חיפוש אשה ליצחק
בראשית פרק כד
עצה טובה: מעניינים השינויים בין סיפור התורה (א'-כ"ה) ובין סיפור העבד (ל"ד-פ"ה).
עמדנו עליהם בגיליון חיי שרה תש"ב ובייחוד תש"ד, עיין שם. ועיין בשאלה זו במלבי"ם.
המעוניין בחזרות ממין זה ובשינויים יעיין גם בשמואל א' ד' י'-י"א בהשוואה לשם י"ז ושם י"ט, שמואל א' ט"ו ח'-ט' בהשוואה לשם ט"ו.
א. | שאלה כוללת |
אברבנאל, מקשה:
למה ציוה אברהם שלא יקח אשה מבנות הכנעני, האם מפני שהיו עובדי עבודה זרה, גם בעבר הנהר היו כן, ומה הועיל בתקנתו? והנה: אם יצחק ציוה ליעקב כן, היה מפני הניסיון שראה שהיו מורת רוח לו ולרבקה, ולא ניסה בזה אברהם. ומדוע הרחיק בנות כנען, ולא הרחיק בנות בתואל ונחור, שהיו רעים וחטאים מצד אמונותיהם כאנשי כנען? כל שכן שאמר "אשר אנכי יושב בקרבו" – דרשוהו חז"ל על ענר אשכול וממרא, והם היו אנשים טובים ובעלי בריתו, ולמה אסרם?
ושד"ל, תירץ:
שאם היה מתחתן בהם, שוב לא ייתכן לישראל להוריש הכנעני מארצו אחרי היותם אחים, כמו שלא יתגרו מלחמה במואב, עמון ואדום.
1. |
מהי חולשת תשובתו של שד"ל? |
2. |
נסה לענות על שאלת אברבנאל תשובה אחרת! |