פסוק י'
"כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ
וַהֲבֵאתֶם אֶת עֹמֶר רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן"
פסוק י"א
"וְהֵנִיף אֶת הָעֹמֶר לִפְנֵי ה'..."
האלשיך:
לפי שאין דבר מחולל ומרים לב האדם (=מרבה בו חולין וגאוה) ומחטיאם כשפע רב טוב, כמאמר הכתוב (פרשת האזינו, דברים ל"ב): "וישמן ישורון ויבעט". והן כל זה יפעל בלתי הביט אל האלוקים אשר נתנו (=הגורם לבעיטה היא שכחת האלוקים אשר נתן את השפע), כי ישכחוהו ויאמרו כוחם ועוצם ידם עשה להם את החיל ההוא. כי כפיות טובה תסירם מן הדרך הטובה ומלכת אחרי ה' עד אבדם מהר.
על כן אבינו שבשמים כאב את בן ירצה, אהבנו ומלמדנו מוסר השכל, כי מעת החל חרמש בקמת השעורים – שהיא ראשית כל תבואת הארץ – טרם רום לבבנו בראותנו רוב תבואות בבית ובשדה, כי ימלאו הגרנות בר ואסמין שובע, בא האלוקים לפקוח עינים עיורות וללמדם דעת, כי לה' הארץ ומלואה, פירות ופירי פירות, כי כח האדם אין, כי הכל הבל.
וכן זאת יעשו לבלתי רום לבבם, כי טרם בא אל פיהם שום הנאה מתנובת השדה וטרם יטעמו מאומה מלחם וקלי, יביאו מראשית קציר כל עם ישראל עומר ראשית קצירם אל הכהן באמור אליו יתברך: "הננו מכירים כי ממך הארץ וכל אשר בה, ומידך נתנו לך מראשית כל, טרם נאכל מכל, להורות כי ממך הכל ואין אנו עזי פנים להיות כפויי טובה".
וזה מאמרו "כי תבואו אל הארץ" אשר לא תצטרכו לקחתה בכח זרועכם, רק כבאים אל הנחלה. אל יעלה על רוחכם להרהר ולומר: "לנו ניתנה הארץ למורשה מאבותינו ולנו היא ולבנינו לעולם ואשר נאכל טובה ופריה, יגיע כפנו נאכל, כי נעבוד את האדמה בחריש ובקציר ובכל עבודה בשדה, עד בא תבואתה, כי לא ישקוט מאתנו איש ממלאכתו, אחד הזורע, ואחד הנוטע, ואחד המבריך, ואחד המרכיב ואחד הזורה והבורר, ובזעת אפנו נאכל מלחם הארץ..." על כן קידם ה' יתברך לאמר:
הביטו וראו כי אחרי בואכם אל הארץ אינה ירושה כבר לכם שאין לה הפסק, ולא כמתנה הניתנת ליורש שהיה לו כירושה שאין לה הפסק, כי אם "אשר אני נותן" לשון הווה ולא נגמר המתנה בהחלט פעם אחת, כי אם שבכל עת אשר תסורו מאחרי אעבירנה לזולתכם. וגם לא יעלה על דעתכם כי "קצירכם" אתם קוצרים, כי אם "וקצרתם את קצירה" של הארץ, כי ברכה היא ומברכתה תבורכו... "והבאתם את עומר ראשית קצירכם אל הכהן" בל תהיו כפויי טובה, ושמא תאמרו: "...מה אתן לפני הכהן ועבד אדוני הוא זה כמוני, ואבי שבשמים לא יקח ממני מאומה ולא יצטרך אלי, חלילה! ואיך יבחן ותגלה ותראה, כי לה' אני מחזיק טובה?" לזה אמר: "והניף את העומר", כי יניפנו הכהן למעלה ולמטה ולארבעה רוחות העולם, לרמוז כי כללות העולם ולמעלה ולמטה שלו יתברך ואליו יובא העומר הלז ולא לכהן.
| 1. |
מהו טעם מצוות איסור חדש לדעתו? |
| 3. |
מהו טעם לשון הכתוב "אני נותן" בלשון הווה? |
| 4. |
מהו טעם חילופי הכינוי "קצירכם" – "קצירה" בפסוקנו? |
פסוק י"א
"וְהֵנִיף אֶת הָעֹמֶר לִפְנֵי ה' לִרְצֹנְכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת יְנִיפֶנּוּ הַכֹּהֵן"
רש"י:
ד"ה ממחרת השבת: ממחרת יום טוב הראשון של פסח, שאם אתה אומר שבת בראשית אי אתה יודע איזהו.
ראב"ע:
ד"ה ממחרת השבת: אמרו חז"ל: ממחרת יו"ט. והמכחישים אמרו, שהוא כמשמעו. והמאמינים הביאו ראיות משנת השמיטה והיובל והצום הגדול ויום תרועה שכתוב בו "שבתון". וכן "שבתון" נאמר בראשון של סוכות ובשמיני. ואמרו כי "שבע שבתות" (להלן פסוק ט"ו) – שבועות. וכמוהו (מלכים ב', י"א ט') "באי השבת עם יוצאי השבת".
