פרשת שלח לך
שנת תש"ה
פרשת ציצית
במדבר פרק טו, פסוקים לז - מא
רש"י, פסוק ל"ח:
ד"ה ועשו להם ציצית: על שם הפתילים התלוים בה, כמו (יחזקאל ח' ג') "ויקחני בציצית ראשי". דבר אחר ציצית על שם "וראיתם אותו", כמו (שיר השירים ב' ט') "מציץ מן החרכים".
ראב"ע, פסוק ל"ח:
ועשו להם ציצית: ייתכן על שני פירושים: האחד שיעשו ציצית כמו כמו "בציצית ראשי" (יחזקאל ח' ג'), והם החוטים היוצאים שאינם ארוגים.
פסוק ל"ט:
ד"ה והיה לכם לציצית: ...והפירוש השני כאשר העתיקו חז"ל, ובעבור שיש עדים נאמנים על הפירוש השני בטל הראשון, והם העתיקו כי זאת המצוה עם בגד שיש לו ארבע כנפיים והציצית הם הגדלים. ועוד אפרשנו. והנה מצוה על כל מי שיש לו בגד בארבע כנפיים שיתכסה בו ביום תמיד ולא יסירנו מעליו למען יזכרו, והמתפללים בטלית בשעת התפילה יעשו זה, בעבור שיקראו בקריאה שמע "והיה לכם לציצית", "ועשו להם ציצית", רק לפי דעתי יותר הוא חייב להתעטף בציצית בשאר השעות משעת התפילה, למען יזכור ולא ישגה ולא יעשה עבירה בכל שעה, כי בשעת התפילה לא יעשה עבירה.
רשב"ם, פסוק ל"ח:
ד"ה ציצית: כמו "בציצית ראשי", קבוצת פתילים תלויין כשער הראש.
פסוק ל"ט:
ד"ה והיה לכם לציצית: הציצית הזה יהי לכם לראייה שתראו אותו, כמו "מציץ מן החרכים". וכן מצאתי בספרי.
| 1. |
מה הם פירושי המילה "ציצית", לפי רש"י וראב"ע? |
| 2. |
מהי דעת ראב"ע בדבר עטיפה בטלית בזמן התפילה? |
| 3. |
מה ההבדל בפירוש המילה "ציצית" שבפסוק ל"ח ובפסוק ל"ט לפי רשב"ם? |
פסוק ל"ט
"וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם"
|
רמבמ"ן:
מפרשי הפשט ישוטטו לבאר באיזו דרך יזכרו כל המצוות על ידי שיראו את הציצית...
התוכל לענות על שאלה זו על פי רמב"ן, בראשית פרק ט' פסוק י"ב:
ד"ה זאת אות הברית אשר אני נותן: ... ואם תבקש מה טעם בקֶּשת להיות אות, הנה הוא כטעם "עֵד הגל הזה ועדה המצבה" (להלן ל"א נ"ב). וכן "כי את שבע כבשות תקח מידי בעבור תהיה לי לעדה" (להלן כ"א ל'), כי כל הדבר הנראה שיושם לפני שנים להזכירם עניין נדור ביניהם ייקרא אות, וכל הסכמה ברית, וכן במילה אמר "והיה לאות ברית ביני וביניכם" (להלן י"ז י"א) בעבור ההסכמה שימולו כל זרע אברהם לעבדו שכם אחד. ועוד, כי כאשר תראה בהיפוך הנזכר יהיה זכר לשלום כאשר כתבנו. ובין שתהיה הקשת עתה, בין שהיתה מעולם בטבע, הטעם באות שבה אחד הוא.
(והשווה רש"י, פסוק ל"ט:
ד"ה וזכרתם: שמניין גימטריא של ציצית שש מאות, ושמונה חוטים וחמשה קשרים הרי תרי"ג). |
פסוק ל"ט
"וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם..."
פסוק מ'
"לְמַעַן תִּזְכְּרוּ"
|
נסה לבאר את המובן השונה של "זכירה" בפסוק ל"ט ושל "זכירה" בפסוק מ', באופן שלא יהיה בפרשה כפל מיותר. |
פסוק ל"ט
"וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם"
ספרי ט"ו ע':
(ט"ו ל"ט) "ולא תתורו אחרי לבבכם", מגיד שהעיניים הולכים אחר הלב. או הלב אחרי העיניים? אמרת: וכי לא יש סומא שעושה כל תועבות שבעולם? הא מה תלמוד לומר: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם"? מגיד שהעיניים הולכים אחר הלב.
רש"י:
ד"ה ולא תתורו: כמו (לעיל י"ג כ"ה) "מתור הארץ". הלב והעינים הם מרגלים לגוף ומסרסרים לו את העבירות: העין רואה, והלב חומד, והגוף עושה את העבירות.
