הכנסת האורחים של אברהם
בראשית פרק יח
מכיוון שגיליוננו מצטמצם הפעם בעיון בשני פסוקים בלבד, לכן ייטיב המורה – בפרט בחברת צעירים או נוער – להסתכל בתחילה בפרק י"ח על מבנהו ועל שלושת חלקיו ועל הקשר שבין חלקיו.
ועיין גיליון וירא תשי"ג שאלה א 1.
אחר-כך תופנה תשומת הלב לחלק הראשון פסוקים א – טו. וכאן שוב לפני הסתכלות בפסוקים בודדים ילמדו הצעירים מפרקנו את מושג 'הכנסת אורחים' כפי שמדגימו לפנינו אבינו הזקן וכפי שהורישו לדורות הבאים אחריו.
תופנה תשומת לב מיוחדת לפעלים הבאים:
פסוק ב' –
"וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים... וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם "
פסוק ו' –
"וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה וַיֹּאמֶר
מַהֲרִי... לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת"
פסוק ז' –
"וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר
וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ"
כל המהירות הזו והריצות האלה אינן אלא ללמדנו מצוות הכנסת אורחים מהי ובמסגרת של צעירים "צברים" אולי כדאי להסביר ולספר בפרוט בהזדמנות זו, כמה השפיעה דוגמתם של פסוקים אלה על אבותינו במשך שנות גלותם, עד שעני בישראל לא היה רוצה להסב לסעודת ליל שבת אם אין אורח בביתו, ועד כדי כך שאפילו הענייה והמרודה בקהילות מזרח-אירופה והנדחה שבעיירותיה יכלה להתפאר בהם - הלא הם הדברים הגדולים "בחוץ לא ילין גר".
אם ילך המורה בדרך המוצעת כאן, שיקדים את ראשית שיעורו לפתוח שיחה על המושג הכנסת אורחים, אזי רצוי שיפנה תחילה לשאלה ב ו-ג. שלושת המפרשים עוסקים במושא של קבלת פנים לבבית ונלבבת זו, כל אחד רואה אותה ראיה אחרת, ויש להדגיש בייחוד את דברי ר' יהושע בספרי!
בדיון בשאלה ג יוסבר לתלמידים – ושוב בייחוד לצעירים שבהם – היכן הגבול שבין אדיבות לבין צביעות: בין הסברת פנים בלבביות לבין העמדת פנים שיש עמה גניבת דעת.
עיקר גיליוננו עוסק בפסוק א' (שאלה א).
הלכנו כאן בגיליון זה בעקבות פירושו של רש"י הרואה בפסוק הזה עניין נפרד מן הפסוקים הבאים, דהיינו הרואה בפרק זה התגלות ה' שאינה זהה עם בוא שלושת המלאכים (כפי תפישת הרשב"ם, הביאור ועוד. שאלה זו אם יש לפנינו שני עניינים או עניין אחד, אם פסוק' א' הוא עניין בפני עצמו או אינו אלא כלל שלאחריו באים פרטי אותו עניין - נדונה בפרוטרוט בגיליון וירא תש"ה). ולפי תפישה זו יש להשוות את התגלות השכינה של פרקנו, שהיא ההתגלות השישית לאברהם (ועיין גיליון וירא תשי"ג א 2). עם כל ההתגלויות הקודמות ולהיווכח שמשונה התגלות זו מכל קודמיה. אם ימצאו הלומדים במה שונה היא מכולן, הרי המפתח בידם לפתור שאלות א 1, 3, 4,5. 5.
שאלה א 8 הובאה במיוחד כדי להרגיל את הלומדים להבין את לשונם הסמלית של מדרשי חז"ל (וכבר דובר על כך בעלון ההדרכה לבראשית שנה זו). המתעניין ימצא דוגמאות נוספות לתרגומם של מדרשים מלשונם הציורית-סמלית ללשון מושגים בגיליון בלק תשט"ו.