| 2. |
לדעת ר' דוד הופמן, מתחלק חלק A שוב לחמש יחידות קטנות. אלו הן? הסבר את חלוקתך. |
| 3. |
רמב"ן, פסוק א':
ד"ה וטעם כל המצווה: לומר אף על פי שהזהרתי אתכם במשפטים, גם כל המצוות תשמרון לעשות, כי בעשיית כולן תחיון ורביתם בפרי בטן ופרי בהמה ופרי האדמה, ככל הנזכר למעלה.
מה הקשר בין פרקנו (ח') לפרק הקודם (ז' פסוקים י"ב-כ"ו), לפי דעת הרמב"ן?
(ועיין גם רמב"ן, פרק ז' פסוק י"ב:
ד"ה וטעם עקב: ...והזכיר את המשפטים האלה - להזהיר מאוד במשפטים, כי לא יהיה עם רב כולו נזהר במצוות כולן שלא יחטאו בהן כלל, רק במשפטים יעמידו התורה, כמו שנאמר בהן (כ"א כ"א " וכל ישראל ישמעו וייראו". ועוד כי רבים ירחמו מלסקול האיש ולשרוף אותו אחרי שנעשית העבירה, כמו שנאמר (י"ט י"ג) "לא תחוס עינך". ועוד שייראו מן התקיפים ומן המטעים, כמו שאמר (א' י"ז) "לא תגורו מפני איש כי המשפט לאלהים הוא", ואמר בנביא השקר (י"ח כ"ב) "לא תגור ממנו". והזכיר כל אלה במסית (י"ג ט') "לא תאבה לו ולא תשמע אליו ולא תחוס עינך עליו ולא תחמול ולא תכסה עליו". ויזהיר, "לא תשמע אליו" מפני הטעאתו, "ולא תחוס עינך" מפני הרחמנות שירחמו רכי הלבב על הנידונים, "ולא תכסה", שלא תשתוק בעבור תוקפו ויראת בני משפחתו). |
| 4. |
חזקוני:
כל המצוה – על "לא תחמוד כסף וזהב עליהם" קאי. אלא מאי? "וזכרת את כל הדרך"! אם יאמר לך יצטרך לחמוד כסף וזהב שעליהם, בְּטח ביוצרך, וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך, ולא הוצרכת לכסף וזהב!
מה בין דעת הרמב"ן לדעת החזקוני על אופן קישור הפרקים? |
| 5. |
ראב"ע, פסוק א':
ד"ה כל המצוה: הטעם אם רציתם לשמור המצוות למען תחיו, זכרו את הדרך.
מה הקשר בין פסוק א' לפסוק ב' בפרקנו, לפי ראב"ע? |
| 6. |
רמב"ן, פסוק ב':
ד"ה וזכרת את כל הדרך: יאמר, כי תוכל לדעת שיש בעשיית המצות טובה שלמה, ולא יהיה צדיק נעזב ומבקש לחם, כי השם מפרנס אותך במדבר במעשה נס גדול בעבור לכתך אחר מצוותיו. וכבר פירשתיו בפרשת המן.
מה הקשר בין בין פסוק א' לפסוק ב' בפרקנו, לפי הרמב"ן? |
| 7. |
מהו תפקידו של המאמר המוסגר (פסוקים ט"ו-ט"ז) ולשם מה הוא מפסיק את הקשר שבין פסוק י"ד: "ורם לבבך ושכחת..." ובין פסוק י"ז: "ואמרת בלבבך"? |
פסוק ד'
"שִׂמְלָתְךָ לֹא בָלְתָה מֵעָלֶיךָ וְרַגְלְךָ לֹא בָצֵקָה"
ראב"ע:
ד"ה שמלתך: יש אומרים דרך אות, ואחרים אומרים כי הוציאו מלבושים רבים ממצרים, וייתכן שאין בתולדת המן להוליד זיעה.
רמב"ן:
ד"ה שמלתך: ענני כבוד היו שפין בכסותן ומגהצים אותם כמו כלים המגוהצים, וכן קטניהם כשהיו גדלין גדל לבושן עמהם, לשון רש"י ודברי אגדה (מדרש תהלים כ"ג). אבל ר' אברהם כתב ואחרים אמרו כי הוציאו מלבושים רבים, וייתכן שאין בתולדת המן להוליד זיעה. וכן אמר "ורגלך לא בצקה" - שנתן להם כוח או הוליכם לאט. ואין דבריו נכונים, כי משה יזכיר להם זה, לאמר כי בעשיית המצוה יהיה להם מזון וכסות ויחליפו כוח, כאשר חיו במן ארבעים שנה, והיו להם השמלות ואורח ברגלם לא יבוא, והכל ממעשה הנס, כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם ויתפרנס. ואם תכסה את הקורה בשמלה חדשה בארבעים שנה תבלה, אף על פי שאין בה זיעה, אף כי אנוש רימה.
| 1. |
מה ההבדל בין שלושת פירושי הראב"ע? |
| 2. |
התוכל למצוא סעד לשוני בפסוק לפירושו השני של הראב"ע?
