פרשת וישלח
שנת תש"ה
הכנות יעקב לפגישה עם עשו
בראשית פרק לב, פסוקים יז - ל
פסוק י"ז
"וַיִּתֵּן בְּיַד עֲבָדָיו עֵדֶר עֵדֶר לְבַדּוֹ וַיֹּאמֶר אֶל עֲבָדָיו עִבְרוּ לְפָנַי וְרֶוַח תָּשִׂימוּ בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר"
רמב"ן:
ד"ה ורוח תשימו בין עדר לעדר: כדי להשביע עינו של אותו הרשע ולתווהו על הדורון. וסברו בבראשית רבה (ע"ה י"ג) שיש בזה רמז, אמר יעקב לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, אם יהיו צרות באות על בני, לא תביא אותן זו אחר זו, אלא הרוח להם מצרותיהם. עשה רמז שיהיו המסים והארנוניות שיגבו בני עשו מזרעו ברוח והפרש בין זו לזו.
| 1. |
מה ההבדל העקרוני בין שני פירושיו? |
| 2. |
השווה דבריו אלה לפירושיו בפרקנו פסוק ד':
ד"ה וישלח: נכתבה הפרשה הזאת להודיע כי הציל הקדוש ברוך הוא את עבדו וגאלו מיד חזק ממנו, וישלח מלאך ויצילהו. וללמדנו עוד שהוא לא בטח בצדקתו והשתדל בהצלה בכל יכולתו. ויש בה עוד רמז לדורות, כי כל אשר אירע לאבינו עם עשו אחיו, יארע לנו תמיד עם בני עשו, וראוי לנו לאחוז בדרכו של צדיק, שנזמין עצמנו לשלושת הדברים שהזמין הוא את עצמו, לתפילה ולדורון ולהצלה בדרך מלחמה, לברוח ולהינצל, וכבר ראו רבותינו הרמז הזה מן הפרשה הזאת, כאשר אזכיר (להלן ל"ב ט', ל"ג ט"ו).
פסוק ט':
ד"ה והיה המחנה הנשאר: על דרך הפשט אמר זה באולי, כי אמר אולי יינצל המחנה האחד, כי בהכותו האחד יברחו האחרים, או תשוב חמתו, או תבוא להם הצלה מאת ה'. וכן אמרו בבראשית רבה (ע"ו ג') לימדתך תורה דרך ארץ לא יניח אדם כל ממונו בזוית אחת. ורש"י כתב, "והיה המחנה הנשאר לפליטה", על כורחו כי אלחם עמו, התקין עצמו לשלושה דברים, לתפילה ולדורון ולמלחמה. וראיתי במדרש (קהלת רבה ט' י"ח) מה עשה? - זיינם מבפנים והלבישם בגדים לבנים מבחוץ, והתקין עצמו לשלושה דברים. וכן עיקר. והכונה בזה, כי יעקב יודע שאין זרעו כולו נופל ביד עשו, אם כן, יינצל המחנה האחד על כל פנים. וגם זה ירמוז שלא יגזרו עלינו בני עשו למחות את שמנו, אבל יעשו רעות עם קצתנו בקצת הארצות שלהם: מלך אחד מהם גוזר בארצו על ממוננו או על גופנו, ומלך אחר מרחם במקומו ומציל הפליטים. וכך אמרו בבראשית רבה (ע"ו ג') "אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו", אלו אחינו שבדרום, "והיה המחנה הנשאר לפלטה", אלו אחינו שבגולה. ראו כי גם לדורות תרמוז זאת הפרשה.
וכן פרק ל"ג פסוק ט"ו:
ד"ה למה זה אמצא חן בעיני אדוני: למה זה, תעשה לי טובה שאיני צריך לה. אמצא חן בעיניך, ולא תשלם עתה שום גמול, לשון רש"י. והכונה ביעקב כי לא היה חפץ בהם ובחבורתם כלל, וכל שכן שהיה בדעתו ללכת דרך אחרת. ורבותינו ראו עוד בזה עצה, אמרו (בראשית רבה ע"ח ט"ו): רבי ינאי כד הוה סליק למלכותא, הוה מסתכל בהדא פרשתא, ולא הוה נסיב עמיה רומאין, חד זמן לא איסתכל בה ונסיב עמיה רומאין, ולא הגיעו לעכו עד שמכר פינס שלו. מפני שהיתה קבלה בידם שזו פרשת גלות. כשהיה בא ברומה בחצר מלכי אדום על עסקי הציבור, היה מסתכל בפרשה זו ללכת אחרי עצת הזקן החכם, כי ממנו יראו הדורות וכן יעשו, ולא היה מקבל חברת אנשי רומי ללוותו, שאין מקרבין אלא להנאת עצמן ומפקירין ממונו של אדם.
