גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
פרשת שלח לך
שנת תש"כ

המרגלים

במדבר פרק יג

גיליון זה אינו עוסק בעיקרו בפירושי פסוקים בודדים ובדיוקי פרשנים, אלא בשאלות הכלליות. גם גיליון שלח תשי"ד עסק בשאלות הכלליות של הפרק כולו, אלא ששם היתה השאלה לאשמת המרגלים, אותה שאלה שניסח אותה הרמב"ן בין כמה שאלות הנוגעות לפרקנו בפירושו הארוך י"ג א':

ועל כל פנים היו צריכים להשיבו על שצוה אותם ומה פשעם ומה חטאתם כשאמרו לו: "אפס כי עז העם והערים בצורות", וכי על מנת שיעידו לו שקר שלח אותם.

כאמור, תשובות לשאלה כללית זו ימצא המעיין בגיליון שלח תשי"ד, וכן בגיליון שלח תשי"ח שאלה ב.

הפעם הועמדה בראש גיליוננו שאלה אחרת והיא הניגוד בין המסופר בפרשתנו בייחוד בפסוקים הראשונים לבין המסופר בדברים א' כ"ב והלאה.

באופן כללי מיישב ר' דוד הופמן את הסתירות (המדומות) או את ההבדלים שבין ספר במדבר ובין ספר דברים ע"י שהוא מזכירנו שמשה רבנו מדבר בחומש במדבר כהיסטוריון המספר את אשר קרה ובספר דברים כמוכיח המזכיר את קורות העבר רק עד כמה שהן דרושות למוסרו, ורק בהבלטת אותן נקודות שמהן ילמדו שומעיו לקח.

ואולם פרשנינו אינם מסתפקים ביישוב כללי עקרוני זה אלא משתדלים ובדרכים שונות ליישב את הסתירות שבין שני המקומות בכללם ובפרטיהם (שאלה א, ב).

הרוצה לעמוד על פרטי ההבדלים ישווה גם בעזרת הטבלה הבאה:

במדבר   דברים

1. פסוק ג'

"כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה"

פסוק כ"ג

"שְׁנֵים עָשָׂר אֲנָשִׁים אִישׁ אֶחָד לַשָּׁבֶט"

 

2. פסוק כ"ח

"... עַז הָעָם... וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק..."

פסוק ל"א

"חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ"

פסוק כ"ח

"אַחֵינוּ הֵמַסּוּ אֶת לְבָבֵנוּ לֵאמֹר עַם גָּדוֹל וָרָם מִמֶּנּוּ עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצוּרֹת...
וְגַם בְּנֵי עֲנָקִים..."

להבנת דברי רש"י האחרונים (שאלה א4) טוב להיעזר במאמר חז"ל שבת קב ע"א:

אמר ריש לקיש: מה דכתיב (משלי ג' ל"ד) "אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן"? בא ליטמא – פותחין לו; בא לטהר – מסייעין אותו.

ומה שמסביר רש"י שם ועיין גיליון וארא תשי"ח שאלה ב, וכן עלון ההדרכה שם. וכן יש לעיין בדברי רש"י במדבר כ"ב ל"ה ובגיליון בלק תשי"ב ב2!