רש"י:
פסוק י"ג:
ד"ה בעצם: לימדך הכתוב שהיו בני דורו אומרים: אילו אנו רואים אותו נכנס לתיבה, אנו שוברין אותה והורגין אותו. אמר הקדוש ברוך הוא: אני מכניסו לעיני כולם, ונראה דבר מי יקום.
פסוק ט"ז:
ד"ה ויסגור ה' בעדו: הגין עליו שלא ישברוה, הקיף התיבה דובים ואריות, והיו הורגים בהם.
עיין רש"י, יחזקאל י"ד י"ד:
ד"ה נח דניאל ואיוב: לפי שאלו שלושה ראו שלושה עולמות: נח ראה העולם בנוי וחרב ובנוי; ודניאל את בית המקדש או את עצמו תחילה שר על כל השרים, סוף הושלך לגוב אריות, וחזר לגדולתו; וכן איוב ראה את עצמו מיושב וחרב ומיושב. לפיכך הביאו דוגמא לדורו של יכניה שראו את הבית בבניינו וחורבנו ובנין שני וכן אמר להם הקדוש ברוך הוא: חיבה יתירה אני מראה לכם, אתם יכניה וגלותו. אילו תחטא לי אחת מארצות העובדי כוכבים ומזלות, וגזרתי עליהם אחת מארבעת שפטים אלה: או רעב או חיה רעה או חרב או דבר כמו שמסודרין בפרשה זו זה אחר זה, ושלושת הצדיקים אלו בתוכה, לא יצילו לא בן ולא בת, ואני אביא ארבעתן על ירושלים, ואשאיר לכם מבניכם אשר שם, ואף על פי שאינכם בתוכם. ולא שהם ראוים להצלה, אלא לנחם אתכם כשיגלו אצלכם ותראו מעשיהם הרעים ותתנחמו על הרעה אשר הבאתי עליהם, כי תראו שלא היו כדי לסובלם עוד, (הרי זה מהלך סדר פרשה זו כולה לשון זה אין ליישבו ונראה שאינו לשון הרב ועוד נראה שבספר זה חסר אחת מארבע שפטים מאז ועד אז, ס"א מאו ועד או)
לשון אחר: "ארץ כי תחטא לי" וגו' "והיו שלושת האנשים האלה בתוכה נח דניאל ואיוב": לפי ששלושת האנשים האלה הצילם הקדוש ברוך הוא משלושת (מארבעת) שפטים האלה, הזכיר הכתוב את אלו: נח נמלט משלושתן: מחיה רעה - מניין אתה אומר? - בשעה שנכנס לתיבה, ביקשו כל החיות ליכנס ולא הניחן הקדוש ברוך הוא, דכתיב "ויסגור ה' בעדו" (בראשית ז). אין ויסגור אלא מחיות כד"א "וסגר פום אריותא ולא חבלונני" (דניאל ז'). ארי בא ליכנס, והיו שיניו כהות. דוב בא ליכנס, והיו רגליו מתערסלות כו' בבראשית רבה. מן הרעב - מניין? - שנאמר "מן האדמה אשר איררה" (בראשית ה'). צא ולמד בבראשית רבה במקום, שחושב עשרה רעבון שירדו לעולם, ותמצא שבימי נח היה אחד מהם, ומביא ראיה מן "האדמה אשר אררה". מן החרב - זה המבול, ועוד שהיו דורו מבקשין ליזדווג לו והיו אומרים: אין אנו מניחין אותו ליכנס, אלא שהצילו הקדוש ברוך הוא. אמר הקדוש ברוך הוא: אין אני מניחו ליכנס אלא בחצי היום. ודרגיש ליה ימלל הא הוא דכתיב "בעצם היום הזה בא נח" (בראשית ז') - בעיצומו של יום...
| 1. |
תן הסבר פסיכולוגי להתנהגות דור המבול, כפי שהיא מתוארת במדרש! |
| 2. |
נסה להסביר למה לא תיארה התורה כלל את התנהגות דור המבול בבוא העונש? |
פסוק י"ג
"בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה"
רש"י:
ד"ה בעצם: לימדך הכתוב שהיו בני דורו אומרים: אילו אנו רואים אותו נכנס לתיבה, אנו שוברין אותה והורגין אותו. אמר הקדוש ברוך הוא: אני מכניסו לעיני כולם, ונראה דבר מי יקום.
