ישראל ואדום
במדבר פרק כ, פסוקים יד - כא
הערה: גיליון זה הוא המשך גיליון חקת תש"ד, העוסק אף הוא בפרטים אחדים שבפרשתנו. עיין שם!
א. | שאלות בדברי חזקוני |
לפרשתנו מקדים חזקוני:
"וישלח משה מלאכים... ויש כאן כמה דברים עניינים, שהם עניים כאן עשירים בפרשת דברים".
דבריו אלה נאמרו על סמך הכלל בגמרא ירושלמי ראש השנה פרק ג' הלכה ה':
"דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר".
1. |
הסבר את כוונת דברי חזקוני למקומנו. |
2. |
הבא דוגמאות לכלל הנאמר בירושלמי ממקומות אחרים בתורה. |
ב. | "וישלח משה מלאכים" |
"וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים"
במדבר רבה י"ט ז':
זה שאמר הכתוב (תהלים ט"ו) "לא רגל על לשונו, לא עשה לרעהו רעה וחרפה לא נשא על קרובו". בנוהג שבעולם אדם עוסק בפרקמטיא עם חברו והקפידו (= והקניטו), פורש הימנו ואינו רוצה לראותו; ומשה – אף על פי שנענש על ישראל שנאמר (תהלים ק"ו) "ויקציפו על מי מריבה וירע למשה בעבורם" – לא פרק משאן מעליו, אלא "וישלח מלאכים".
1. |
כיצד מפרש המדרש את סמיכות הפרשיות במקומנו? |
2. |
מה המניע הפורמלי והפנימי לדרש זה? |
ג. | שאלה כללית |
"נַעְבְּרָה נָּא בְאַרְצֶךָ לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם וְלֹא נִשְׁתֶּה מֵי בְאֵר דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱדוֹם לֹא תַעֲבֹר בִּי פֶּן בַּחֶרֶב אֵצֵא לִקְרָאתֶךָ וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמְסִלָּה נַעֲלֶה וְאִם מֵימֶיךָ נִשְׁתֶּה אֲנִי וּמִקְנַי וְנָתַתִּי מִכְרָם רַק אֵין דָּבָר בְּרַגְלַי אֶעֱבֹרָה"
מה הוסיפו בני ישראל בשליחותם השנייה (פסוק י"ט) על שליחותם הראשונה (פסוק י"ז), ומדוע קיוו שתתקבל הצעתם השנייה, אחרי אשר דחה מלך אדום את הצעתם הראשונה? |
ד. | "אל מלך אדום" |
"אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם"
ד"ה אל מלך אדום: לא הזכיר הכתוב שמו, כי אין צורך. אבל הזכיר סיחון ועוג מלכי האמורי בשמותם, בעבור כי היו ידועים בגבורה, ולהם שם בגוים, להודות לפניו יתברך כי עשה עמנו להפליא, כמו שנאמר (תהלים קל"ו י"ז-כ') "למכה מלכים גדולים כי לעולם חסדו, לסיחון מלך האמורי כי לעולם חסדו ולעוג מלך הבשן כי לעולם חסדו". ומנהג הכתוב להזכיר שם גדולי המלכים אשר ירשנו את ארצם, כעניין שהזכיר ביהושע חמשת מלכי האמורי: אדוני צדק מלך ירושלים והוהם מלך חברון ופראם מלך ירמות ויפיע מלך לכיש ודביר מלך עגלון (יהושע י' ג') ויובב מלך מדון ויבין מלך חצור (שם י"א א'), ושאר המלכים הזכירם במספר (שם י"ב ט'-כ"ד) לא בשמות.
מהי תמיהתו, ומהו תירוצו? |
ה. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק י"ד ד"ה אחיך ישראל: מה ראה להזכיר כאן אחוה? אלא אמר לו: אחים אנחנו בני אברהם, שנאמר לו (בראשית ט"ו י"ג) "כי גר יהיה זרעך", ועל שנינו היה אותו החוב לפורעו. ד"ה אתה ידעת את כל התלאה: לפיכך פירש אביכם מעל אבינו (שם ל"ו ו') "וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו", מפני השטר חוב המוטל עליהם, והטילו על יעקב. |
| ||
2) פסוק ט"ו ד"ה ולאבותינו: מכאן שהאבות מצטערים בקבר, כשפורענות באה על ישראל. |
| ||
3) פסוק ט"ז ד"ה מלאך: זה משה. מכאן שהנביאים קרואים מלאכים, ואומר (ד"ה ב' לו, טז) "ויהיו מלעיבים במלאכי האלהים". |
| ||
4) פסוק י"ז ד"ה ולא נשתה מי באר: מי בורות היה צריך לומר, אלא כך אמר משה: אף על פי שיש בידינו מן לאכול ובאר לשתות, לא נשתה ממנו אלא נקנה מכם אוכל ומים להנאתכם, מכאן לאכסנאי שאף על פי שיש בידו לאכול, יקנה מן החנווני כדי להנות את אושפיזו. |
|