דברי משה לפרעה ולה'
שמות פרק ה
א. | שאלת אברבנאל ותשובות לשאלתו |
"וַיֹּאמְרוּ אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַה' אֱלֹהֵינוּ..."
והשווה:
וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ וְעַתָּה נֵלְכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה..."
אברבנאל, מקשה:
איך ציוה יתברך למשה רבנו שיאמר בשמו כזב ושקר? ויותר טוב שיאמר בביאור (= בפירוש): "שלח את העם מתחת סבלות מצרים!"
עקדת יצחק, (ר' יצחק עראמה):
זאת היתה עצה אלוקית עמוקה להראות לכל חוזק לבו וקשי עורפו של פרעה, אשר עליו יצדקו משפטי ה' יתברך ומכותיו הנאמנים, אשר ישלח בו ובעמו והוא: כאשר ציוה שלא יבקשו ממנו רק שירפה מהם כעשרה ימים ללכת שלושת ימים במדבר לזבח, ומסתמא יובן מדבריהם שאחר ישובו, ועם כל זה לא ישמע!...
שד"ל:
אין ספק כי הבקשה הזאת היתה בעקבה, כי לא היתה דעתם לחזור, ומאחר שהוא היה מעכבם ומשתעבד בהם בלא שום דין, אין לתמוה אם ציוה ה' להתפתל עם העיקש. (ועיין תהלים י"ח כ"ז: "עם-נבר תתברר ועם-עיקש תתפתל" רש"י שם ד"ה עם עיקש: כנגד פרעה) .
1. |
מה הן תשובות עקדת יצחק ושד"ל לקושיית אברבנאל? |
2. |
התוכל לענות תשובה אחרת לקושייה הנ"ל? |