הפטרה שניה מג' דפורענותא
ירמיהו פרק ב, פסוקים ד - כח
א. | למיקומה של נבואתנו |
היש לראות את פסוקי ההפטרה כהמשך ישיר של פסוקים א'-ג' בפרק זה, או האם לפנינו, החל מפסוק ד', נבואה אחרת שאין לקשרה לפסוקים א'- ג'? |
ב. | "וילכו אחרי ההבל ויהבלו" |
"וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ"
אחד מחכמי הגויים 1922 volz כותב בפירושו לספר ירמיהו לפסוק זה:
המלה "ויהבלו" כאן אין לה אלא מובן מעשי בלבד, והמדובר כאן רק בזה שלא הצליחו במעשיהם (כלומר, הדגשה שאין תועלת פראקטית מושגת ע"י עבודת אלילים).
ע"י השתחויה לאלילים (כלומר: ע"י ההליכה "אחרי ההבל") לא השיגו ישראל ולא כלום (כלומר: "ויהבלו").
השוה לדבריו שניים ממפרשינו:
ר' יוסף נחמיאש, מטולידו (תלמיד הרא"ש):
ואמר "ויהבלו" על דרך (תהלים קט"ו) "כמוהם יהיו עושיהם".
כמו שהלכו אחרי ההבל, כן נעשו הם עצמם הבל.
1. |
מהו ההבדל העקרוני בין תפישת החוקר volz את פסוקנו לבין תפישתם של שני הפרשנים המובאים לעיל? מהו הקטרוג הנרמז בפירושו של פולץ נגד השקפת נביאנו? היש לדבריו ביסוס בדברי הנביא בהמשך הפרק? |
2. |
לאיזו תפישה יש להביא סיוע ממלכים ב' י"ז ט"ז? |
3. |
ליודעי שפות לעז: השווה לפירושים הנ"ל את דברי המתרגמים השונים: Luther: U. hingen an den unnuetzen Goetzen, da sie doch nichts erlangen Revised Version: And have walked after vanity and are become vain Version d'Ostervald: …marcher après la vanite et devenir vains Und gingen dem Tande nach, wurden zu tand - אילו תרגומים מסכימים עם פירושי ר' יוסף נחמיאש ואברבנאל? |
ג. | לשאלת "איה ה'" |
"וְלֹא אָמְרוּ אַיֵּה ה'"
פסוק ח'
"הַכֹּהֲנִים לֹא אָמְרוּ אַיֵּה ה'"
1. |
אברבנאל מקשה: הנה מילת "איה" תורה על המקום ולכן לא תפול אלא על הגשם (=הגוף) כשנשאל: היכן הוא? אבל הקב"ה, שאינו בכלל גשם ואינו בכלל מקום, לא יאות לומר עליו: "איה ה'?", והיה ראוי לומר: "נלכה נרדפה לדעת את ה'" (אברבנאל משתמש במליצה שאולה מהושע ו' ג' ומשנה את הפסוק לצרכיו) וכדומה לזה מן הלשונות, ואיך אמר: "איה ה'?" ענה לשאלת אברבנאל והסבר את מובנה של השאלה בעזרת הפסוקים הבאים: "אַיֵּה הַמַּעֲלֵם מִיָּם אֵת רֹעֵי צֹאנוֹ |
2. |
השוה את שאלת שני הפסוקים דלעיל – ו' וח' – לשאלה זו עצמה בפסוקים הבאים: "הִנֵּה הֵמָּה אֹמְרִים אֵלָי אַיֵּה דְבַר ה' יָבוֹא נָא" "לָמָּה יֹאמְרוּ בָעַמִּים אַיֵּה אֱ-לֹהֵיהֶם" "... בֶּאֱמֹר אֵלַי כָּל הַיּוֹם אַיֵּה אֱ-לֹהֶיךָ" "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם" "לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם" בפסוקים שלנו (ו' וח') דורש הנביא בגנותם של אלה שלא שאלו את השאלה הנ"ל. בחמשת הפסוקים המובאים כאן נדרשים לגנאי כל אלה המעיזים לשאול שאלה זו. הסבר מה בין שאלת הפסוקים שבפרקנו לבין השאלה בפסוקים המובאים כאן. |