מה הקו המשותף בפירושי רמב"ן אלה ובפירושו השני למקומנו? |
פסוק כ"א
"כִּי אָמַר אֲכַפְּרָה פָנָיו בַּמִּנְחָה הַהֹלֶכֶת לְפָנָי וְאַחֲרֵי כֵן אֶרְאֶה פָנָיו אוּלַי יִשָּׂא פָנָי"
רמב"ן:
ד"ה אכפרה פניו: ... ואם כן יהיה פירושו, כי חשב יעקב בלבו אכפרה פניו, והכתוב מגיד לנו זה, כי איננו ראוי שיאמרו השלוחים לעשות ככה. וכך פירש רבי אברהם. ואיננו ישר בעיני שיצטרך הכתוב להגיד לנו עתה מחשבתו זאת, והיא ידועה בכל שולחי מנחה. ועוד, שאם כן היה ראוי שיזכיר הכתוב זה בתחילה, והנה גם הוא אחרינו כי חשב אכפרה פניו, כי עתה לא הוסיף על הצוואה ההיא. אבל הנכון, כי עתה הוסיף לפרש להם שיאמרו הנה גם הוא אחרינו בלשון כבוד, כלשון זה, גם הנה עבדך יעקב אחרינו, והקדים אותנו לפניו לתת כופר נפשו על ראותו פני כבודך במנחה הזאת, כאשר יתנו העבדים כופרם בתת להם רשות לראות פני המלך, ואחרי כן אראה פניו, כי אולי ישא פני ויכבדני, להיותי מרואי פני המלך. וזה דרך מעלה מיראתו ממנו. ובא "אכפרה פניו", כדרך "ואיש חכם יכפרנה" (משלי ט"ז י"ד), יתן כופר על החימה. ולשון קינוח בכיפור איננו לשון קודש רק לשון ארמית, וכן "כְּפורי זהב" שם המזרקים בבבל, כי לעולם לא תבוא כפרה בחטא, אבל יאמר "לכפר על נפשותיכם" (שמות ל' ט"ו), "לכפר עליו ונסלח לו" (במדבר ט"ו כ"ח), על נפשו, ויאמר "אכפרה בעד חטאתכם" (שמות ל"ב ל'), וכולן מלשון "ונתנו איש כופר נפשו" (שם ל' י"ב), שהוא פדיון.
ראב"ע:
ד"ה כי אמר: יעקב בלבו אלה דברי משה. ופירוש "אכפרה פניו" אכסה ואסתיר. ופניו כעסו וכן "ופניה לא היו לה".
ספורנו:
ד"ה כי אמר: ואלה הדברים שם בפי עבדיו, כדי שימעט רוגזו של עשו בדיבור ההכנעה עם המנחה.
ד"ה אראה פניו: דרך הביקור הראוי לשרים, כעניין "ייראה כל זכורך את פני האדון. ולא יראה פני ריקם". וכן אמר לעשו אחר כך "כי על כן ראיתי פניך כראות פני אלוהים". כי המנהג לפקוד את השרים במנחה עם ראיית פניהם.
שד"ל:
גם דבר זה אמר להם שיאמרו לעשו, להגיד לו שהוא מקביל פניו במנחה. ונראה לי ראיה לזה מה שסיים המאמר "אולי ישא פני", שהוא דרך כבוד ולשון נקיה, ואם היה המאמר הזה, מה שיעקב אמר בלבו, היה צריך לומר: אולי תשוב חמתו מעט, כי זה היה הציור הגובר בנפשו של יעקב. ורצה יעקב שעבדיו יעשו עצמם כמגידים ענייני אדוניהם (מעצמם) כמו שהוא דרך העבדים.
| 1. |
מה המחלוקת בין המפרשים האלה? סדרם לקבוצות, ונמק דעותיהם! |
| 2. |
העתק את פסוקנו בסימני פיסוק בהתאם לדעות השונות של המפרשים. |
| 3. |
איזו מן הקבוצות הנ"ל מעריכה את מוסריותו של עשו יותר? |
| 1. |
פסוק י"ח:
ד"ה למי אתה: של מי אתה, מי שולחך, ותרגומו דמאן את.
