פרשת ויצא
שנת תש"ה
הצעת יעקב והמקלות
בראשית פרק ל, פסוקים כה - מג
| 1. |
פסוק כ"ו:
"תְּנָה אֶת נָשַׁי וְאֶת יְלָדַי אֲשֶׁר עָבַדְתִּי אֹתְךָ בָּהֵן וְאֵלֵכָה כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת עֲבֹדָתִי אֲשֶׁר עֲבַדְתִּיךָ"
למה חוזרות מילים משורש "עבד" שלוש פעמים בפסוק אחד? |
| 2. |
פסוקים כ"ז-כ"ח:
וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָבָן אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ נִחַשְׁתִּי וַיְבָרֲכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ: וַיֹּאמַר נָקְבָה שְׂכָרְךָ עָלַי וְאֶתֵּנָה:
למה חוזרת מילת "ויאמר" בראש פסוק כ"ח, והלא גם פסוק כ"ז גם פסוק כ"ח מכילים את דברי לבן, ולמה לא הסתפק הכתוב ב"ויאמר" בראש דברי לבן פסוק כ"ז?
עיין גם-
בראשית ט"ו ב'-ג':
"וַיֹּאמֶר אַבְרָם... וַיֹּאמֶר אַבְרָם..."
במדבר ל"ב ב'-ה':
"וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה... וַיֹּאמְרוּ..." |
| 3. |
פסוקים כ"ז, ל': הסבר את סיבת ההבדל בין:
דברי לבן כ"ז:
"וַיְבָרְכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ"
ובין
דברי יעקב ל':
"וַיְבָרֶךְ ה' אֹתְךָ לְרַגְלִי" |
פסוק ל"ב
"אֶעֱבֹר בְּכָל צֹאנְךָ הַיּוֹם הָסֵר מִשָּׁם כָּל שֶׂה נָקֹד... וְהָיָה שְׂכָרִי"
רש"י:
ד"ה והיה שכרי: אותן שייוולדו מכאן ולהבא נקודים וטלואים בעזים ושחומים בכשבים יהיו שלי ואותן שישנן עכשיו הַפרש מהם והַפקידם ביד בניך, שלא תאמר לי על הנולדים מעתה: אלו היו שם מתחילה, ועוד שלא תאמר לי על ידי הזכרים שהן נקודים וטלואים, תלדנה הנקבות דוגמתן מכאן ואילך.
רשב"ם:
ד"ה והיה שכרי: מכאן ולהבא אותן שייוולדו.
|
על יסוד מה מפרשים רש"י ורשב"ם (וכן רוב מפרשינו) ש"שכרי" מוסב על אלה הנקודים וכו' שייוולדו מעתה, ולא על אלה שנולדו כבר, המוסרים עתה? |
פסוק ל"ג
"וְעָנְתָה בִּי צִדְקָתִי... כִּי תָבוֹא עַל שְׂכָרִי לְפָנֶיךָ"
רש"י:
אם תחשדני שאני נוטל משלך כלום, תענה בי צדקתי, כי תבוא צדקתי ותעיד על שכרי לפניך, שלא תמצא בעדרי כי אם נקודים וטלואים, וכל שתמצא בהן שאינו נקוד או טלוא או חום, בידוע שגנבתיו לך, ובגניבה הוא שרוי אצלי.
רשב"ם:
היום ולהבא לפניך. כשתבוא לראות שכרי ולא תמצא בהם אלא נקודים ועקודים.
ספורנו:
שכשתבוא צדקתי להראות הראוי לחלקי בנולדים, תעיד לפניך על שלמות עבודתי, אשר בשכרה ישנה האל יתברך בנולדים את החלק הראוי לך, כדי שיהיה שלי.
חזקוני:
סרסהו: וענתה לפניך בי צדקתי ביום מחר, כי אתה תבוא על שכרי, לראות מה לקחתי בשכרי.
|
מה הקושי בפסוקנו, ובמה נחלקו המפרשים? סדרם לקבוצות! |
פסוק ל"ג
"וְעָנְתָה בִּי צִדְקָתִי בְּיוֹם מָחָר כִּי תָבוֹא עַל שְׂכָרִי לְפָנֶיךָ כֹּל אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ נָקֹד וְטָלוּא בָּעִזִּים וְחוּם בַּכְּשָׂבִים גָּנוּב הוּא אִתִּי"
רש"י, ספורנו ד"ה וענתה (בשאלה ג).
|
מהי הענייה (העדות) שתענה צדקתו, לפי רש"י, ומה היא, לפי ספורנו? |
|
השווה את הצעת יעקב למימושה (ל"ו)!