והם שנים פירושים בפסוק אחד, והנה (שופטים י' ד') "שלושים עיירים".
| 1. |
הסבר מהי הראיה המובאת ברש"י נגד דעת הקראים (="המכחישים" בדברי הראב"ע). |
| 2. |
מהי הראיה המובאת בראב"ע משנת השמיטה והיובל ויום הכפורים ויום ראשון ואחרון של סוכות? |
| 3. |
כיצד יש לפרש - לפי דברי ראב"ע - את מלכים ב', י"א ט'? |
| 5. |
פרש את דברי ראב"ע המסומנים בקו. |
| 6. |
מהי ראייתו משופטים י' ד'?
להבנת דבריו אלה עיין בראב"ע, שמות כ"ב ה':
ד"ה וטעם "המבעיר": אינו כמו (שמות כ"ב, ד'): "כי יבער איש". אף על פי שהם מבנין אחד, כי מילת אש תורה עליו. וזאת הדרך צחות בלשון הקודש לאמר מילה שווה והיא משני טעמים. כמו (שופטים ט"ו, ט"ז): "בלחי החמור חמור חמורתיים". (שופטים י' ד'): "רוכבים על שלושים עיירים ושלשים עיירים להם". וזאת השנית ערים והעד "להם יקראו חוות יאיר".
וכן יואל ב' כ"ג:
ד"ה ובני: אמר יפת כי המורה הוא הנביא שהוא מורה אותם בדרך צדק, על כן באה להם הטובה. והזכיר "מורה ומלקוש" – כמו (שופטים ט"ו ט"ז) "בלחי החמור חמור חמורתים...".
וכן קוהלת ז' ו':
ד"ה כי כקול הסירים: כמו קוצים, מלשון (הושע ב' ח'): "והנני סך את דרכך בסירים" – והענין שישים על דרכם סירים וקוצים; "ותחת הסיר" כמו (שמות ט"ז): "בשבתנו על סיר הבשר", ובא "סיר" עם "סירים" ביחד ואינם מענין אחד, והוא לשון צחות כמו (שופטים י' ד'): "רוכבים על שלשים עיירים ושלשים עירים להם". ואמר "וגם זה הבל" וישוב על שיר כסילים ועל השחוק והשמחה שלהם אין טעם לה וענין, כי אם קול וצעקה כקול הסירים. |
| 7. |
מהי ראיתו של הראב"ע ממילת "תמימים"? |
פסוק יא
"מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת"
השווה:
יהושע ה', י'-י"א
"וַיַּחֲנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּגִּלְגָּל וַיַּעֲשׂוּ אֶת הַפֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב בְּעַרְבוֹת יְרִיחוֹ וַיֹּאכְלוּ מֵעֲבוּר הָאָרֶץ מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח מַצּוֹת וְקָלוּי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה"
רמב"ם, הלכות תמידין ומוספים פרק ז' הלכה ט'-י':
...ומפי השמועה למדו, שאינה שבת (=שאין "ממחרת השבת" ממחרת שבת בראשית) אלא יו"ט, וכן ראו תמיד הנביאים והסנהדרין בכל דור ודור שהיו מניפים את העומר בט"ז בניסן, בין בחול בין בשבת. והרי נאמר בתורה (ויקרא כ"ג) "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה" – ונאמר (יהושע ה' י"א) "ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי". ואם תאמר שאותו הפסח בשבת אירע כמו שדימו הטפשים, היאך תלה הכתוב היתר אכילתה לחדש בדבר שאינו העיקר ולא הסיבה אלא נקרא נקרה?! אלא מאחר שתלה הדבר במחרת הפסח, הדבר ברור, שמחרת הפסח היא העילה המתרת את החדש ואין משגיחין על איזה יום הוא מימי השבוע.
רד"ק, ליהושע שם:
ד"ה ויאכלו מעבור הארץ: מהישן, אכלו מצות וקלוי, כי החדש היה אסור להם עד אחר הקרבת העומר בששה עשר בניסן, ואפילו למצות - מצה אסור מן החדש... ומאין היה להם ישן? ממה שהיו תגרי אומות מוכרים להם. ומילת "מעבור" מוכיחה שהוא מן הישן, כי אמר שנקרא "עבור" הדגן שהוא משנה שעברה, ושנה הבאה (=והדגן של שנה הבאה) נקרא "תבואה".
ד"ה ממחרת הפסח: הוא ליל ט"ו בניסן ויומו, כי הפסח קרב בי"ד, ומחרתו הוא יום ט"ו. וכן (במדבר ל"ג ג') "בחמשה עשר יום בחדש הראשון ממחרת הפסח יצאו בני ישראל".
| 1. |
לכאורה יש סתירה מן הפסוק ביהושע לדעת חז"ל שהובאה ברש"י (במקטע הקודם - "ממחרת השבת") על תאריכו של "יום הנף" (=כן נקרא בפי חז"ל יום קציר העומר ותנופתו). הסבר מהי הסתירה. |
| 2. |
כיצד מיישב הרד"ק סתירה זו? |
| 3. |
מנין לו ש"עבור" נקרא הישן ו"תבואה" החדש, ולשם מה מוסיף הוא במקום זה שה"חדש" נקרא "תבואה"? |
| 4. |
כיצד רואה הרמב"ם דווקא בפסוק מיהושע הוכחה לפירוש חז"ל ל"ממחרת השבת"? |
| 5. |
מה ההבדל בין הרמב"ם לרד"ק בפירוש הביטוי "ממחרת הפסח", ומה ראיות אפשר להביא לכל אחת מן הדעות האלה? |