| 2. |
תנחומא שם, (וכן ויקרא רבה פרשה כ"ט):
אמר ר' ברכיה: הראה לו הקדוש ברוך הוא ליעקב שרו של בבל עולה ויורד, ושל מדי עולה ויורד, ושל יון עולה ויורד, ושל אדום עולה ויורד, אמר הקדוש ברוך הוא ליעקב: יעקב, למה אין אתה עולה? באותה שעה נתיירא אבינו יעקב ואמר: כשם שיש לאלו ירידה, כך יש לי ירידה? אמר לו: אם אתה עולה, אין לך ירידה! לא האמין ולא עלה. ר' שמעון בן יוסינה היה דורש: (תהלים עח, עב): "בכל זאת חטאו עוד ולא האמינו בנפלאותיו". אמר לו הקדוש ברוך הוא: אילו עלית והאמנת ( נוסח ויקרא רבה: אילו האמנת ועלית - ושים לב!), לא הייתה לך ירידה לעולם, אלא הואיל ולא האמנת, הרי בניך משתעבדין בהללו ארבע מלכויות בעולם הזה. אמר לו יעקב: יכול לעולם? אמר לו: "אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים"- מגליא ומאספניא ומחברותיה. "ושב יעקב" מבבל, "ושקט"- ממדי, "ושאנן"- מיוון, "ואין מחריד"- מאדום.
והשווה רמב"ם, הלכות יסודי התורה ז' ג':
הדברים שמודיעים לנביא במראה הנבואה, דרך משל מודיעין לו, ומיד ייחקק בלבו פתרון המשל במראה הנבואה, וידע מה הוא, כמו הסולם שראה יעקב אבינו ומלאכים עולים ויורדים בו, והוא היה משל למלכויות ושעבודן.
| א. |
מה ההבדל בין פתרון החלום, על פי המדרש שהבאנו ראשונה, לבין פתרון החלום, על פי המדרש הזה? ועיין עלון הדרכה. |
| ב. |
הרמב"ן, בפירושו למקומנו ד"ה והנה סולם (החל מן "ועל דעת ר' אליעזר...") מביא את המדרש הראשון ולא השני. התוכל להסביר סיבת הדבר? |
| ג. |
לשני המדרשים (וכן לעוד כמה פירושים אחריו בפתרון החלום) מתנגד אברבנאל:
וכבר יתחייב אליהם (אל פירושי החלום השונים המובאים בפירושו) ספק שלא יימלט ממנו איש, והוא שתהייה המראה הזאת בלתי מתייחסת לעניין יעקב, שהיה בורח מפני עשו אחיו מפחדו שיהרגהו על הברכה אשר בירכו אביו, והמראה אשר ראה לא תתייחס לזה כלל, להראות שהמלאכים אשר ליווהו בארץ לא ילווהו חוצה לארץ (=כפירושו של רש"י) או ממשלת ארבע מלכויות שהיה אחרי זה יותר מאלף שנה... כי הנה כל הדברים האלה עם היותם השגות אמתיות, לא היו מתייחסים ליעקב, ולא מצינו שהראה אותם הקדוש ברוך הוא לאברהם ולא ליצחק. ולמה זה להראותו ליעקב? כל שכן שלא הייתה המראה הזאת מתייחסת לזמן ולא למקום שהגיע לו שם, רוצה לומר בדרך בברחו ובלילה בהיותו לן על אותם אבנים ששם מראשותיו. ויותר ראוי להראותו אליו בהיותו יושב אהלים בבית אביו או במדרשו של שם ועבר, לא באישון לילה ואפלה ובהיותו כאורח נטה ללון?!
התוכל ליישב קושיתו בהסירך תלונתו מעל המדרשים שהובאו לעיל? | |