במה שינה לבן מיד אחרי הסכמתו בתנאי החוזה? (לפי פסוקנו מתחיל לבן תיכף להחליף משכורתו, כפי המסופר אחר כך ל"א ז'). |
פרק ל' פסוק ל"ט
"וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת וַתֵּלַדְןָ הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּטְלֻאִים"
מדרש לקח טוב:
ואם תאמר: היאך עשה יעקב ככה להציג המקלות, והדבר נראה כגנבה? תשובה: חלילה, אין זה גנבה, שהמלאך כבר אמר לו (ל"א י"ב): "שא נא עיניך"... מה שעשה – על פי המלאך עשה, שכן דרך אות שיבוא על עשיית המעשה, כמו שעשה משה רבנו בשחין, שזרק פיח כבשן ונעשה שחין, וכן הכינים וכיוצא בו; ואלישע שחתך עץ וזרק בתוך המים ויצף הברזל... כך עשה יעקב אבינו על ידי מעשה והיה מלאך מסייע לו. ואם לא יאמינו בזה הדבר, שעל ידי מלאך היה, כל מי שהוא רוצה לעשות כל צאנו לבנים, ישים מקלות לבנים בשקתות המים ויהיו כן? הלא כלא כלום! אלא ללמדך, כי סייעתא מן שמייא היה.
| 1. |
כיצד מתרץ המדרש את קושיית "הרמאות" הידועה? |
| 2. |
במה שווה עניין המקלות למטה משה בעשיית הניסים? |
| 3. |
הבא ראייה מהתנהגות לבן לדברי המדרש. |
אור זרוע, (ר' יצחק מוינא) סימן תשס"ט:
אומרים רבים: טוב מי יראנו בפרשת יעקב אבינו – על מחשוף הלבן טעם יביננו – אולי יש אשר לזכות ידיננו – וראיתי כי כולנו כצאן טעינו – כי לא כן כאשר דימינו – אשר פצל בשל לבן והפקיע ממונו ממנו, - אלא איש תם חסידות לימדנו – מה' וישראל לנקותנו – ומן הכיעור ומן הדומה להרחיקנו – שלא להיחשד. כי אומר אני כי יעקב אבינו ידע, שלבן רמאי ובעל תחבולות והיה חושב, איך יעשה שלא יחשוד אותו לבן ויעליל עליו להוציא שכר טרחו מידו. והתנה עם לבן, שכל שה נקוד וכו' יהיה שכרו ויט מיד, ככתוב: "אעבר... הסר משם כל שה... והיה שכרי". ויאמר לבן: "יהי כדברך", נדמה לו דבר מועט. "ויסר ביום ההוא את..." ויתנם יעקב ביד בניו, ראובן ושמעון, וישם דרך ג' ימים בין עדרו של יעקב שרועים אותו בניו ובין עדרו של לבן שרועה אותו יעקב, שלא יאמר לבן שבאו מעדרו. ויקח לו יעקב מקל לבנה וכו' ויצב בשקתות המים של עדר יעקב, שרעו ראובן ושמעון ויחמו הצאן של יעקב, ותלדנה עקודים וכו'. ובהעטיף הצאן – היינו המכוסים של לבן שכולם שחורים או כולם לבנים והם של לבן, לא ישים המקלות, שלא להפקיע ממונו של לבן, והיו העטופים ללבן והקשורים ליעקב, ולא יכול לבן לחשוד את יעקב, כי עמד באמונתו וענתה בו צדקתו!
| 1. |
במה שונה תפישתו את כל העניין מתפישת רש"י? |
| 2. |
כיצד מסיר הוא מיעקב את חשד הרמאות? |
| 3. |
מה ההבדל העקרוני בין המדרש ובין דעת בעל אור זרוע בהשפעת המקלות? |