דיני עבד עברי
ויקרא פרק כה, פסוקים לט - מג
השוה לגיליוננו גם גיליון בהר-בחוקותי תש"י העוסק אף הוא בדיני עבד עברי.
א. | הקדמה |
הרמן כהן, דת התבונה ע"פ מקורות היהדות, עמוד 179 (בדברו על חוקת העובד):
כל עובד יקרא עבד. אין במקרא שם מיוחד לעבד ולעובד. "עבד" הוא שמו של כל המכור והנמכר לאדוניו, וכן שמו של ירא אלוקים ושל עובד אלוקים והוא שמו של המשיח הנקרא: עבד ה'. ולפי זה מתאימה כל חוקת העבדים התאמה גמורה לאהבת הזולת של אמונת היחוד. אין העבד יכול ליהפך לעולם לקנין (לחפץ - MANCIPIUM), עליו להשאר תמיד אישיות ואדם.
ב. | כינוי העבד, והיחס אליו |
1. |
איך יכונה זה הנמכר לך בפרשתנו (ל"ט-מ"ג) ואיך יכונה בפרשת משפטים (שמות כ"א א'-ו'), ומהי סיבת השוני הזה? |
2. |
"כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" פסוק נ"ה "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" ועיין רש"י לשני הפסוקים! השוה לפסוקים אלה את איוב ל"א פסוקים י"ג-ט"ו. במה מנמקת התורה את היחס הנדרש מאת האדון כלפי עבדו, ובמה מנמק איוב את יחסו לעבד? מהי סיבת השוני בין שניהם?
דברי רש"י לפסוקינו מתבארים ע"י שירו הבא של רבי יהודה הלוי: עבדי זמן – עבדי עבדים הם |
ג. | היחס אל עבד עברי (1) - שאלות ברש"י |
1. |
"כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב יִהְיֶה עִמָּךְ עַד שְׁנַת הַיֹּבֵל יַעֲבֹד עִמָּךְ" ד"ה כשכיר כתושב: עבודת קרקע ומלאכת אומנות כשאר שכירים התנהג בו. להבנת דברי רש"י ראה דברי הבאור (רבי נפתלי הירץ ויזל): כשכיר כתושב יהיה עמך: אף על פי שמכר עצמו לך בכסף שקיבל, והרי הוא מכור לך לכל עבודתך ולא יפטר ממך קודם זמנו, ותחשוב שתוכל לכופו לעשות כאשר תצוה עליו, תנהג עמו כשכיר שנשכר לך לעבודה ידועה; ולפי שאין השכירות (לגבי שכיר) משתלמת אלא לבסוף ( = בסוף גמר שירותו), אם תכבד עבודתך עליו, יניח עבודתך וילך לו; או כתושב היושב בביתך והוא מאוכלי לחמך, שמדרכו לעבוד לבעל הבית, וכן תושב הארץ מדרכו לעבוד לאדוני הארץ, וכשתכביד על התושב יעזבך וילך לו מביתך או מארצך. ומדרך בני האדם שינהגו עם השכיר והתושב בדרך כבוד ולא יכבידו עליהם – כן יהיה העבד עמך.
|
2. |
פסוק מ"א "וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ וְשָׁב אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶל אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו יָשׁוּב" ד"ה ואל אחוזת אבותיו: (ת"כ, מכות י"ב) אל כבוד אבותיו, ואין לזלזלו בכך. גור אריה, מקשה: ולמה לא נפרשו כמשמעו: "אל קרקעות אבותיו"? ענה לקושייתו! |
3. |
פסוק מ"ב "לֹא יִמָּכְרוּ מִמְכֶּרֶת עָבֶד" ד"ה לא ימכרו ממכרת עבד: בהכרזה כאן יש עבד למכור ולא יעמידנו על אבן הלקח.
|
ד. | היחס אל עבד עברי (2) |
"כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב יִהְיֶה עִמָּךְ"
ספרא פ"א:
... "יהיה עמך". עמך במאכל, עמך במשתה, עמך בכסות נקיה. שלא תהא אוכל פת נקי והוא אוכל פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש. אתה ישן על גבי מוכין והוא ישן על גבי תבן.
בגמרא קדושין כ' ע"א ממשיך ואומר:
מכאן אמרו: כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו.
מענינים דברי התוספות שהקשה:
מאי "אדון לעצמו"? די לו להיות כאדונו. (= בשוה לאדונו ולא למעלה הימנו). ויש לומר כדאיתא בירושלמי, דפעמים אין לו אלא כר אחד, אם שוכב עליו (האדון) בעצמו – אינו מקיים "עמך". ואם אינו שוכב עליו וגם אינו מוסרו לעבדו, זו מידת סדום. נמצא שעל כרחך צריך למסור הכר לעבדו. והיינו "אדון לעצמו".
1. |
מהו הרמז בלשון הכתוב לדבריהם? |
2. |
כיצד מפרשים חז"ל את המילה "עמך"? |
3. |
התוכל להביא עוד דוגמאות לשימוש זה של "עם" בתורה? |
4. |
הסבר מהי קושית בעלי התוספות. |
5. |
מהו המושג "מידת סדום" המובא בדבריהם? |
6. |
שים לב: שאלה זו נשאלה אף בגיליון בהר-בחקותי תש"י ורבו אז העונים כי דברי הירושלמי תמוהים ביותר, דמי שאין לו אלא כר אחד ודאי אין ביכולתו לקנות לו עבד ולפרנסו. הסבר מהי טעותם ואי הבנתם את דבר הירושלמי – ומהו הרעיון הכלול בדברי הירושלמי, אשר אותו לא הבינו העונים. |