פרשת שמיני
שנת תש"ל
הפטרת שמיני - פרץ עוזה
שמואל ב פרק ו, פסוקים א - ח
אברבנאל, מקשה:
השאלה הרביעית במה שסיפר ששלח עוזה ידו ויאחז בארון האלוקים, כי שמטו הבקר, ושחרה אף ה' בו ויכהו שם וימות; והנה עוזה היתה כוונתו רצויה ומחשבתו לשם שמים, כדי שלא ייפול ארון האלוקים מעל העגלה, ולמה המיתו האלוקים בחרון אפו על לא חמס בכפיו, ואין מרמה בפיו?
לשם יישוב קושייתו השווה את סיפור העלאת הארון (פסוקים א'-י"א) לסיפור בוא הארון לבית שמש (שמואל א', ו' י"ג-כ"א).
אברבנאל, מפרש שם:
יש מחכמינו שאמרו, שמרוב שמחתם (=של אנשי בית-שמש) פרצו לראות בארון ופתחו אותו לראות מה שבתוכו, ולפיכך נענשו...
ואפשר עוד לומר שהיתה מיתתם לפי שכאשר בא הארון אצלם, והיו יודעים מה שעשה בקרב הפלישתים, אמרו בם (שם פסוק כ') "מי יוכל לעמוד לפני ה' האלוקים הקדוש הזה, ואל מי יעלה מעלינו?" רוצה לומר: מי יוכל לעמוד לפניו, כי הארון בהיותו חוץ מהמשכן עושה מכת הרג וחרב ואבדן...
| 1. |
מה הדמיון בין שני הסיפורים? |
| 2. |
התוכל ליישב שאלת האברבנאל דלעיל לסיבת עונשו של עוזה על פי פירושו של אברבנאל את סיבת עונשם של אנשי בית-שמש? |
אברבנאל, מקשה עוד:
בדברי-הימים (א' ט"ו י"ג) נזכר שאמר דוד "כי למבראשונה לא אַתם פרץ ה' אלוקינו בנו, כי לא דרשנוהו כמשפט". ויורה שלא מת עוזיה בחטאתו, כי אם בחטאת ישראל כולם, והוא זר מאוד.
| 3. |
התוכל למצוא תשובה לשאלתו בעזרת הדברים הבאים?
עקדת יצחק, שער ס"ז פרשת אמור:
להיות כי המוחות הפנימיים מתפעלים מהכוחות החיצוניים ונעזרים מהם, כמו שמתבאר מהמלאכות המתוקנות לזה, כמו מלאכת הניגון שעניינה להעיר השמחה או העצב בלב השומע לעורר אותו אל מה שיצטרך אליו מההשכלה או מהרוחניות, כאומרו (מלכים ב' ג') "והיה כנגן המנגן, ותהי עליו יד ה'" או הבכי והאבל, כאומרו (ירמיהו ט') "קראו למקוננות ותבואינה ואל החכמות שלחו ותבואנה ותמהרנה ותשאנה עלינו נהי ותרדנה עינינו דמעה ועפעפינו יזלו מים". וכבר המציאו החכמים מלאכות ותחבולות להיעזר מהם אל השמירה והזכירה וכיוצא באלו הענינים, שאחשוב שכולם למדו מהתורה האלוהית. הנה הוא מבואר שיש כלים וכלים מכלים שונים, שיש להם סגולות בכמו אלה העניינים; כלים שעיקרם ליישב המנוחה והשמחה בלבות האנשים, כמו שאמר בשמואל ב' ו' "ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני ה' בכל עצי ברושים, ובכינורות ובנבלים ובתופים ובמנענעים ובצלצלים", וכלים מיוחדים לעורר הצער והחרדה, כמו שנאמר אחר פרץ עוזא "ודוד וכל בית ישראל מעלים ארון ה' בתרועה וקול שופר". ולזה מה שנתייחד בניגוני ראש-השנה זה הכלי מכל זולתו, כמו שאמרו: "אמרו לפני מלכויות... ובמה? בשופר!" כי הוא המיוחד אל החרדה וההתעוררות מכל הכלים, כמו שנאמר (עמוס ג') "אם ייתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?!" |
במדבר רבה כ"א י"ב:
וכתיב (במדבר כ"ז) "ויקרב משה את משפטן לפני ה'". יש אומרים שהפליא מן משה (שהעלים הקדוש ברוך הוא ידיעת ההלכה ממשה), שיש צדיקים שנתגאו בדבר מצוה, והתיש הקדוש ברוך הוא את כוחן; אתה מוצא שאמר דוד "זמירות היו לי חוקיך" לומר שקלות ורגילות כזמירות. אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייך שסופך לטעות בדבר שהתינוקות קורין. כשהעלה את הארון טעה ונתנו על העגלה, שנאמר (שמואל ב' ו'): "וירכיבו את הארון על עגלה חדשה", תלה הארון עצמו באויר ונשמטו הפרות מתחתיו, קרב עוזא לסמכו "ויכהו שם האלוקים על השל", מפני ששגגת תלמוד עולה זדון. "ויחר לדוד על אשר פרץ ה' פרץ בעוזא" - אמר לו הקדוש ברוך הוא: "ולא אמרת "זמירות היו לי חוקיך"?" ולא למדת (במדבר ז') "ולבני קהת לא נתן (=משה את העגלות) כי עבודת הקודש עליהם בכתף יישאו"?
