכך כלל המצוה, כאשר תשא ראשם תעשה כן, שיכנס בכלל כל פעם שימנם. |
2. |
השווה את תוצאות המפקד הראשון שמות ל"ח כ"ה-כ"ו לתוצאות המפקד השני בפרשתנו במדבר א' מ"ה-מ"ו.
|
ג. | תכלית המפקד |
מה היתה תכלית המפקד הזה שעליו ציוה משה כאן, לפי דעותיהם השונות של מפרשינו? ד"ה ויהיו כל פקודי בני ישראל לבית אבותם: הוצרך הכתוב להגיד מספר הכלל לאחר שהגיד הפרטים, כי נצטווה משה ואהרן שידעו מספר מפקד העם, וידעו מספר כל שבט, כי כן דרך המלכים במנותם את העם. רשב"ם, פרק א' ב': ד"ה שאו את ראש: לפי שמעתה צריכים לבוא לארץ ישראל ובני עשרים ראוים לצאת בצבא המלחמה שהרי בעשרים בחודש השני הזה נעלה הענן כדכתיב בפרשת בהעלותך וכתיב שם נוסעים אנחנו אל המקום וגו' ולכך ציוה הקב"ה בתחילת חודש זה למנותן. ספורנו, פרק א' ב': ד"ה שאו את ראש: לסדרם שיכנסו לארץ מיד איש על דגלו בלתי מלחמה אלא שיפנו האומות מפניה כמו שעשו קצתם כמו שהעיד באמרו כעזובת החורש והאמיר אשר עזבו מפני בני ישראל (ישעיהו י"ז, י"ט). אולי היו משפחות מהגרגשי שעליו אמרו ז"ל שעמד ופנה מאליו (ע"פ ויק"ר י"ז, ו') ובקלקול המרגלים הוסיפו השבע אומות להרע ארבעים שנה והוצרך להחרימם. |
ד. | "לגלגלתם" |
"שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... לְגֻלְגְּלֹתָם"
רש"י:
ד"ה לגלגלתם: על ידי שקלים בקע לגלגולת.
ד"ה תפקדו אותם: ענין “פקידה” זכרון והשגחה על דבר, כלשון וה' פקד את שרה כאשר אמר (בראשית כ"א א'), והוא פתרונו בכל מקום, לא ימלט מהן איש על דעתי, וגם “פקדון” מפני ששמירתו והשגחתו עליו. וכאשר ציוה למנות את ישראל יאמר “תפקדו אותם”, לרמוז שלא יספרם רק שיתנו כופר נפשם מחצית השקל ובהם ישגיח וידע מספר העם. ואמר בדוד מספר מפקד העם (ש"ב כ"ד ט'), כי ידע מספרם בפקידת הכופר, כי רחוק הוא אצלי שלא יזהר דוד במה שאמר הכתוב (שמות ל' י"ב) ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם. ואם אולי טעה דוד, למה לא עשה יואב שקלים, והיה דבר המלך נתעב אצלו והוא אמר לו למה יבקש זאת אדני למה יהיה לאשמה לישראל (דהי"א כ"א ג'), ולמה לא ימנם בשקלים שלא יחטא. אבל כפי דעתי היה הקצף עליו בעבור שמנאם שלא לצורך, כי לא היה יוצא למלחמה ולא עושה בהם דבר בעת ההיא, רק לשמח לבו שמלך על עם רב, והוא מאמר יואב (ש"ב כ"ד ג') ויוסף ה' אלהיך אל העם כהם וכהם מאה פעמים ואדוני המלך למה חפץ בדבר הזה.
והשווה דבריו שמות ל' ב':
ד"ה כי תשא: ...והנראה אלי, כי לא הצריך אותו עתה לבוא באהליהם ולמנותם כאשר יעשה בחומש הפקודים (פרשת במדבר. ועי"ש ברש"י ג' ט"ו), רק שיעשה כאשר יאמרו רבותינו (שקלים פ"א ה"א) בשקלי הקרבנות, צוה עליהם שכל היודע בעצמו שהוא מבן עשרים שנה ומעלה יתן הסך הזה, והם הביאו אליו הכופר נדבה עם כל שאר הנדבה בבוקר בבוקר, ולכן לא אמר רק ונתת את כסף הכפורים, כלומר הנה צויתיך כאשר תמנם שיתנו כופרם ועתה יתנו מעצמם הכופר ותתן אותו על עבודת אהל מועד, ולכן לא הוצרך עתה לאהרן ונשיאים שיהיו עמו. ואין טענה מכל העובר על הפקודים (בפסוקים י"ג י"ד), כי פירושו הראוי לעובר. ומפני שלא נתפרש כאן אם היא מצות דורות, או לשעה למשה במדבר, טעה דוד ומנה אותם בלא שקלים (ש"ב כ"ד ד'-ט'), והיה הנגף בהם, והתוודה עליו, ויאמר דוד אל ה' חטאתי מאד אשר עשיתי (שם פסוק ו')...
אברבנאל, בפירושו לשמואל ב' כ"ד מתנגד לדעת רש"י כאן:
ומה שפירש רש"י (במדבר א' ב') שנמנו אז על ידי שקלים - כבודו במקומו מונח - אינו אמיתי בפירוש הכתובים, כי המה יעידון יגידון שלא נמנו ישראל על ידי שקלים, כי אם לגלגלותם.
1. |
מה הכריח את רש"י להוסיף את דבריו לפסוקנו? |
2. |
האם מסכים הרמב"ן איתו בפירוש המניין הזה? |
3. |
התוכל להביא עדויות מן הכתובים בפרשתנו לדעת אברבנאל? |
ה. | חטאו של דוד במפקד |
רמב"ן: המקומות המסומנים בשאלה ד'.
היה החטא בשדוד משיח אלוקי יעקב ונעים זמירות ישראל שם בשר זרועו בבטחו על רב עמו, ולא היה ראוי שישים בטחונו ברוב עם הדרת מלך, כי אם בה' לבדו שאין מעצרו בידו להושיע ברב או במעט.
אברבנאל, שם:
אומר אני שלא היה גודל החטא מצד עצמו כי אם כפי החוטא ומעלתו, כי דוד שבטבעו היה שפל רוח, כמו שאמר (תהלים קל"א) "ה' לא גבה לבי ולא רמו עיני" והיה נשען באלוקיו, כמו שאמר (תהלים ע"א) "בך ה' חסיתי ובה' בטחתי" ואמר (שם קי"ח) "טוב לחסות בה' מבטח באדם", ומאשר שימש בשלמות גדול ודבקות נמרץ שבעים שנה ולבסוף נעשה גבה עיניים ורחב לבב ויבטח ברוב עמו ויתהלל במתת שקר, בצוואתו את יואב שימנה את העם להתגאות בו על אויביו, לכן היה ראוי לעונש גדול...
1. |
במה נוטה הרמב"ן למקומנו מן הפירוש הרגיל בפירושו את חטא דוד במנותו את ישראל? |
2. |
מה היה חטא דוד לפי רלב"ג ואברבנאל? |
3. |
מה המריצם לנטות מן הפירוש הרגיל? |