"כי תוליד בנים..."
דברים פרק ד, פסוקים לד - מ
א. | למבנה נאומו של משה |
1. |
לדעת ר' דוד הופמן (בפירושו לדברים) מחולק נאומו הראשון של משה (א', ו' – ד', מ') לשלושה חלקים: 1. פרק א' פסוק ו' – פרק ב' פסוק א' 2. פרק ב' פסוק ב' – פרק ג' פסוק כ"ט 3. פרק ד' פסוק א' – פרק ד' פסוק מ' הסבר מהו היחס בין שלושת החלקים האלה. |
2. |
לדעתו יש גם בפרקנו (כמו בפרקים א' וב') פסוקים שיש לראותם כמאמר מוסגר, ופסוקים שיש לראותם כסטיה מן הרעיון העיקרי. אילו פסוקים בפרקנו יש לראות כמאמר מוסגר, ומה הקשר בין הסגר זה לעיקר? |
3. |
לדעתו חוזר משה בפסוק ל"ב לרעיונו העיקרי שבו דן בט'-כ'. מהו הרעיון העיקרי, ומהו הקשר של הפסוקים כ"ה-ל"א לרעיון עיקרי זה? |
ב. | אזהרת "ונושנתם בארץ והשחתם" |
"כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל..."
ענין הכתוב הזה יזכיר ויאמר כי תוליד בנים ובני בנים ובעבור היותכם ישנים בארץ ותשבו לבטח אולי תשכחו את ה', והעידותי בכם היום שתאבדו מהר, כי לא יאריך לכם מאחר שתעבדו עבודה זרה.
והפרשה הזו, אף על פי שהיא אזהרה, לא נאמרה בלשון "אם", כי הוא כמתנבא על עניינם, וידבר בלשון ישמש בשני פנים, בלשון אזהרה ובלשון עתיד לבוא, יאמר שיעשו ויהיה להם ככה, ולא יגזור עליהם.
מנחה חדשה, (לר' מאיר קאלוו, פרשן מן המאה ה-16 בטורקיה, פרושו נמצא בכ"י, קטעים ממנו הדפיס ר' וולף היידנהיים בחומש "תורת משה" רעדעלהיים תקפ"א):
והפליג עד מאד להזהירם שלא ישכחו את ה' אלוקים ואת תורתו ואת כל נפלאותיו אשר עשה לעיניהם ואמר להם: ידעתי שאם תועיל תוכחתי זאת לכם, שלא תועיל לבניכם אחריכם, אשר לא שמעו באזניהם את מוסר ה' אלוקיכם; ולכן אמר "כי תוליד בנים ובני בנים ונושנתם בארץ" – ויהיה כל הענין הזה בעיניכם כשיחת זקנות...
1. |
מה הקשיים השונים בפסוקנו שאותם מישב הרמב"ן? |
2. |
הסבר למה מוסיף הרמב"ן על דברי הכתוב את המילים הבאות: (א) "בעבור" (ב) "ותשבו לבטח" (ג) "אולי תשכחו" |
3. |
מה ההבדל בין פירושו של הרמב"ן לפירוש מנחה חדשה? |
ג. | פסוקים ל"ב-מ' |
ד"ה כי שאל נא לימים ראשונים: יאמר, לא ימחול ולא יאריך ה' לכם על עבודה זרה ועל השחתה בפסל וכל תמונה, כי עשה עמכם מה שלא עשה לכל גוי מעולם, שהשמיעך קול אלוקים מדבר מתוך האש, למען תהיה יראתו על פניכם ותייחדו אותו ולא תשחיתו, ולקח אתכם לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים, שלא תעבדו לזולתו;
והנה הראית בעיניך כל זה לדעת, כי ה' הוא האלוקים, הוא אחד ושמו אחד, ואין עוד מלבדו, כי מן השמים השמיעך את קולו ללמדך בזה מוסר השכל, ועל הארץ הראך את אשו הגדולה בוערת עד לב השמים, ודבריו כולם שמעת מתוך האש. "ויוציאך בפניו", כמו – על פניו... ואחרי שהשם הגדול הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, ואין עוד, תשמור מצוותיו וחוקותיו למען ייטב לך בשמים ממעל ולמען תאריך ימים על הארץ מתחת.