(והשווה איוב פרק ל"א פסוק ז':
"וְאַחַר עֵינַי הָלַךְ לִבִּי")
(והשווה סוטה ח' א':
אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות)
(להבנת הספרי הנה דברי המלבי"ם, שם:
לולא קדמו ציורי התאוה, למשל, בלבו בדרך רע להסיר מפניו יראת ה', לא היה נפעל ממראה עיניו; ומה שנפעל ממראה עיניו על התאווה, זה אות כי כבר סללה התאווה מסילה בלבבו מקודם, ושקדמו בלבו מחשבות אוון להקל ביראת ה'...)
| 1. |
מה ההבדל בין דברי הספרי לבין מאמר חז"ל המובא ברש"י? |
| 2. |
שתי הדעות הנ"ל יוצאות מתוך השקפות פסיכולוגיות שונות, אלו הן? |
| 3. |
לאיזו משתי ההשקפות הנ"ל מתאימים דברי ראב"ע, שמות פרק כ' פסוק י"ד:
ד"ה לא תחמוד: "אנשים רבים יתמהו על זאת המצוה, איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא נחמד למראה עיניו. ועתה אתן לך משל: דע כי איש כפרי שיש לו דעת נכונה, והוא ראה בת מלך שהיא יפה, לא יחמוד אותה בלבו שישכב עמה, כי ידע שזה לא ייתכן. ואל תחשוב זה הכפרי שהוא כאחד מן המשוגעים שיתאוה שיהיו לו כנפיים לעוף השמים. ולא ייתכן להיות כאשר אין אדם מתאוה לשכב עם אמו, אף על פי שהיא יפה . כי הרגילוהו מנעוריו לדעת שהיא אסורה לו. ככה כל משכיל צריך שידע כי אשה יפה או ממון לא ימצאנו אדם בעבור חכמתו ודעתו. רק כאשר חלק לו השם. ואמר קוהלת "ולאדם שלא עמל בו יתננו חלקו". ואמרו חכמים: בני חיי ומזוני לאו בזכותא תליא מלתא, אלא במזלא. ובעבור זה המשכיל לא יתאוה ולא יחמוד. ואחר שידע שאשת רעהו אסרה השם לו יותר, היא נשגבה בעיניו מבת מלך בלב הכפרי. על כן הוא ישמח בחלקו ולא ישים אל לבו לחמוד ולהתאוות דבר שאינו שלו. כי ידע שהשם לא רצה לתת לו. לא יוכל לקחתו בכוחו ובמחשבותיו ובתחבולותיו.על כן יבטח בבוראו שיכלכלנו ויעשה הטוב בעיניו.
ומה הצד השווה? |
פסוק ל"ט
"וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם..."
והשווה לפסוק זה:
קהלת פרק י"א פסוק ט':
"שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ... וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ"
רש"י, לקהלת שם:
כאדם שאומר לעבדו ולבנו: חטא, חטא! כי פעם אחת תלקה על הכל. אף כאן החכם אמר: שמח... כי על כל אלה יביאך השופט במשפט.
ראב"ע, לקהלת שם:
ועניינו כמו אומר: עשה רע, ותראה מה יבוא עליך.
ספרי:
ר' ישמעאל אומר: "ולא תתורו אחרי לבבכם" למה נאמר? לפי שהוא אומר (קהלת י"א) "שמח בחור בילדותך והלך בדרכי לבך"... בדרך ישר או בדרך שתרצה? תלמוד לומר: ולא תתורו אחרי לבבכם.
מלבי"ם, בביאור דברי ר' ישמעאל:
נפש האדם וכוחותיה נבראו באורח ישר, וטבע הלב נוטה אל הטוב, רק שהאדם מקלקל את טבעו ומעלה על לבו ציורים רעים, ועל כן לא יכול לומר "ולא תלכו אחרי לבבכם", שאם היה הולך כפי מה שדרכי הלב סלולות בטבע יצירתו, היו דרכים טובים וישרים, ולכן אמר החכם "שמח בחור והלך בדרכי לבך ובמראה עיניך", שמדבר ממי שהולך בדרכי לבו הטובים...
|
דברי קהלת נראים כסותרים את פסוקנו. כיצד מיישב סתירה זו כל אחד מהנ"ל? |
פסוק ל"ט
"וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם"
רמב"ם, הלכות עכו"ם פרק ב' הלכה ג':
... ולא עבודת כוכבים ומזלות בלבד היא שאסור להפנות אחריה במחשבה, אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה, מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך, ונחשוב ונימשך אחר הרהורי הלב, מפני שדעתו של אדם קצרה, ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריה, ואם יימשך כל אדם אחרי מחשבות לבו, נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו, כיצד? פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ומזלות ופעמים יחשוב בייחוד הבורא, שמא הוא – שמא אינו? מה למעלה ומה למטה...? ופעמים בנבואה, שמא היא אמת – שמא אינה? ואינו יודע המידות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו, ונמצא יוצא לידי מינות; ועל עניין זה הזהירה התורה ונאמר בה "ולא תתורו אחרי לבבכם...", כלומר: לא יימשך כל אחד מכם אחרי דעתו הקצרה, וידמה שמחשבתו משגת האמת. כך אמרו חכמים (ברכות י"ב) "אחרי לבבכם" זו מינות...
ספורנו:
ד"ה וראיתם אותו וזכרתם: תזכרו שאתם עבדים לאל יתברך, שקיבלתם מצוותיו באלה ולשבועה וזה בראותם הציצית שהוא כחותם האדון בעבדיו. ובזה תחדלו מתור אחרי לבבכם להשיג שרירות לבכם בעושר וכבוד אפילו על ידי גזל.
|
מה ביניהם בפירוש המושג לב ובכוונת הפסוק כולו? |