מעשה שמעון ולוי
בראשית פרק לד
כבר הערנו בעלון וירא תשי"ז שיש דעה רווחת, בפרט בין אותם צעירים (ולא צעירים) שאינם בקיאים בדברי חז"ל ובדברי פרשנינו, כאילו כל המסופר בתורה על מעשי אבותינו מוצא לו הצדקה בדברי רבותינו, כאילו לעולם רבותינו מלמדים סניגוריה על כל מה שנעשה ע"י אבותינו ונושאים להם פנים, גם אם שורת הדין דורשת להאשימם. ולא היא, גם חז"ל וגם פרשני ימי הביניים מדקדקים עמם כחוט השערה, ואפילו מוצאים פגמים במעשיהם במקום שאנו אולי היינו נוטים להצדיקם.
(המעוניין בכך ימצא דוגמאות לכך:
בגיליון לך לך תש"ח שאלה ה
בגיליון לך לך תש"י
בגיליון וארא תש"ו שאלה ג
בגיליון וארא תשי"א שאלה ב
בגיליון שמיני תשי"א שאלה ב
בגיליון דברים תש"ד שאלה ה2
בגיליון ויצא תשי"ד).
במעשה שמעון ולוי יש בייחוד להיזהר מפני הערכה חד-צדדית ואמוציונאלית; יותר מידי מעלה לימוד סיפור זה אסוציאציות קרובות מאוד, וכבר דשו רבים בהשוואות בינם לבינינו והוציאו מסקנות בשטחיות ובפזיזות כאוות נפשם.
יש להתחיל שעור זה העוסק בעיקר בהערכת המעשה בהבנת דברי יעקב ובהערכתו הוא את מעשה בניו. ויש להשוות בין בקורתו הניתנת בפרשתנו - מיד לאחר המעשה ובהיותו סמוך למקום המעשה, ובין בקורתו הניתנת עשרות שנים אחר כך ובשבתו הרחק ממקום המעשה ובהיותו בטוח מכל סכנה מצד אנשי כנען. אולי יש להדגיש שאין דברי בקורתו של יעקב מוכרחים להזדהות דווקא עם דעת התורה. מעתה יש לעבור לדברי הרמב"ן (ושוב בשני המקומות, במקומנו ובפרשת ויחי) השוללים בכל התקיפות את מעשה שמעון ולוי.
דברי הרמב"ם המצוטטים ע"י הרמב"ן אשר כנגדם הוא מתפלמס לקוחים מתוך הלכות מלכים פרק ט' הלכה א. וראוי למורה לעיין בהם ובפירושם; ויש להבינם את השומעים ע"י דוגמא בוויכוח על "התערבות" ו"אי התערבות" שהתנהל בזמן מלחמת העולם השנייה; המותר לציבור - אשר הכח והיכולת בידו למחות - להרשות למחוז, לעיר, לפלך, לחברה אנושית, העוברים על שבע מצוות בני נח, לעשות מעשיהם ולעמוד מנגד, מפני שאין זה מענייננו להתערב בחייהם הפנימיים, או מצווה היא למחות ואם אין ברירה, גם למחות בכח הזרוע? בקורת הרמב"ן לדברי הרמב"ם, אינה מכוונת לחקר הפרינציפ של חובת ההתערבות אלא למעשה המיוחד של שמעון ולוי:
"שרצו להינקם מהם בחרב נוקמת, כי היה דמם חשוב להם כמים"
דברי אבן כספי - אחד מוזר ומקורי, עוקצני ואירוני, חריף ולעתים עקמומי, בין מפרשנו - מעניינים מבחינת רצונו להוכיח שמעשה שכם כבר נחשב לתועבה בעיני האנושות כולה והיה פגיעה קשה בדיניהם, במוסרם של אומות העולם כולם. וכדאי לצרף לשאלה א-2 את שאלה ג.
כדאי להראות ללומדים שהביקור של שכם וחמור בבית יעקב וההצעה שהציעו אינם מעידים על רצון כן לתקן המעוות ולבוא בברית אמת עם יעקב (לשאלה ב-2!). כדאי להשוות את דברי חמור ליעקב ובניו ואת אותה ההצעה כפי שהוא חוזר עליה לבני עירו:
דברי חמור אל יעקב ובניו | דברי חמור אל אנשי עירו |
בראשית פרק לד פסוק ט
A. "וְהִתְחַתְּנוּ אֹתָנוּ בראשית פרק לד פסוק י B. "וְאִתָּנוּ תֵּשֵׁבוּ |
בראשית פרק לד פסוק כא
B. "אֶת בְּנֹתָם נִקַּח לָנוּ לְנָשִׁים
בראשית פרק לד פסוק כא A. הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה שְׁלֵמִים הֵם אִתָּנוּ וְיֵשְׁבוּ בָאָרֶץ בראשית פרק לד פסוק כג C. "מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל בְּהֶמְתָּם הֲלוֹא לָנוּ הֵם..." |
ובמיוחד יש להבליט נוסף על השינוי בסדר העניינים והבהרת כל חסר וכל יתיר את ההוספה בסוף דבריו לאנשי עירו המגלה את כוונתו האמיתית. אך יחד עם זה יש להדגיש שהרמב"ן - למרות ראותו כל זה - לא חזר בו ממשפטו הקשה על מעשה שמעון ולוי, ואולי ייתכן שיטען מישהו מן הלומדים שהתורה עצמה מחווה דעתה על המעשה ומצדיקה אותו, ע"י מה שהיא מספרת לנו לאחר המעשה:
"וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱ-לֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב"
(ל"ה, ה)
ולזה יש לומר: עמדנו כבר לא אחת בעיוננו על כך, שהתורה מדגישה וחוזרת ומדגישה שאין הנס, האות - הוכחה לאמת. גם החרטומים הצליחו בלהטיהם, גם נביא השקר (דברים י"ג) עלול לעשות אותות ומופתים בשמים ובארץ "ובא האות והמופת", גם רואים אנו יום יום ומשך כל ההיסטוריה האנושית כי יד השקר רוממה - ואין מזה כל ראייה, ולא נוכל ללמוד כאן מן הפחד בפני החרב אשר נפל על העמים אשר רק על חרבם יחיו ולעתים רק לשון זו מובנת להם - על צדקת המעשה, וכי טוב הוא בעיני הא-לוהים, כי - כמאמר בן דורנו - אין בין שמותיו הרבים והשונים של הקב"ה המעידים על מידותיו, גם השם "הצלחה".