דברים ל"ב מ"ח:
ד"ה וידבר ה' אל משה בעצם: בשלושה מקומות נאמר "בעצם היום הזה", נאמר בנח (שם ז' י"ג) "בעצם היום הזה בא נח" וגו', במראית אורו של יום, לפי שהיו בני דורו אומרים: בכך וכך אם אנו מרגישין בו, אין אנו מניחין אותו ליכנס בתיבה, ולא עוד אלא אנו נוטלין כשילין וקרדומות ומבקעין את התיבה. אמר הקדוש ברוך הוא: הריני מכניסו בחצי היום, וכל מי שיש בידו כח למחות יבוא וימחה. במצרים נאמר (שמות י"ב נ"א) "בעצם היום הזה הוציא ה'", לפי שהיו מצרים אומרים: בכך וכך אם אנו מרגישין בהם, אין אנו מניחים אותם לצאת, ולא עוד אלא אנו נוטלין סייפות וכלי זיין והורגין בהם. אמר הקדוש ברוך הוא: הריני מוציאן בחצי היום, וכל מי שיש בו כח למחות יבוא וימחה. אף כאן במיתתו של משה נאמר "בעצם היום הזה", לפי שהיו ישראל אומרים: בכך וכך אם אנו מרגישין בו, אין אנו מניחין אותו, אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והוריד לנו את המן והגיז לנו את השליו והעלה לנו את הבאר ונתן לנו את התורה, אין אנו מניחין אותו. אמר הקדוש ברוך הוא: הריני מכניסו בחצי היום וכו'.
רמב"ן, ויקרא כ"ג:
ד"ה בעצם היום הזה: אמרו המפרשים, שפירושו בגוף היום הזה, וכן "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה" (פסוק י"ד), עד גוף היום, וכן "וכעצם השמים לטוהר" (שמות כ"ד י'), גוף השמים. ולא נוכל לפרש שירמוז אל עצם היום הזה וכחו, כמו שאמרו רבותינו (ספרי האזינו של"ז) בפסוק "בעצם היום הזה בא נח" (בראשית ז' י"ג) "בעצם היום הזה הוציא ה' את בני ישראל" (שמות י"ב נ"א), כי כתוב (פסוק ל"ב) "בתשעה לחודש בערב מערב ועד ערב", וכן "וקראתם בעצם היום הזה מקרא קודש" (פסוק כ"א) - גם הלילה בכלל. והנה לא הזכיר "בעצם היום הזה" בשבת ולא במועדים, רק בחג השבועות וביום הכיפורים, וכן באיסור החדש אמר (פסוק י"ד) "עד עצם היום הזה". והנראה בטעם הדבר, כי בעבור שאמר בשבועות "מיום הביאכם את עומר התנופה" וגו' "תספרו חמשים יום", יאמר "והקרבתם מנחה חדשה ממושבותיכם תביאו" וגמר העניין, והאריך לצוות בקרבנות, הוצרך לומר "וקראתם בעצם היום הזה מקרא קודש", כי גוף היום הוא קדוש ואסור בעשיית מלאכה, ואיננו תלוי בעומר ולא בקרבנות. וכן ביום הכיפורים, מפני שאמר (פסוק כ"ז) "ועיניתם את נפשותיכם והקרבתם אשה לה'", ובפרשת אחרי מות תלה עוד הכפרה בקרבנות ובשעיר המשתלח, מפני כן הוצרך לומר וכל מלאכה לא תעשו בגוף היום הזה, כי יום כיפורים הוא בגופו לכפר עליכם מלבד כפרת הקרבנות. וכן "עד עצם היום הזה" בחדש, עד גוף היום הזה, שהוא יום הביאכם את קרבן אלוהיכם, שאפילו לא יבוא הקרבן, המצוה נוהגת בגוף היום הזה להיות החדש אסור לפניו ומותר לאחריו. וזה טעם אמרו (פסוק י"ד) "חוקת עולם לדורותיכם בכל מושבותיכם", כמו