הרא"ם, (ר' אליהו מזרחי):
הוצרך לומר שלמ"ד למי אתה הוא במקום של, שלא נחשוב שהוא להבאת דבר אל העצם, כפי רוב שימושו בלשון, שפירושו למי אתה שלוח.
למה הוצרך לפרש כן? |
| 2. |
פסוק י"ח:
ד"ה ולמי אלה: ואלה שלפניך של מי הם, למי המנחה הזאת שלוחה. למ"ד משמשת בראש התיבה במקום של, כמו (לעיל ל"א מ"ג) "וכל אשר אתה רואה לי הוא", שלי הוא, (תהלים כ"ד א') "לה' הארץ ומלואה", של ה'.
לדעת בעל לבוש האורה, (ר' מרדכי יפה):
נפלה טעות סופרים בדברי רש"י ויש לגרוס: "ואלה שלפניך למי הם ולמי המנחה..."
נמק את הצורך בתיקון הגירסה! |
| 3. |
פסוק י"ט:
ד"ה לעבדך ליעקב: על ראשון ראשון, ועל אחרון אחרון, ששאלת (פסוקים י"ז-י"ח) "למי אתה" - "לעבדך ליעקב אני", ותרגומו דעבדך דיעקב, וששאלת (פסוקים י"ז-י"ח) "ולמי אלה לפניך" - "מנחה היא שלוחה" וגו'.
למה לא הביא רש"י את תרגום אונקלוס גם לשאלה השנייה "למי אלה", וכן לתשובה השנייה "לאדוני לעשו"?
תרגום אונקלוס, פסוק י"ח:
דמן את ולאן את אזל...
תרגום אונקלוס, פסוק י"ט:
ותימר לעבדך ליעקב תקרבתא היא דמשלחא לרבוני לעשו... |
מדרש לקח טוב:
"ויאבק איש עמו": שרו של אדום היה.
"עד עלות השחר": כלומר עד שיעלה שחר לישראל – ישועת ישראל שהוא דומה לשחר, כי הגלות דומה ללילה. אומות העולם ומלכות אדום הרשעה נאבקים עם ישראל כדי להטעותם מדרך ה'...
"וירא כי לא יוכל לו": לא יכול להוציא את ישראל מייחודו של מקום.
"ויגע בכף ירכו": זה המילה, שגזרה מלכות הרשעה שמד, שלא ימולו בניהם.
"ותקע כף ירך יעקב": אלו שנטמאו בידי השמד...
רמב"ן, פסוק כ"ו:
ד"ה לא יכול לו: מלאכיו גיבורי כח עושי דברו, ועל כן לא יכול לו המלאך להזיקו, כי לא הורשה רק במה שעשה עמו להקע כף ירכו. ואמרו בבראשית רבה (ע"ז ג') נגע בכל הצדיקים שעתידין להיות ממנו, זה דורו של שמד. והעניין כי המאורע כולו רמז לדורותיו שיהיה דור בזרעו של יעקב, יתגבר עשו עליהם, עד שיהיה קרוב לקעקע ביצתן, והיה זה דור אחד בימי חכמי המשנה כדור של רבי יהודה בן בבא וחביריו, כמו שאמרו (שיר השירים רבה ב' ז') אמר רבי חייא בר אבא: אם יאמר לי אדם תן נפשך על קדושת שמו של הקדוש ברוך הוא, אני נותן, ובלבד שיהרגוני מיד, אבל בדורו של שמד איני יכול לסבול. ומה היו עושים בדורו של שמד? - היו מביאין כדוריות של ברזל ומלבנין אותן באור ונותנין אותן תחת שיחיהן, ומשיאין נפשותיהן מהן. ויש דורות אחרים שעשו עמנו כזה ויותר רע מזה, והכל סבלנו ועבר עלינו, כמו שרמז "ויבוא יעקב שלם".
| 1. |
באר, לפי הנ"ל, למה נשלח האיש להיאבק עם יעקב? |
| 2. |
באר, לפי הנ"ל, למה קרה מעשה ההיאבקות דווקא במקום זה, אחרי הכנותיו לפגישה עם עשו ולפני עצם הפגישה? |
פסוק כ"ה
"וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ"
רש"י:
ד"ה ויאבק: ... ופירשו רבותינו ז"ל שהוא שרו של עשו.
