איסור הונאת גר
שמות פרק כב, פסוקים כ - כג
לפסוק כ"ב עיין גם גיליון משפטים תש"ג וצרפהו לנאמר כאן.
א. | שאלות בסידור המשפטים |
(הערה: בשאלה זו ראה דברי ראב"ע שנאמרו בהקדמה לפרשתנו ב' ד"ה כי תקנה עבד עברי).
1. |
מה המשותף בכל הדינים השונים הנאמרים בפסוקים כ'-כ"ו? |
2. |
מה הקשר בין פסוק כ' למה שנאמר לפניו? |
3. |
מה הקשר בין כ"ג ט' לפסוקים הבאים לאחריו? |
ב. | למושג אונאת דברים |
"וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ"
רש"י:
ד"ה לא תונו: אונאת דברים, כמו (ישעיה מ"ט) והאכלתי את מוניך את בשרם.
ד"ה ולא תלחצנו: בגזלת ממון.
(רש"י הלך כאן בעקבות המכילתא וזו לשונה:)
מכילתא קע"ח:
לא תוננו: בדברים; ולא תלחצנו: בממון.
שלא יאמר לו (לגר): אמש היית עובד לבל, קורס נבו, והרי חזירים בין שניך ואתה מדבר מילים כנגדי...
המושג אונאת דברים מתפרש בגמרא בבא מציעא נ"ח ע"ב:
... באונאת דברים הא כיצד?
אם היה בעל תשובה, אל יאמר לו: זכור מעשיך הראשונים;
אם היה בן גרים, אל יאמר לו: זכור מעשי אבותיך;
אם היה גר ובא ללמוד תורה אל יאמר לו: פה שאכל נבלות וטרפות, שקצים ורמשים, בא ללמוד תורה שנאמרה מפי הגבורה?
אם היו יסורין באין עליו או אם היו חלאים באין עליו, או שהיה מקבר את בניו, אל יאמר לו כדרך שאמרו לו חבריו לאיוב (איוב ד'): "... זכר נא, מי הוא נקי אבד ואיפה ישרים נכחדו?"
אם היו חמרים מבקשים תבואה ממנו, לא יאמר להם; לכו אצל פלוני, שהוא מוכר תבואה, ויודע בו שלא מכר מעולם...
אף לא יתלה עיניו על המקח ( = לא יעמוד על המקח) בשעה שאין לו דמים.
רמב"ם, הלכות מכירה י"ד הלכה י"ד מוסיף על כל הנ"ל עוד:
נשאלה שאלה על דבר חכמה, לא יאמר למי שאינו יודע אותה חכמה: מה תשיב בדבר זה? או: מה דעתך בדבר זה? וכן כל כיוצא באלה.
1. |
הסבר את המושג "אונאת דברים" (כלפי כל אדם וכלפי הגר) על פי הדוגמאות השונות המובאות במכילתא, בגמרא וברמב"ם! |
2. |
השוה דברי רש"י כאן לדבריו ויקרא י"ט ל"ג: ד"ה לא תונו: אונאת דברים. לא תאמר לו אמש היית עובד עבודה זרה ועכשיו אתה בא ללמוד תורה שנתנה מפי הגבורה? נסה למצוא סיבה, למה לא אמר רש"י דבריו שם במקומנו, והרי הוא נוהג לפרש מושג בפגשנו בו בפעם הראשונה בתורה. |
ג. | "כי גרים הייתם" - שאלות ברש"י |
"כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
רש"י:
אם הוניתו אף הוא יכול להונותך ולומר לך: "אף אתה מגרים באת". מום שבך אל תאמר לחברך. כל לשון "גר" - אדם שלא נולד באותה מדינה אלא בא ממדינה אחרת לגור שם.
לדברי רש"י אלה מעיר רבי אליהו מזרחי, (הרא"ם):
אבל אין לפרשו כמו (דברים כ"ג ח'): "לא תתעב אדומי, כי אחיך הוא", אין גרותכם סיבה שלא תוננו ולא תלחצנו כמו שאחותכם (=היותכם אחים) סיבה שלא תתעבנו.
1. |
הסבר, איזו פליאה על פירושו של רש"י רצה הרא"ם לישב בדבריו? |
2. |
הסבר את הרעיון הכלול בדבריו. |
3. |
מה הסיבה שהביא רש"י את המושג "גר" רק בסוף דבריו ולא הביאו בתחילת דבריו לפסוק כ' עוד לפני ד"ה לא תונו – לפי סדר הפסוק? |
ד. | ריבוי אזהרות התורה בגר |
גמרא בבא מציעא דף נ"ט:
רבי אליעזר הגדול אומר: הזהירה התורה בשלשים וששה מקומות, ואמרי ליה בארבעים וששה - בגר.
התוכל להסביר מה הסיבה שבגללה הזהירה התורה בענין זה כל כך הרבה פעמים, יותר מאשר בכל איסור אחר? |
ה. | הכלול באיסור "אם ענה תענה" |
"אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ"
מכילתא:
"אם ענה תענה" אחד עינוי מרובה ואחד עינוי מועט.
דבר אחר: "אם ענה תענה" מגיד שאינו חייב עד שיענה וישנה.
כבר היה רבי ישמעאל ורבי שמעון יוצאין להרג. אמר לו רבי שמעון לרבי ישמעאל: רבי, לבי יוצא, שאיני יודע על מה אני נהרג?
אמר לו רבי ישמעאל: מימיך בא אדם אצלך לדין או לשאלה ועיכבתו עד שתהא שותה כוסך ונועל סנדלך או עוטף טליתך? אמרה תורה: "אם ענה תענה" אחד עינוי מרובה ואחד עינוי מועט – אמר לו: ניחמתני, רבי.
אם כשתענה את היתום, תהיה כוונתך לענותו בלבד, אבל אם תענהו ליסרו ולהיטיב לו, אין זה אלא גמילות חסד.
1. |
מה המריץ אותם לדרוש ולפרש? |
2. |
מה בין שלוש הדעות (שתים במכילתא ואחת של ספורנו) הנאמרות כאן? |
3. |
כנגד איזה יחס (בלתי נכון) ליתום מכוון הספורנו את דבריו? |
4. |
הידוע לך באיזה מאורע היסטורי מדברת המכילתא באמרה שרבי ישמעאל ורבי שמעון "יוצאין להרג"? |
5. |
מה לקח מלמדים אותנו דברי רבי ישמעאל - כנגד איזה נגע הרווח גם במדינתנו נאמרו? |