1. |
למה פתח הרמב"ן את פירושו במילים "לא ימחול ולא יאריך ה' לכם..." - מה קושי יישב במילים אלה? |
2. |
לשם מה מכניס הרמב"ן לפירושו של פסוק ל"ג את דברי שמות כ' פסוק כ', ומה הצריכו להביא תוספת זו? |
3. |
לשם מה הוסיף אחרי פרשו את פסוק ל"ד את המילים "שלא תעבדו לזולתו"? |
4. |
לשם מה הוסיף לפסוק ל"ה את המילה (אתה הראית) בעיניך (לדעת)? |
5. |
מהו הקושי בחציו השני של פסוק ל"ו שהוא מישבו? |
6. |
כיצד מפרש הרמב"ן את הביטוי הקשה (בפסוק ל"ז) "ויוציאך בפניו"? (ועיין לזה דברי הרמב"ן בשמות כ' ב' לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני, ד"ה על פני!) |
7. |
הרמב"ן מחבר את שני הפסוקים האחרונים (ל"ט-מ') למשפט אחד, שתוכנו של ל"ט מהוה בו משפט טפל סיבתי ("ואחר שה' הגדול הוא האלוקים...") ותחילת פסוק מ' הוא משפט התוצאה. הסבר, למה אינו מפרש את שני הפסוקים כשני משפטים נפרדים? |
8. |
לשם מה "תרגם" הרמב"ן את צורת העבר עם ו' המהפך לעתיד של (פסוק מ') "ושמרת" לצורת עתיד פשוט ("תשמור"), ומי לא ידע שבלשון המקרא "ושמרת" פירושו – תשמור? |
ד. | שאלות בטעמי המקרא |
"וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר
וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל"
ההשגה באה דרך שלוש מחיצות, שחשב פה שהם: חושך, ענן וערפל.
שהערפל הוא האד הדק והאור בוקע דרך בו ומתפלש מעבר אל העבר, ומשם השיג משה, כמו שכתוב "ומשה נגש אל-הערפל" (שמות כ' י"ח).
והענן הוא אד מקובץ והוא מונע האור יותר מלעבור בו.
ועב הענן הוא ענן העב שמונע האור לגמרי ונקרא פה בשם חושך, על שאין האור מתפלש בו. ולקמן אמר "את-הדברים האלה דבר ה' אל-כל-קהלכם בהר מתוך האש הענן והערפל..." (דברים ה' י"ט), וכבר אמרו הקדמונים שהאש הוא עצמו החושך...
נתבאר בויקרא ט' ה' (ויקרבו כל-העדה ויעמדו לפני ה'), וזה הלשון משמעו בזריזות וריצה יותר מהילוך הרגיל.
הענן מתואר בשמות י"ט ט"ז בתור ענן כבד. נראה שביטוי זה מציין את ההרכבה של חושך וענן. ערפל הוא מקום קרבת השכינה, אשר רק משה רבנו היה רשאי לגשת שם (שמות כ' י"ח).
בובר:
da nahtet ihr, da standet ihr untern berg
1. |
מהו ההבדל בפיסוק הטעמים בין ויקרא ט' ה' ובין פסוקנו? |
2. |
אילו טעמים היו כנראה דרושים בפסוקנו לפי תרגומו של בובר? |
3. |
האם מתאימים דברי מלבי"ם והופמן לפיסוק הטעמים? |
4. |
מה הסיבה ששלוש המילים "חשך ענן וערפל" הוטעמו ביחס 1 : 2 (כלומר "חשך" בא בטעם מפסיק). |
5. |
איך אפשר להיעזר בצורה עניינית לחלוקה הזאת מתוך ההשואה עם יואל ב' ב' "יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל..."? |
ה. | "ימים ראשונים...ולמקצה השמים" |
"כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם
הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ"
רש"י:
ד"ה לימים ראשונים: על ימים ראשונים.
ד"ה ולמקצה השמים: וגם שאל לכל הברואים אשר מקצה אל קצה. זהו פשוטו.
ר' אליהו מזרחי, (על רש"י):
ולמקצה השמים: הוסיף וגם שאל על ולמקצה השמים, וכי בזולת זה יחשב שמאמר "ולמקצה השמים" דבק עם הקודם לו "למן-היום אשר ברא אלקים אדם על-הארץ ולמקצה השמים ועד-קצה שמים".
ואין זה נכון, כי "למן היום אשר ברא..." הוא פירוש ל"ימים ראשונים" המורים על הזמן אבל "ולמקצה השמים" אינו מורה על הזמן אלא על המקומות, ועם תוספת "וגם שאל" תהיה שאלה בפני עצמה...
1. |
הסבר את דברי רש"י על פי הרא"ם. |
2. |
במה מתאים פירוש זה היטב לפיסוק הטעמים? |
3. |
הסבר בפרט את ההערה האחרונה "ועם תוספת" וגם שאל... ובמה היא מתאימה לטעמים? |
4. |
בפסוקנו באה תלישא קטנה שתי פעמים. מה השוני בין שתיהן? |