3. |
הסבר, מדוע כפל הנביא בפרקנו את שאלת "איה ה'" - מה מוסיף פסוק ח' על פסוק ו'? |
ד. | מצב העם ומצב הארץ |
"וַתָּבֹאוּ וַתְּטַמְּאוּ אֶת אַרְצִי וְנַחֲלָתִי שַׂמְתֶּם לְתוֹעֵבָה"
השוה: ויקרא י"ח כ"ד-ל'
1. |
מהו הקשר שבין התנהגות עם ישראל ובין מצבה של ארץ ישראל? |
2. |
הבא פסוקים מפרק ג' בנביאנו המעידים אף הם על קיום קשר זה. |
3. |
הידועים לך פסוקים בתורה (בבראשית!) אשר מהם נראה שלדעת התורה קיים קשר כזה לא רק בין ישראל לבין ארצו אלא אף בין בין האדם לבין הארץ-התבל בכללה? |
4. |
ואלה דברי המלבי"ם, לפסוקנו: כל מקום שבאו נרדפים "ארצי" ו"נחלתי" אצל ה', יציין בשם נחלה – הקדושה ודיבוק השכינה וההשגחה התמידית, והיפוכו – תועבה אשר ידעה נפשו בה; ובא על עבודה זרה ומעשים מגונים אשר ירחיקו השכינה, מה שאין כן הטומאה שלא תסיר את השכינה, כמו שנאמר (ויקרא ט"ז, ט"ז) "השוכן איתם בתוך טומאותם" (רש"י, שם: "אף על פי שהם טמאים – שכינה ביניהם"). מהו היחס בין שני חלקי הפסוק המקבילים – לפי דעת המלבי"ם? |
ה. | בביאור הפסוק "תיסרך רעתך" וכו' |
"תְּיַסְּרֵךְ רָעָתֵךְ
וּמְשֻׁבוֹתַיִךְ תּוֹכִחֻךְ
וּדְעִי וּרְאִי
כִּי רַע וָמָר
עָזְבֵךְ אֶת ה' אֱ-לֹהָיִךְ
וְלֹא פַחְדָּתִי אֵלַיִךְ"
השווה:
רד"ק: אחרי שנוסית כמה פעמים כי בעשותך רעה – יבוא לך רע, ובעבור משובותיך שאת מורדת בי – ימשלו בך האויבים, הם בעצמם – רעתך ומשובותיך – יהיו לך מוסר ותוכחה ליסרך שלא תשובי עוד בדרך הרעה, שהרי ניסית כי יבוא לך רעה בעבורה, זהו: "ודעי וראי כי רע ומר עזבך את ה' אלוקיך". פחדתי: שם במשקל "אהבה" "אחוה" ואמר: יראתי ופחדתי לא היתה עליך, שלא פחדת שאביא עליך רעה בעונש מעשיך הרעים.
|
ר' יוסף אלבו, ספר העיקרים ג' ו': ... הפעולות שתשיש ותשמח הנפש בהם תמיד קודם עשייתן או לאחר עשייתן, הנה הן טובות, והפעולות שתצטער בהן הנפש ותדאג עליהם אחר עשייתן, הנה הן רעות. |
1. |
מהן התופעות שמתוכן על ישראל ללמוד ("ודעי וראי") כי רע ומר עזבם את ה' – מהו הדבר שראוי לו לעורר את ישראל להכרת חטאם – לפי כל אחת משתי הדעות הנ"ל? שים לב: ההבדל הוא כאן עקרוני-רעיוני. |
2. |
מה בין רד"ק לבין ר' יוסף אלבו בפירוש המילים "ולא פחדתי אליך", ומי משניהם קרוב יותר – לדעתך – לפשוטו של מקרא? עליך לנמק תשובה זו. |