| 2. |
מהי תשובת בעל המדרש לשאלה ששאלוה רבים: כיצד זה נכשל דוד המלך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן קורין אותו בתורה ויודעין אותו? |
| 3. |
כיצד יש לפרש את פסוק תהלים קי"ט נ"ד על פי פשוטו בהתאם להקשרו (עיין במיוחד שם פסוקים נ"ו, נ"ז!). |
רמב"ם, הלכות לולב:
פרק ח' הלכה י"ג:
והאיך היתה שמחה זו (=של ימי הסוכות בבית-המקדש)? החליל מכה ומנגנין בכינור ובנבלים ומצלתים, וכל אחד ואחד בכלי שיר שהוא יודע לנגן ביד, ומי שיודע בפה – בפה. ורוקדין ומספקין ומטפחין ומפזזין ומכרכרים כל אחד ואחד כמו שיודע. ואומרים דברי שירות ותשבחות...
הלכה ט"ו:
השמחה שישמח האדם בעשית המצוה ובאהבת האל שציוה בהן – עבודה גדולה היא, וכל המונע עצמו משמחה זו ראוי להיפרע ממנו, שנאמר (דברים כ"ח מ"ז) "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב...". וכל המגיס דעתו וחולק כבוד לעצמו ומתכבד בעיניו במקומות אלו, חוטא ושוטה; ועל זה הזהיר שלמה (משלי כ"ה) "אל תתהדר לפני מלך". וכל המשפיל עצמו ומקל גופו במקומות אלו – הוא הגדול והמכובד העובד מאהבה.
וכן דוד מלך ישראל אמר: "ונקלותי עוד מזאת והייתי שפל בעיני". ואין הגדולה והכבוד אלא לשמוח לפני ה', שנאמר "ודוד מפזז ומכרכר לפני ה' וכו'".
| 1. |
לשם מה מביא הרמב"ם שני פסוקים מפרקנו, גם את פסוק י"ד וגם את פסוק כ"ב? |
| 2. |
מה ההבדל בין דברי הרמב"ם הנ"ל ובין דברי עקידת יצחק (שאלה א) בהערכת הנגינה ובתפקידה? |
------------------------------------------------------------------------------------
מגיד משנה: ...ועיקר הדבר שאין ראוי לו לאדם לעשות המצוות מצד שהן חובה עליו, והוא מוכרח ואנוס בעשייתן, אלא חייב לעשותן, והוא שמח בעשייתן ויעשה הטוב מצד שהוא טוב, ויבחר באמת מצד שהוא אמת, ויקל בעיניו טורחן, ויבין כי לכך נוצר - לשמש את קונו. וכשהוא עושה מה שנברא בשבילו, ישמח ויגל, לפי ששמחת שאר דברים תלויים בדברים בטלים שאינן קיימים, אבל השמחה בעשיית המצוות ובלמידת התורה והחכמה היא השמחה האמיתי.
וזהו ששלמה בדרכי מוסרו שיבח שמחת החכמה ואמר (משלי כ"ג) "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני".
פסוק ג'
"וְעֻזָּא וְאַחְיוֹ בְּנֵי אֲבִינָדָב נֹהֲגִים אֶת הָעֲגָלָה חֲדָשָׁה"
| 1. |
התוכל ליישב את התמיהה הלשונית שבפסוקנו בעזרת הפסוקים הבאים?
בראשית ל' ט"ז
"וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ בַּלַּיְלָה הוּא"
שמות י"ט י"ב
"הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר"
מלאכי ג' ט"ז
"וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן"
שמואל א' י"ט
"וְדָוִד נָס וַיִּמָּלֵט בַּלַּיְלָה הוּא"
מלכים ב' י"ג ו'
"בֵּית יָרָבְעָם אֲשֶׁר הֱחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל"
ירמיהו כ"ג י"ד
"נָאוֹף וְהָלֹךְ בַּשֶּׁקֶר וְחִזְּקוּ יְדֵי מְרֵעִים לְבִלְתִּי שָׁבוּ אִישׁ מֵרָעָתוֹ"
ירמיהו כ"ז י"ח
"יִפְגְּעוּ נָא בַּה' צְבָאוֹת לְבִלְתִּי בֹאוּ הַכֵּלִים הַנּוֹתָרִים... בָּבֶלָה"
ישעיה מ"ה כ"ד
"עָדָיו יָבוֹא וְיֵבֹשׁוּ כֹּל הַנֶּחֱרִים בּוֹ"
יחזקאל כ' ל"ח
"וּבָרוֹתִי מִכֶּם הַמֹּרְדִים וְהַפּוֹשְׁעִים בִּי מֵאֶרֶץ מְגוּרֵיהֶם אוֹצִיא אוֹתָם וְאֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל לֹא יָבוֹא וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה'" |
| 2. |
התוכל למצוא תופעה זו פעמיים (בשני פסוקים שונים) בפרק הקודם להפטרה שלנו (שמואל ב' ה')? |