שפירשתי (פסוק ט"ז). ומצאנו עוד שהזכיר הכתוב "בעצם היום הזה" בעניינים נגזרים לעתים מזומנים, אמר בנח "בעצם היום הזה בא נח" וגו', "ויהי בעצם היום הזה יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים" (שמות י"ב מ"א), "וידבר ה' אל משה בעצם היום הזה עלה אל הר העברים" (דברים ל"ב מ"ח-מ"ט). והטעם באלו, מפני שייתכן שהכניס נח בתיבה קודם לכן הרבה מן החיה והעוף, וכן ייתכן שיצאו מקצת ישראל ממצרים קודם לכן, וביום ההוא נגמר העניין, וכן קודם ליום ההוא היתה צוואה למשה רבינו בעלייה ההיא וביום ההוא עלה, לכך פירש הכתוב בכולן שהיו בגוף היום ההוא, לא שהותחל בהם מתחילה ונשלם עניינם ביום ההוא, רק הכל היה בגוף היום הזה. וכן "בעצם היום הזה נימול אברהם" וגו' (בראשית י"ז כ"ו), שנימולו עם רב ביום אחד להגיד זריזותו במצוות. וכן נראה לי עוד כי עצם כל דבר, כחו ותקפו, נגזר מלשון "כחי ועוצם ידי" (דברים ח' י"ז), "עוז ותעצומות" (תהלים ס"ח ל"ו), וכן "זה ימות בעצם תומו" (איוב כ"א כ"ג), בתוקף שלמותו, ובעבור שהעצמות מוסדות הגוף ותקפו ייקראו כן. והנה "כעצם השמים לטוהר" (שמות כ"ד י'), שטהרת הדבר שראו ברורה וחזקה כחוזק טוהר השמים. ולכך יזכיר בימים הנזכרים "עצם היום", כי העניין בהם בעצמם לא בדבר אחר נוסף בהם, שהוא הקרבנות אשר יקריבו בהם...
ואמר יחזקאל (ב' ג') "המה ואבותם פשעו בי עד עצם היום הזה", להכניס היום בכלל ההוא. וכן "עד עצם היום הזה" דחדש, שהוא עד ועד בכלל, כי גוף הדבר כחו ותקפו: ורבותינו דרשו (תו"כ פרק י"ד ז'-ח'): מלשון "בעצם היום הזה" דמועדים, עיצומו של יום, כלומר מעת צאת הכוכבים עד צאתם בליל המחרת, למעט התוספת שלמדו להוסיף מחול על הקודש. וידרשו בנח וביציאת מצרים ומשה בעיצומו של יום, בחצי היום, כדאיתא בספרי, וכתבו רש"י בפרשת האזינו (דברים ל"ב מ"ח).
| 1. |
כיצד מפרש רש"י את המילה "בעצם"? |
| 2. |
במה סותרו הרמב"ן ,ומה הם שלושת הפירושים שהוא מציע למילה זו? |
פסוק ט"ז
"וַיִּסְגֹּר ה' בַּעֲדוֹ"
תרגום אונקלוס:
ואגן ה' (במימרה) עלוהי.
מלבי"ם:
ומאז היו כאילו יצאו מן העולם הישן שנגזר עליו השחת, והם חוץ לעולם, עתידים ללכת על פני המים ומסוגרים מהשגחת ה', שלא יקרב אליהם המשחית, ועל זה אמר "ויסגור ה' בעדו", שזה ההשגחה הפרטית החופפת על נח.
נחלת יעקב:
על ידי שציוהו לעשות התיבה וליכנס לתוכה – וזו היא סגירתו.
| 1. |
בפני איזה קושי עומדים שלושת המפרשים, ובאילו דרכים הם משתדלים לתרצו? |
| 2. |
במה שונה מהם ראב"ע, פסוק ט"ז:
ד"ה והבאים זכר ונקבה: ... וטעם "ויסגור ה' בעדו" הוא לשבח שהסגירה בעת הזאת טובה יותר מהפתיחה. ובעת אחרת לגנאי יסגור על איש - "ויסך אלוה בעדו". והעד ראש הפסוק. והנה סגר הפתח וה' עזרו שלא נפתח בתיבה מקום, כי מיד היו כולם מתים? |