ועיין פרק כ"ט פסוק ד':
"וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לֹא בָלוּ שַׂלְמֹתֵיכֶם מֵעֲלֵיכֶם וְנַעַלְךָ לֹא בָלְתָה מֵעַל רַגְלֶךָ" |
| 3. |
מה הן טענות הרמב"ן נגדו? |
פסוקים ז'-י"ח
רעיון אחד נאמר פעמיים בפרקנו, ונאמר כבר בפרשת ואתחנן. השווה את הקטעים האלה:
1.
פרק ו' פסוקים י'-י"ב:
"וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֶת לָךְ עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת אֲשֶׁר לֹא בָנִיתָ וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים"
2. פרק ח' פסוקים ז'-י"א:
"כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה: אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם"
3. פרק ח' פסוקים י"ב-י"ח:
"פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה"
|
מה הרעיון המשותף החוזר בשלושת הקטעים הנ"ל?
מה ההבדל העקרוני ביניהם? |
פסוק י"ח
"וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ..."
| 1. |
ראב"ע:
ד"ה וזכרת: הטעם אם עלה על לבבך לאמר כוחי ועוצם ידי, זכור הנותן לך כוח.
מה קשה לו?
(על קושי מעין זה מעיר הרמב"ן, פרק ח' פסוק י':
ד"ה ואכלת: כי תזכור עבודת מצרים ועינוי המדבר, וכאשר תאכל ותשבע בארץ הטובה תברך עליה את השם. ורבותינו (ברכות מ"ח ב') קיבלו שזו מצות עשה, וטעמו ותברך את ה' אלוהיך, וכן "ועשית מעקה לגגך" (להלן כ"ב ח'), וכן "ועשית פסח לה' אלוהיך" (להלן ט"ז א'), "ולקחת מראשית כל פרי האדמה" (להלן כו ב), ורבים.
וכן רמב"ן, פרק כ"ו פסוק ב':
ד"ה ולקחת מראשית: שתקח מראשית כל הפרי אשר תביא אל הבית מארצך אשר ה' אלוהיך נותן לך. יצוה שיפריש הפרי בשדה ויקרא עליו שם, ויביאנו לביתו וישים אותו בכלי ראוי להוליכו לבית הבחירה. ולא נתן הכתוב שיעור בהם, אלא אפילו גרגיר אחד מכל המין ההוא פוטר כל השדה, כדין תרומה, שחיטה אחת פוטרת את הכרי). |
| 2. |
רמב"ן:
ד"ה וזכרת: ידוע כי ישראל גיבורים ואנשי חיל למלחמה, כי נמשלו לאריות ולזאב יטרף, ומלכי כנען במלחמה ניצחו אותם, על כן אמר: אם תחשוב כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, תזכור השם שהוציא אותך ממצרים, ולא היה לך שם כוח ועוצם יד כלל. ותזכור עוד כי במדבר אשר אין לאל ידך לחיות שם עשה לך כל צורכך, אם כן, גם החיל הזה אשר עשית בכוחך, השם הוא שנתן לך הכוח כאשר עשית אותו. ואם תשכח את השם, יכלה כוחך ושארך ותאבד כאשר אבדו הם, כי כל עוזבי ה' יכלו.
מה קשה לו, ומה ראה צורך להזכיר את עניין כיבוש הארץ, שאינו כתוב בפסוקנו? |
פסוק ב'
"...לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ "
פסוק ט"ז
"... לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ"
לעניין הניסיון המשילו חז"ל שלשה משלים:
בראשית רבה ל"ב:
... אמר ר' יוחנן: היוצר הזה אינו בודק קנקנים מרועעים שאינו מספיק לקוש עליהם (=להקיש ולהכות) אחת (=פעם אחת) עד שהוא שוברם. ובמי הוא בודק? בקנקנים יפים, שאפילו מקיש עליהם כמה פעמים אינם נשברים.
כך אין הקדוש ברוך הוא מנסה את הרשעים אלא את הצדיקים שנאמר (תהלים י"א) "ה' צדיק יבחן"... אמר ר' יוסי בן חנינא: הפשתני הזה בשעה שהוא יודע שהפשתן שלו יפה, כל שהוא כותשה – היא משתבחת, וכל זמן שהוא מקיש עליה – היא משתמנת (לשון שמן וטוב, משתבחת מאוד). ובשעה שהוא יודע שהפשתן שלו רעה, אינו מספיק לקוש עליה אחת, עד שהיא פוקעת (=בוקעת). אמר ר' אלעזר: משל לבעל הבית שהיו לו שתי פרות, אחת כוחה יפה ואחת כוחה רע. על מי הוא נותן את העול? לא על זאת שכוחה יפה?...
|
על איזה משלושת סוגי הניסיון מדובר בפסוק ב' ועל איזה מהם מדובר בפסוק ט"ז? |