(להבנת המושג "שר" הנאמר כאן מועתקים בזה דברי ר' נחמן קרוכמל, מתוך מורה נבוכי הזמן שער ז' "גויים ואלוהיו":
...אין עצמות האומה במה שהיא אומה, כי אם עצמות הרוחני שבה... אין אומה אובדת וכלה לגמרי, עד שיכלה וייעדר הרוח הכולל לה ומעמידה... מה שקראנוהו רוח הכולל לאומה, אומה הוא מה שייקרא בתורה ובנביאים בלשון תחילת המחשבה (= הביטויים הציוריים, המוחשיים שבתורה) שהוא לשון כל הציורים שבתורה – "אלוהי האומה", ובדברי בעל החיזיון (דניאל) וחכמי התלמוד "שר האומה". היינו שלקחו כלל הרוחניות המתפשט וגובר באותה אומה ושמו אותו (= את כלל הרוחניות) לעצם ודבר מיוחד בשם ותארים המיוחסים לו. וכמו שמלך האומה הוא המקשר ומייחד אותה (= את האומה) בחיצוני ולעיניים (= ולמראית עין), כן "אלוהות" שלה הוא המייחד ומקשר אותה בפנימיותה. ובזה תבין כוונת המקרא (שמות י"ב י"ב): "ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים" (ירמיהו מ"ו כ"ה): "הנני פוקד על אמון מנוא ועל פרעה ועל מצרים ועל אלוהיה" (ירמיהו מ"ח): "ויצא כמוש בגולה" – וכוונת עומק המאמר לחכמים: אין הקדוש ברוך הוא נפרע מן אומה עד שנפרע מאלוהיה תחילה).
|
באר את דברי רש"י הנ"ל בהיעזרך בדברי רנ"ק! |
------------------------------------------------------------------------------------
הערה: השער "גויים ואלוהיו" מתוך מורה נבוכי הזמן נדפס גם כחוברת מיוחדת מנוקדת ומוסברת ב"מגילות לבתי ספר" מספר 21, הוצאת אמנות. עיין שם בדברי רנ"ק בשלמות!
פסוק ל'
"וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם"
רש"י:
ד"ה למה זה תשאל לשמי: אין לנו שם קבוע, משתנין שמותינו, הכל לפי מצות עבודת השליחות שאנו משתלחים.
רמב"ן:
אמר, אין לך בידיעת שמי תועלת, כי אין הכח והיכולת בלתי לה' לבדו, אם תקראני - לא אענך, וגם מצרתך לא אושיעך. אבל עתה אברך אותך כי כן צֻויתי.
| 1. |
למה אין למלאכים שם קבוע, ומה הרעיון הצפון בזה? (ועיין גיליון וירא תש"ה שאלה ג2 ודברי הגור אריה המובאים שם). |
| 2. |
במה מסייעים הפסוקים הבאים להבנת העניין?
שופטים י"ג ט"ו-י"ח:
"וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ אֶל מַלְאַךְ ה' נַעְצְרָה נָּא אוֹתָךְ וְנַעֲשֶׂה לְפָנֶיךָ גְּדִי עִזִּים וַיֹּאמֶר מַלְאַךְ ה' אֶל מָנוֹחַ אִם תַּעְצְרֵנִי לֹא אֹכַל בְּלַחְמֶךָ וְאִם תַּעֲשֶׂה עֹלָה לַה' תַּעֲלֶנָּה כִּי לֹא יָדַע מָנוֹחַ כִּי מַלְאַךְ ה' הוּא וַיֹּאמֶר מָנוֹחַ אֶל מַלְאַךְ ה' מִי שְׁמֶךָ כִּי יָבֹא דבריך וְכִבַּדְנוּךָ וַיֹּאמֶר לוֹ מַלְאַךְ ה' לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וְהוּא פֶלִאי". |